تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۷
۰
plusresetminus
مسئولان راهداری جنوب کرمان می‌گویند سال گذشته سه برابر چهار سال راه روستایی در جنوب کرمان آسفالت شد؛ مساله‌ای که کمتر سابقه داشت و با وجود آن که مشکلات همچنان باقی‌ است اما پیوند ایمن و ایجاد راه مناسب روستایی در این منطقه سرعت گرفته است.
پیوند روستاهای جنوب کرمان در دولت سیزدهم سرعت گرفت
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ وجود راه‌های خاکی یا سنگلاخی در مناطقی از جنوب کرمان رفت و آمد را برای مردم روستاها سخت کرده است. به عنوان مثال ۱۲ کیلومتر از راه روستایی و کوهستانی دهستان مارز به سمت مرکز شهرستان قلعه گنج که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از مرکز این شهرستان واقع شده هنوز خاکی است و مردم در رفت و آمدها بویژه در این روزهای گرم تابستان با دشواری مواجه هستند.

راه مارز و سختی ساکنان روستایی

رضا شهدوست راننده مسافرکش وانت مزدا که هر روز مسیر مارز به مرکز شهر قلعه گنج را با وانت دو کابین مزدا مسافر‌کشی و باربری می‌کند و حصیر و صنایع‌حصیری به مرکز شهر قلعه‌گنج انتقال می‌دهد می‌گوید: کرایه هر نفر که بخواهد از دهستان مارز به مرکز شهر قلعه‌گنج بیاید ۵٠ هزارتومان است و طول مسیر ۱۰۰ کیلومتر می‌شود که ۱۲ کیلومتر آن خاکی است.

وی بیش از ۶۵ سال سن دارد و هنوز پشت فرمان ماشین وانت مزدا مسیر طولانی مارز - قلعه‌گنج را می‌پیماید و می افزاید: از قبل از انقلاب با وانت تویوتا چهارچراغ در این مسیر پر پیچ‌خم و کوهستانی رانندگی و مسافرکشی می‌کنم.

شهدوست افزود: همین یکی ۲ سال اخیر وضعیت جاده بهتر و تا حدودی مسیر جاده دهستان مارز شن‌ریزی، تسطیح و زیرسازی آن انجام شده است که نسبت به چندین سال قبل وضعیت بهتر است.

۱۲ کیلومتر دشوار که تمام نمی‌شود

این راننده مسافرکش اضافه کرد: البته جاده مارز که از مسیر فرعی جاده اصلی قلعه گنج - بشاگرد جدا می شود ۲۷ کیلومتر است که فقط نزدیک به ۱۹ کیلومتر آن آسفالت شده، مابقی یعنی ۱۲ کیلومتر آن خاکی و پر پیچ و خم و طی یک سال گذشته زیرسازی آن انجام شده است.

وی گفت: البته راه‌های روستایی داخل دهستان نیز به طور کامل خاکی است و از راین قلعه مرکز مارز به روستاهای نمگاز، ناهوگان و سایر آبادی‌های دهستان خاکی است.

شهدوست با بیان اینکه دغدغه اکثریت مردم و اهالی دهستان مارز برخورداری از راه آسفالت مناسب و قابل دسترسی است افزود: در زمستان و مواقع بارندگی نیز بخشی از جاده که داخل رودخانه است به علت طغیان رودخانه مسدود می‌شود و اهالی نمی‌توانند به شهر قلعه‌گنج مسافرت کنند.

وی یادآور شد: از آنجا که راه روستای مارز ناهموار و سنگلاخی است هرچند وقت یکبار باید جلوبندی ماشین و لاستیک آن را که هزینه‌های زیادی هم دارد، تعمیر و تعویض کنم و ای کاش همین ۱۲ کیلومتر باقیمانده نیز آسفالت شود.
 

جهش اعتباری چندبرابری

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان گفت: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته قرارداد منعقد کردیم که بی‌نظیر بوده است که در مقایسه با میانگین چهار سال گذشته چهار برابر است.

مجتبی محمودی افزود: میانگین ایجاد راه روستایی در چهار سال، ۴۰ کیلومتر بوده است اما تنها در سال گذشته ۱۳۲ کیلومتر جاده آسفالت کردیم.

وی یادآور شد: امسال علاوه بر اعتبارات ملی توانستیم اعتبارات مناطق محروم را هم احیا کنیم و به طرح ها اختصاص دهیم.

محمودی تاکید کرد: تصمیم گرفتیم طرح های کوچک‌تر را حذف کنیم و تمرکز را بر روی طرح های مهمی گذاشتیم که اقتصاد منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: یکی از این طرح ها ارتباط بین کهنوج و منوجان با عنوان دهگهان به بجگان است که پنج ماه گذشته ۲ کیلومتر آن را آسفالت کردیم و از چهار کیلومتر مانده نیز ۲ کیلومتر آن آماده است و ۲ کیلومتر دیگر با ایجاد ۲ پل به انجام می‌رسد.
 

رمشک- فنوج بعد از ۱۹ سال جان گرفت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان یکی دیگر از طرح‌های مهم راه روستایی را مسیر قلعه‌گنج- رمشک - فنوج بیان کرد و افزود: این راه ارتباط بین شهرستان قلعه‌گنج و شهرستان فنوج را در استان سیستان و و بلوچستان برقرار می کند.
وی تاکید کرد: رمشک – فنوج از سال ۸۳ آغاز شد اما به دلیل کمبود اعتبار پیشرفتی نداشت که در یک سال اخیر در دولت آیت الله رئیسی با سیاستگذاری که در زمینه احداث راه‌های روستایی رخ داد و با تمرکز اعتبارات، این طرح امسال فعال شد. 

محمودی ادامه داد: این مسیر ۱۴ کیلومتر بود در سال‌های گذشته نیز هیچ آسفالتی نداشتیم که در سال جاری چهار و نیم کیلومتر آسفالت شد؛ ۹ و نیم کیلومتر باقی مانده نیز در ۲ قطعه در حال کار است و در چهار ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: هفت و نیم کیلومتر باقی مانده همزمان در حال انجام است که بتوانیم این راه را تا پایان سال جاری به بهره برداری برسانیم.

محمودی افزود: با حمایت مسئولان استانی و محلی از این طرح توانستیم اعتبارات خوبی برای این طرح جذب کنیم و بعد از گذشت ۱۹ سال می‌توانیم این راه را به بهره برداری برسانیم.
 

هفت کیلومتر از راه مارز آسفالت می شود

معاون ساخت راه های فرعی و روستایی هم گفت: در سال گذشته ۱۳۲ کیلومتر راه روستایی با ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار تکمیل و احداث شد. امسال هم ساخت بیش از ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی با اعتبار ۶۶۰ میلیارد تومان در دست انجام است.

اکبر سلیمانی در مورد راه روستایی مارز به قلعه‌گنج گفت: کل مسیر ۳۰ کیلومتر است که در سال های گذشته ۲۱ کیلومتر کار شده و ۹ کیلومتر آن مانده؛ امسال نیز از این ۹ کیلومتر هفت کیلومتر در حال انجام است.

وی با اشاره به دیگر راه‌های در دست انجام اظهار کرد: تکمیل راه روستایی گمرکان - امجز به طول ۷.۵ کیلومتر در حال انجام است.

سلیمانی ادامه داد: راهسازی و ابنیه محور کله جک – نرگستان – تنگشاه به طول ۱۰ کیلومتر در حال انجام و راه دهنو کوهستان و سعیدآباد مکسایی به طول پنج کیلومتر امسال آماده آسفالت است.

وی با بیان اینکه محور چاه ابراهیم به طبق و دازان به طول ۳۵ کیلومتر در حال انجام است اضافه کرد: راه روستایی چاه ابراهیم – میل فرهاد با ۴۰ کیلومتر و همچنین ابنیه فنی محور کروچان که شامل ۲ پل می‌شود در دست انجام است.

سلیمانی گفت: تکمیل، زیرسازی و آسفالت راه فاریاب – زهمکان- سرنی به طول ۱۴ کیلومتر در قالب سه قطعه و تکمیل و زیرسازی محور (فاریاب) هُرمه – حاجی آباد(در هرمزگان) به طول ۶ کیلومتر هم امسال در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه همچنین محور رمشک فنوج (در سیستان و بلوچستان) به طول ۱۰ کیلومتر احداث می‌شود اظهار کرد: تکمیل راه مارز – رایین قلعه – نمگاز به طول هفت کیلومتر از دیگر مسیرهایی است که در حال انجام است.

این مسئول افزود: راه زیارت و گیاهان به طول پنج کیلومتر در حال تکمیل است و راه روستایی آباد‌بیبی به جغین نیز به طول چهار کیلومتر مراحل ساخت خود را می‌گذراند.

معاون ساخت راه های فرعی و روستایی با بیان اینکه راه روستایی در محور بجگان – دهگهان به طول چهار کیلومتر در حال انجام است ادامه داد: بحرآسمان(دولت آباد) به طول هشت کیلومتر و محور عباس آباد – آشین به طول ۶ کیلومتر هم امسال تکمیل می‌شود.

وی بیان کرد: محور جیرفت- میجان هم به طول ۲ و نیم کیلومتر و راه روستایی سربیژن – سراب – گویگان به همین میزان درحال انجام است.

سلیمانی اضافه کرد: تکمیل و آسفالت راه‌های روستایی منوجان و شهرستان کهنوج به طول ۴۰ کیلومتر نیز در دست انجام قرار دارد.

 محورهای ارتباطی جنوب کرمان از ضعف زیرساختی بنیادی و طولانی مدت رنج می‌برد که توسعه این زیرساخت‌ها می تواند شریان‌های ارتباطی چند استان جنوب‌شرق کشور به همدیگر را نیز تسهیل کند.

انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcg3n9qyak9wn4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما