تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۶
۰
plusresetminus
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی کشور گفت: سازمان آتش‌نشانی در جایگاه کارشناسی تنها می‌تواند به ارائه نظرات کارشناسی خود پرداخته و پس از بررسی‌های اولیه، حل مشکلات ایمنی تائیدیه ایمنی را صادر کند.
آتش‌نشانی و چالش‌های حفاظت ایمنی؛ نقض قوانین حفاظت ایمنی و پیامدهای ناخوشایند برای جامعه
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در خصوص ساختمان‌های ناایمن در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: کمتر جایی در دنیا وجود دارد که ساختمان‌هایی که هنوز تکمیل نشده و پایان کار نگرفته‌اند و یا ساختمان‌هایی که کارگران در آن مشغول کار هستند مورد بهره‌برداری قرار گیرند؛ این موارد تخلف است و باید در قانون اصلاح شود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه سازمان آتش‌نشانی از نظر قانونی جایگاهی ندارد که بتواند مالکان ساختمان‌های ناایمن را ملزم به رفع مشکلات ایمنی ساختمان‌ها کند، با توجه به این موضوع نسبت به هشدارهای داده شده درباره ساختمان‌ها توجه نمی‌شود.

ملکی تصریح کرد: دست آتش‌نشانان باید در مواردی که نیاز به اخطار است باز باشد و این‌گونه نباشد که اخطارهای آتش‌نشانی جدی گرفته نشود. واقعیت این است که سازمان آتش‌نشانی در جایگاه کارشناسی تنها می‌تواند به ارائه نظرات کارشناسی خود پرداخته و پس از بررسی‌های اولیه و سپس حل مشکلات ایمنی تائیدیه ایمنی را صادر کند.

ملکی با تاکید بر این که بارها به ساختمان‌هایی که ایمنی کافی نداشته‌اند اخطار داده شده است و آن‌ها این اخطار‌ها را جدی نگرفته‌اند بیان کرد: اگر اخطارهای  آتش‌نشانی  مانند خیلی از کشورها  قدرت  داشت و جدی گرفته می‌شد شهری ایمن‌تر داشتیم، اما متاسفانه سازمان آتش‌نشانی بدون حکم قضایی نمی‌تواند با مالکان ساختمان‌های ناایمن برخورد کند که این مسئله بسیار زمان‌بر است. اگر قوانین اصلاح شود و این سازمان بتواند راسا این مراکز را پلمب کند، دیگر شاهد حوادث در این ساختمان‌ها نخواهیم بود.

وی افزود: در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی رخ داده است و آن‌هم به این علت است که دستگاه قضایی، شهردای و شورای شهر پای‌کار بوده‌اند و این گواه موضوع است، اما تا زمانی که این موضوع قانونی نباشد و سلیقه‌ای باشد این موضوع نگران کننده می‌شود.

ملکی اظهار کرد: ما در سال‌های قبل حمایت‌های قوه قضائیه را نداشیم، اما اکنون شاهد این حمایت‌ها هستیم؛ اما اگر در سال‌های بعد به هر دلیلی این حمایت‌ها نباشد و کنترلی برای ایمنی ساختمان‌های ناایمن وجود نداشته نباشد، دوباره به مرحله قبل باز خواهیم گشت، اما اگر قانون باشد و به آتش‌نشانی اختیارات قانونی داده شود، می‌تواند ایمنی شهر را از آتش‌نشانی مطالبه کنند، اما در حال حاضر آتش‌نشانی پاسخ‌گو حوادث است و از لحاظ ایمنی فقط می‌تواند بازدید کند و اخطار دهد.

ملکی در خصوص وسایلی که در اختیار سازمان آتش نشانی است گفت: یک باور غلطی وجود دارد و آن هم این است آتش‌نشانی باید تمام حوادث را پوشش دهد، اما این‌گونه نیست و این به‌خاطر عدم‌اطلاعات افراد از ماموریت‌های آتش‌نشانی است.

وی افزود: هیچ جای دنیا آتش‌نشانی‌ها برای بحران‌ها تعریف نشده‌اند و فلسفه تشکیل ستاد بحران به همین منظور است؛ در حادثه پلاسکو، ستاد بحران تشکیل شد و بلافاصله چندین دستگاه (آب، برق، انتظامی و …)  پای‌کار آمدند و آتش‌نشانی هم یکی از آن دستگاه‌ها است که بازوی عملیاتی ستاد بحران می‌شود. در هیچ‌جای دنیا نمی‌شنوید که بگویند یک آتش‌نشانی دارند که ستاد بحران را هم پوشش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تجهیزات ما در گذشته به اندازه حالا نبوده است. همین‌طور که در همه‌جا پیشرفت داشته‌ایم در آتش‌نشانی هم با سرعت بالا‌تری  پیشرفت داشته‌ایم. ما در حال حاضر از حیث تجهیزات وضعیت نسبتا قابل قبولی داریم. آن‌چه که ما در تهران به آن نیاز داریم در حد بضاعت تهیه کرده‌ایم اما یک چیزهایی از دست ما خارج است. در کشور‌های همسایه ساختمان‌هایی با طبقات و ارتفاعات بالا وجود دارد، اما نکته این‌جاست اگر برای این ساختمان‌ها مشکلی به وجود بیاید دیگر از نردبان بلند استفاده نمی‌شود، بلکه می‌دانند این ساختمان‌ها به نکات و اخطار‌ها توجه کرده‌اند و توانایی مقابله با حرق و حوادث را دارد.

ملکی در ادامه یادآور شد: ما نیرو‌های آتش‌نشان خوبی داریم هر چند که با کمبود پرسنل روبه رو هستیم و حتما در سال‌های آتی نیاز به مجوز جذب  نیرو داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی متناسب با نیاز هر منطقه و محدوده جغرافیایی و میزان خطرپذیری و ناایمن بودن آن نقطه تاکید کرد و گفت: ایستگاه‌های جدید باید براساس نیاز و ضرورت و با مکان‌یابی درست در جهت تامین ایمنی و ارائه خدمات به شهروندان در حداقل زمان ممکن در نقاط مورد نظر احداث شوند.
انتهای خبر/ پسند https://armanekerman.ir/vdchi6nz623nx6d.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما