تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۸
۰
plusresetminus
به گزارش سرویس فرهنگی «راه آرمان» از شهرستان کوهبنان؛ همزمان با سال‌روز شهادت امام‌رضا علیه‌السلام،  مراسم روضه‌خوانی، عزاداری و جوش‌زنی سنتی در روستای خرم‌آباد برگزار شد.

به گفته سید محمد شریعتی از بانیان این مراسم؛ از گذشته تا امروز با حضور علما و بزرگانی همچون  سید محمد علوی، سید محمد باقر طیب، سید علی اکبر هاشمی، سید علی اکبر شریعتی، سید علی شریعتی، سید حسین ترابی، سید‌یحیی علوی و سید مرتضی ترابی در چهار روز آخر ماه صفر عزاداری در مسجد روستای خرم آباد دهستان خرمدشت برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: قدمت عزاداری و روضه‌خوانی در دهه آخر ماه صفر در این روستا بالغ بر ۳۰۰ سال است نکته جالب این که بانیان اصلی این مراسم از سلسله جلیل‌القدر سادات هستند.

شریعتی افزود: بسیاری از علما و بزرگان این روستا از گذشته تا به امروز به منظور پر شورتر برگزار شدن مراسم، بخشی از اراضی کشاورزی خود را وقف کردند.

وی تاکید کرد:در حال حاضر کل ۶ دانگ‌ باغات و مزارع کشاورزی روستای خرم‌آباد دهستان خرمدشت وقف امام حسین (ع) است تا درآمد آن صرف برگزاری مجالس و محافل سید‌الشهدا شود.

خادم و بانی مجالس حسینی در روستای خرم آباد گفت:آقا سید علی اکبر و آقا سید علی شریعتی تنها ساکن روستا بودند که سید ابوتراب شریعتی فرزند سید‌علی شریعتی، در لبیک به فرمان حضرت امام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس به جبهه اعزام شد و به فیض شهادت رسید.
.
لازم به ذکر است که اکثریت اهالی این روستا در استان‌های تهران، البرز، قزوین، یزد و کرمان ساکن هستند و همه ساله در ایام پایانی ماه صفر خود را به روستای خرم‌آباد می‌رسانند تا در مراسم روضه‌خوانی و عزاداری شرکت کنند.

نکته جالب این است که بر اساس وصیت بانی روضه‌خوانی روستای خرم‌آباد، یکی از فرزندان پسر جهت تبلیغ علوم دینی در حوزه علمیه تحصیل می‌کند؛ که در حال حاضر حجت‌الاسلام سید محسن شریعتی از بزرگان و علمای روستا و‌ سید مهدی شریعتی از مداحان و از سلسله جلیل‌القدر سادات هستند.

انتهای پیام/ نامجوکوهبنانی https://armanekerman.ir/vdcexp8zpjh8xvi.b9bj.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما