تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۷
۰
plusresetminus
طی سلسله‌ مراحلی اخلاق و ویژگی‌های یک فرد اصلح را برای انتخاب برخواهیم شمرد تا نسبت به اخلاق انتخاباتی نامزدها بیشتر آشنا شویم.
اختصاص مبالغ کلان تبلیغاتی، جز اسراف چیز دیگری نیست
به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان؛ همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات قرار است در یادداشتی چند مرحله‌ای به توصیف انتخابات و شرایط انتخاب از افراد شرکت‌کننده بپردازیم؛ برای مشاهده قسمت اول اینجا را لمس کنید!

قسمت سوم؛

اخلاق انتخاباتی نامزدها در زمان انتخابات چیست‌؟

پس از اطمینان شخص از خود برای معرفی شدن به عنوان نامزد، بحث اخلاق انتخاباتی مطرح می‌گردد که برخی از شاخصه‌های اصلی آن اختصار بیان می‌شود.

۱- اسراف نکردن در تبلیغات 

به راستی میزان در حوزه تبلیغات انتخاباتی چیست؟
آیا نامزدهای انتخابات می‌توانند با عنوان حفظ دین و اینکه جبهه مقابل بر حق نیست، دست به تبلیغات وسیع با هزینه‌های گزاف بزنند؟

یکی از آسیب‌های این عرصه، هزینه‌های هنگفتی است که صرف تبلیغات می‌شود ، نامزدها به جای اینکه در صدد شناساندن خود به مردم باشند، مبالغی کلان صرف تبلیغات می‌کنند که چیزی جز اسراف به همراه ندارد.

امام‌ علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «من کان له مال فایّآه والفساد؛ فانّ اعطاء‌المال فی غیر وجه تبذیر و اسراف و هو یرفع ذکر صاحبه فی‌الناس و یضعه عندالله».
هر که ثروتی دارد، مبادا آن را تباه کند؛ زیرا صرف کردن بی‌مورد آن،  ریخت و پاش و اسراف است.

این کار، او را در میان مردم بلند آوازه می‌کند، ولی نزد خدا بی‌مقدار می‌سازد.

البته برخی هم برای پیروزی خود، از اموال بیت‌المال استفاده و به هر شکل ممکن آن را توجیه می‌کنند.

این کار اشتباه مضاعفی است؛ زیرا علاوه بر اسراف و تبذیر، از بیت‌المال برای مقاصد شخصی نیز استفاده کرده‌اند.

امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «المسرفون‌الذین یستحلون‌المحارم و یسفکون‌الدما؛اسراف‌کاران، آنانی هستند که حرام‌ها را حلال می‌شمارند و خون می‌ریزند».
 

۲- انصاف در گفتار 

نامزد انتخابات در دفاع از ایده‌ها، برنامه‌ها و معرفی خود باید در گفتار و کردار، جانب انصاف را رعایت کند و تضییع حق دیگران دوری کند، در غیر این صورت خود نوعی حق‌الناس است.

وی باید از فضای به وجود آمده در جهت قرب به خدا بهره برد و با سعه‌صدر در برابر کارکنان با تمأنینه برخورد کند،  همچون دوستی مهربان، که این خود نوعی جهاد است، که همه به آن نیاز دارند.

امام علی (ع) می‌فرمایند: «اجورالسیره ان تنصف من‌الناس ولا تعاملهم به » ستم‌کارانه‌ترین روش آنست که از مردم انصاف بخواهی، ولی خودت با آنان به انصاف رفتار نکنی.

انصاف در گفتار و رفتار نسبت به خود و رقیبان موجب الفت دل ها خواهد شد و دوستی ها را دوام خواهد بخشید که؛ «الانصاف یولف‌القلوب»

۳- احترام متقابل و دوری از تهمت

لازمه انتخابات سالم، ایجاد فضای سالم و دور از تشنج و فساد است. این امر مگر با رعایت اصل «احترام متقابل»، «همدلی، هم‌بستگی» ، دوری از حرمت‌شکنی، تهمت و افترا محقق نخواهد شد.

تجربه نشان می‌دهد بیشترین ضربه که می‌توان به حاکمان و در فضای انتخابات به نامزدها وارد کرد، خیانت‌ کردن، تهمت زدن، و شایعه‌پراکنی است، بنابراین افراد باید بکوشند خود را در جایگاه تهمت قرار ندهند.

امام علی (ع) می‌فرمایند: «من وضع نفسه مواضع‌التهمه فلا یعلمون من اساء به‌الظن» کسی که خود را در جایگاه تهمت قرار داده است، نباید جز خود را نکوهش کند.
 
از آنجا که انسان با هم‌نشین خود شناخته می‌شود، باید هوشیار باشد که در هر مجلسی شرکت نکند و با هر کسی نشست‌وبرخاست نداشته باشد.

امام علی (ع) می‌فرمایند: «ایاک و مواضع‌التهمه والمجلس‌ المظنون بالسوء فان قرین‌السو، تعز جلیسه» از رفت‌وآمد به جاهای تهمت برانگیز و مجلس‌هایی که گمان بد به آنها برده می‌شود بپرهیز، زیرا دوست‌بد، همنشین خود را می‌فریبد.

نویسنده: محمدمهدی پورغلامعلی

این یادداشت ادامه دارد....

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcbgzb8arhbf9p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین