تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۳
۰
plusresetminus
مدیرکل دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه و تجارت ایران:

برای بازگشت ارز با بازرگانان دچار چالش هستیم

مدیرکل دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: تولیدکنندگان بازگشت ارز را با واردات انجام می‌دهند اما بازرگانان علاقه‌ای ندارند.
برای بازگشت ارز با بازرگانان دچار چالش هستیم
ناهید دشتدار در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» به مشکلات ارزی بازرگانان و صادرکنندگان پرداخت و گفت: بسیاری از مواردی را که در کمیته‌های کارشناسی مشکلات ارزی مطرح کرده‌ایم پایه آن از اتاق کرمان و خبرگان اقتصادی این استان بوده است.

وی که برای حضور در هشتیمن جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کرمان شرکت کرده بود، افزود: هم‌فکری که از این استان به ما داده شده است ما را در تعدادی از مصوباتی که گذراندیم بسیار حمایت کرده‌است و این رفع مشکلات در برخی از گروه‌های اقتصادی ناشی از همکاری کرمان با سازمان کل دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه و تجارت ایران است.

مدیرکل دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه و تجارت ایران اذعان کرد: بازرگانان مجاری را انتخاب می‌کنند در عرصه صادرات که مورد تأیید بانک مرکزی نیست اما توقع دارند که سرمایه آنها بعد از صادرات به کشور بازگردد.

دشتدار ادامه داد: گرچه بازرگانان قصد دارند که تا سرمایه بازگشتی خود را در چرخه اقتصاد کشور استفاده کنند اما آن صرافی‌هایی که ریال را به حساب بازرگانان واریز می‌کنند تحت نظارت بانک مرکزی نیستند و عملاً ارزی که به این‌شکل بازگشت داده می‌شود، در چرخه اقتصادی کشور استفاده نخواهد شد.

وی عنوان کرد: ارزی که بدون نظارت بانک مرکزی وارد کشور می‌شود این‌گونه تعبیر می‌شود که تأمین‌کننده ارز قاچاق کشور است، و هرجا صرافی بدون مجوز بانک مرکزی فعال است به عنوان منبع قاچاق ارز محسوب می‌شود.

مدیر کل دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه و تجارت ایران افزود: این روش اقتصادی بدون نظارت بانک مرکزی در بازگشت ارز عملاً مفید نیست و نمی‌توانیم این راه را به بازرگانان در شرایط فعلی توصیه کنیم چه اینکه قانونی نیست.

دشتدار به مجراهای وردی ارز در کشور که مورد تأیید بانک مرکزی است، اشاره کرد و گفت: گرچه این مجراها قانونی است اما حاشیه سود بازرگانان و صادرکنندگان را نیز پایین می‌آورد به همین علت صادرکنندگان خرد و غیر فولادی سراغ این مجراهای قانونی همچون «نیما» نمی‌روند.

وی ادامه داد: ۴۳ درصد ارز بازگشتی استان کرمان به صورت واردات محصول جایگزین بوده است، اما بسیاری از بازرگانان علاقه‌ای به واردات محصول به‌ازای ارز ندارند زیرا مدعی هستند که نیازی به وارادات ندارند و حتی علاقه‌ای به درگیری در این کار ندارند.

مدیرکل دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه و تجارت ایران ادامه داد: برای تولیدکنندگان بهترین روش وارادت است زیرا تا کنون ۹۰ درصد بازگشت ارزی خود را از طریق واردات حل کرده‌اند و کمتر با چالش روبه‌رو هستند.

دشتدار ادامه داد: بزرگترین چالش ما در مباحث بازگشت ارزی متعلق به بازرگانان است، زیرا خودشان بهترین روش را بازگشت ارز به صورت تبدیل به ریال از یک صرافی می‌دانند و برای اینکه درگیر مشکلات مالی نشوند از کارت‌های غیر استفاده می‌کند.

وی تأکید کرد: کارت‌های بازگانی در حال حاضر به صورت یک‌بار مصرف صادر می‌شوند و عملا برای مبالغ بالاتر مورد استفاده نیستند که در حال طراحی سیستمی آنها هستیم که این وضعیت را ساماندهی کنیم.

مدیرکل دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه و تجارت ایران تأمین ارز برای وارادات را چالشی عنوان کرد که بخش خصوصی باید ورود کند، گفت: ارزی که غیرقانونی وارد می‌شود در چرخه اقتصادی کشور که برای واردات است، وارد نمی‌شود و عملاً در چرخه دیگری مورداستفاده قرار می‌گیرد، و از سویی بانک مرکزی نیز ناچار است از ارزی که در اختیارش است برای وارادات استفاده کند.

دشتدار در پایان اذعان کرد: از بخش خصوصی کرمان درخواست کرده‌ایم در این مسیر ما را باید راهنمایی کند، که چه راهی را باید دنبال کنیم، که بازرگانان وارد مجرای قانونی شوند و هم بانک مرکزی در تأمین ارز واردات دچار مشکل نشوند.

انتهای خبر/ طهماسبی
 

  https://armanekerman.ir/vdcci4qsp2bq1e8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما