تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۳
۰
plusresetminus
حجت الاسلام و المسلمین واضحی آشتیانی با بیان اینکه مرثیه چند بخش دارد، گفت: زیارت، روایت، مقتل، شعر، جملات عاطفی و احساسی و این ویژگی ها را هر مرثیه ای داشته باشد به آن مرثیه عالمانه گفته می شود.
تشریح ویژگی های مرثیه/ میثم تمار فضائل امام علی(ع) را بدون هراس بر زبان جاری می کرد
به گزارش راه آرمان؛ ظهر امروز به مناسبت شهادت میثم تمار و روز قشر مداحان، کارگاه توانمندسازی مداحان کرمانی به همت سازمان بسیج مداحان استان کرمان با حضور حجت الاسلام و المسلمین واضحی آشتیانی در محل بیت الزهرا سلام الله علیها شهر کرمان برگزار شد.

منصوری ضمن عرض تبریک میلاد با سعادت امام موسی کاظم علیه السلام و با اشاره به شهادت میثم تمار و روز قشر مداح گفت:
میثم تمار از وفادارترین صحابه بود که زبان گویایی داشت.

 مسئول سازمان بسیج مداحان استان کرمان ادامه داد: میثم تمار در مقابل هر فردی که قرار می گرفت، فضائل حضرت امیر المومنین علی علیه السلام را بیان می کرد و بدون ذره ای هراس فضائل را بر زبان جاری می کرد و روز شهادت ایشان را به عنوان روز قشر مداح نامیده اند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حقانی مدیر اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان اظهار کرد: نکته بسیار مهمی است که انسان همواره دنبال آموزش باشد.



وی ادامه داد: رشد انسان به آموزش هایی است که در مسیر تعالی خود پیگیری می کند و این کار بسیار جدی است از این باب که افراد دغدغه مند هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حقانی خطاب به ذاکران حاضر در جلسه تصریح کرد: مداحی و ذاکری خیلی نکته ارزشمندی است که خداوتد متعال بر دوش شما گذاشته است.

حجت الاسلام و المسلمین واضحی آشتیانی با بیان اینکه مرثیه چند بخش دارد، گفت: زیارت، روایت، مقتل، شعر، جملات عاطفی و احساسی و این ویژگی ها را هر مرثیه ای داشته باشد به آن مرثیه عالمانه گفته می شود.

وی ضمن اشاره به مطلب فوق ادامه داد: امروز مردم این ویژگی های مرثیه را می پسندند و سطح مرثیه با این ویژگی ها بالا می آید.

واضحی آشتیانی بیان کرد: وقتی ما از طرف معصومین زیارت نامه داریم و برای ما زیارت نامه صادر شده است، چرا آن زیارت نامه را نخوانیم؟؛ بنابراین توصیه داریم برای زیارت شهدای کربلا از زیارت نامه امام حسین علیه السلام استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه صدور زیارت عاشورا برای این روز است، ابراز کرد: عادت کنیم که آنچه که معصوم علیه السلام فرموده است را پیاده کنیم و این مهم را بدانیم دعا و زیارت گنج است.

واضحی آشتیانی با بیان اینکه فرازهای زیارت و دعا متنوع باشد، اظهار کرد: در روضه حدیث خوانده شود، احادیث احساسی خوانده شود که پیرامون عزاداری و گریه کردند عنوان کرده اند.

وی گفت: کتاب های شهید اشک و کامل الزیارات از جمله کتبی است که محتوای آنها در زمینه حدیث در راستای عزاداری کردن و گریه کردن، است.

واضحی آشتیانی با تاکید بر اینکه مقتل در مرثیه نقطه مرکزی است که مهمترین بخش مرثیه است، عنوان کرد: اولین کسی که مقتل را برای سیدالشهدا علیه السلام نوشته است اصبغ بن نباته یار شفیق و رفیق امیرالمومنین علی علیه السلام است.

وی ادامه داد: سیر مطالعاتی برای مقتل خوانی استفاده از کتب شهید اشک، کامل الزیارات، کتاب ابن طاووس، کتاب نفس المهموم، مقتل جامعه سیدالشهدا علیه السلام، شهادت نامه سیدالشهدا علیه السلام پیشنهاد می شود و کسانی که می خواهند خود را در روضه پرورش دهند، کتاب های سید مهدی شجاعی را مورد مطالعه قرار دهند.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcgq79qtak9xw4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین