تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۳
۰
plusresetminus
رئیس مرکز آموزش و فناوری سازمان صمت استان کرمان خبر داد:

۶ واحد صنعتی و تولیدی کرمان به‌دنبال کسب رتبه علمی

رئیس مرکز آموزش و فناوری سازمان صمت استان کرمان از پیش ثبت‌نام ۱۲ واحد صنعتی و تولیدی در سامانه atf و ثبت قطعی ۶ واحد تولیدی خبر داد.
۶ واحد صنعتی و تولیدی کرمان به‌دنبال کسب رتبه علمی
امین غفاری‌نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» در توضیح  واحد «R&D» در واحدهای صنعتی، گفت: این بخش شامل فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید خود در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، این واحد در واقع، اولین قدم‌ها را برای توسعه محصولات، پیشرفت علم در صنعت و در نهایت ارائه محصولات باکیفیت طی می‌کند.

وی افزود: در استان کرمان ۳۰ واحد تحقیق و توسعه در بنگاه‌های صنعتی استان مستقر شده‌اند که تقریباً ۲۰ واحد از این تعداد به صورت فعال و پویا فعالیت‌های تحقیقاتی خوبی را تاکنون ارائه داده‌اند.

غفاری‌نژاد اذعان کرد: این نتایج از واحدهای مستقر و فعال در بازدیدهای دوره‌‌ای که انجام شده به‌دست آمده و امیدواریم که سال دو بار یک نشست در واحدهای تولیدی برگزار کنیم و هرکس نسبت به چالش‌ها و مشکلات آن واحد اظهارنظر کند تا ضمن طرح موضوع پروژه‌های تحقیق و توسعه‌ای اان واحد تولیدی را نیز فعال کنیم.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صمت استان کرمان گفت: مغز متفکر هر بنگاه اقتصادی در واحد «R&D» خلاصه می‌شود، زیرا افرادی که در این بخش قرار دارند صاحب‌نظر، خوش فکر و خلاق هستند، از آنجایی که بسیاری از مدیران در مباحث تولیدی درگیرند و وقت کافی برای تحقیق و توسعه ندارند، بنابراین مدیران «R&D» بازوان کمک به مدیران تولید هستند و آزادانه به‌دور از دغدغه تولید به مباحث رشد تولید می‌توانند، فکر کنند.

غفاری‌نژاد اذعان کرد: گرچه تحقیق و توسعه در دنیا حرف اول را در مباحث اقتصادی و تولیدی می‌زند اما در ایران هنوز جایگاه خوبی ندارد زیرا اکثر مدیران و سهامداران بزرگترین دغدغه یعنی تولید به هر قیمت را دارند و وقت رفع چالش‌های تولید را برای بلندمدت ندارند.

وی با بیان اینکه ۲/۶ درصد هزینه تولید ناخالص داخلی در جهان به تحقیق و توسعه اختصاص دارد، گفت: ایران نزدیک به ۰/۶ دهم درصد که یک چهارم متوسط دنیا می‌شود، صرف تحقیق و توسعه می‌کند که علت کاهش تولید ما نیز همین عدم توجه به مباحث پژوهشی است.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صمت استان کرمان اذعان کرد: وزارت صمت از ابتدای امسال طرح رتبه‌بندی بنگاه‌های صنعتی را مطرح کرده است که به واحدهای صنعتی بر اساس طرح تحقیق و توسعه امتیاز داده می‌شود به این صورت که در سامانه «atf » واحدهای تولید طرح‌های تحقیقاتی خود را ثبت کرده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که اعطای رتبه‌بندی علمی را در دستور کار قرار داده است.

غفاری‌نژاد اذعان کرد: در سامانه اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ارزیابی تحقیق توسعه استان کرمان، ۱۲ واحد ورود کرده و طرح خود را به ثبت رسانده‌اند، اما فقط ۶ مورد توانسته‌اند فرآیند ثبت‌نام را تکمیل کنند.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی گل‌وگهر، توسعه آهن و فولاد، گهر زمین، مجتمع فناوران‌صنعت بردسیر، شرکت فولاد بوتیا و فولاد ایرانیان واحدهای صنعتی هستند که توانسته‌اند در سامانه رتبه‌بندی علمی ثبت‌نام خود را قطعی کنند و مورد ارزیابی قرار گیرند.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صمت استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: از تمامی واحدهای صنعتی و تولیدی استان می‌خواهیم که نسبت به ثبت‌نام در این سامانه برای اخذ رتبه‌بندی علمی اقدام کنند و از بسته‌های حمایتی حاصل از ارزیابی و درجه رتبه علمی که به آنها تعلق می‌گیرد، استفاده کنند.

انتهای خبر/ طهماسبی

 
  https://armanekerman.ir/vdcfvcdyjw6dmva.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما