تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۳۴
۰
plusresetminus
پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کرمان مطرح کرد:

کرمانی‌ها پیش‌قراولان اولین‌ها در جهان

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کرمان گفت: کرمانی‌ها در طول تاریخ همیشه پیش‌گام فرهنگ و تمدن بودند و به‌عنوان اولین مردم جهان در عرصه فرهنگ، ذوب مس، ساخت حمام و... مطرح می‌شوند.
کرمانی‌ها پیش‌قراولان اولین‌ها در جهان
سید محمدعلی گلاب‌زاده در رابطه با اقدامات تاثیرگذار و پیش‌رو بودن مردم کرمان در بسیاری از فعالیت‌ها در جهان به خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» گفت: کرمانی‌ها در طول تاریخ همیشه پیش‌گام فرهنگ و تمدن بودند و به‌عنوان اولین مردم جهان در عرصه فرهنگ مطرح می‌شود.

 وی ادامه داد: اولین‌بار ذوب مس توسط کرمانی‌ها در جهان صورت گرفته است همچنین بر اساس تحقیقات کارلوسکی بر روی آثار یافت شده در تپه یحیی و یافتن لوحی در جیرفت کرمانی‌ها اولین مخترعان خط هستند.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کرمان بیان کرد: در کرمان شگفت‌انگیزترین بنای صخره‌ای جهان ساخته دست بشر وجود دارد و  میمند گواه این مدعا است،از طرفی کلوت‌ههای شهداد به‌عنوان بزرگترین سرمایه خدادای به کرمانی‌ها است، این کلوت‌ها به حیرت‌انگیزترین عارضه طبیعی در دنیا معروف هستند.

این نویسنده تاریخ کرمان به راسته بازار شهر کرمان اشاره کرد و توضیح داد: کرمانی‌ها دارای طولانی‌ترین راسته بازار جهان هستند و اولین ملتی هستند که بازاری به طول هزار متر یعنی یک کیلومتر به شکل راسته بازار ایجاد کزده‌اند.

گلاب‌زاده افزود: تپه یلان در کویر شهداد به عنوان گرم‌ترین نقطه جهان به‌حساب می‌آید همچنین اولین ملتی که در جهان به ساخت حمام روی‌آوردند کرمانی‌ها بودند که نمونه و نشان آن حمام موجود در میمند است.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کرمان ادامه داد: یکی از اولین قنات‌هایی که در جهان حفر شده است در شهر شهداد و به‌نام «کهن مادی» است، کرمان اولین‌های دیگری نیز دارد برای مثال اولین کاروان‌سرا در عصر سلجوقیان در کرمان ساخته شده است، همچنین اولین مسجد جهان را عده‌ای معتقدند عبدالله‌ابن‌عامر در سال ۳۰ هجری در بم به‌نام مسجد رسول ساخته است و البته عده‌ای نیز معتقدند که این مسجد، دومین مسجد ساخته شده در جهان است.

این نویسنده تاریخ کرمان افزود: دارالشفایی که در کرمان در زمان ملک‌توران‌شاه سلجوقی ساخته شده بیش از هزار سال قدمت دارد همچنین یکی از اولین دانشگاه‌هایی که در ایران ساخته شده است دانشگاه قبه سبز است که بعد از دانشگاه جندی‌شاپور بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین دانشگاه است.

گلاب‌زاده عنوان کرد: در زمان سلجوقیان اولین ضرب سکه در کرمان انجام شد همچنین اولین ملتی که ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ سال پیش از میلاد اقدام به خانه‌سازی کردند مردم کرمان بودند و گواه این مدعا نیز در تپه یحیی قرار دارد.

وی در پایان گفت: اولین بانک اسلامی را مردم کرمان به‌نام امانت‌خانه شاه نعمت‌الله‌ولی و در شهرستان کوهبنان  تأسیس کردند، همچنین اولین تنور نانوایی در دوره پنجم و البته یک هزار و ۸۰۰ سال قبل از میلاد توسط کرمانی‌ها ساخته شد که بازهم آثار آن در تپه یحیی دیده شده است.
انتهای خبر/ پسند https://armanekerman.ir/vdccioqsx2bq1x8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین