تاریخ انتشار :جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۶
۰
plusresetminus
همراه با اولین نمایشگاه قالی در کرمان؛

گشت‌و‌گذاری در نمایشگاه پُرنقش و نگار کرمان

بچه کرمانی که باشی، چشمت از کودکی به دیدن قالی‌های دستبافت عادت دارد، اما خودم هم فکرش را نمی‌کردم چشم‌هایم گرفتار قالیچه‌ای شوند که فقط دو رنگ دارد.
گشت‌و‌گذاری در نمایشگاه پُرنقش و نگار کرمان
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان»؛ بچه کرمان که باشی، چشمت از کودکی به دیدن قالی‌های دستبافت رنگ و وارنگ عادت دارد، قالی‌هایی که زیباترین‌های دنیا هستند و زبانزد خاص و عام، اما خودم هم فکرش را نمی‌کردم در یک شب زمستانی از میان فرش‌های رنگ‌ووارنگ گران‌قیمت گرفتار قالیچه سیاه‌قلمی با دو رنگ سفید و سیاه شوم که تصویر دختری با موهای بلند را در زیر نور ماه در کنار دو قوی زیبا در یک برکه به تصویر کشیده بود.


نمایش زیباترین قالی‌های ایران در نمایشگاه کرمان

همین اول کار بگذارید، حرف آخر این گزارش را بگویم، نمایشگاه قالی کرمان بی‌نظیر بود، آنقدر بی‌نظیر که نمی‌دانم از کدام قسمت این نمایشگاه برای‌تان تعریف کنم که از یکم اسفندماه جاری آغاز شده است و تا چهارم اسفندماه هم ادامه دارد.دو سالن ۲هزار متری در مجموعه نمایشگاه‌های دائمی جنوب‌شرق برای نمایشگاه قالی کرمان و سالن کوچکتری هم به آثار ارائه شده در جشنواره فرش دستبافت کرمان اختصاص داده شده است.
در نمایشگاه قالی کرمان نه تنها قالی‌های خوش رنگ و لعاب کرمانی بلکه قالی‌ها و قالیچه‌ها و سایر دستبافته‌های مناطق قالیبافی ایران به‌نمایش گذاشته شده است از گلیم‌های شیریکی‌پیچ سیرجان و فرش‌های قشقایی تا تابلوفرش‌های ابریشمی قم و تبریز که حاصل گره‌به‌گره زدن دستان هنرمند این مرز و بوم است.

قالیبافی بدون چشم

علی معینی یکی از غرفه‌داران که در شهر کرمان قالی‌فروشی دارد با زیباترین قالی‌های عشایری به نمایشگاه آمده است.
وزیری هم که فعالیت در حوزه فرش ارث پدری است و خانواده‌اش از حدود یک قرن پیش در این حوزه فعال بوده‌اند، می‌گوید: یک قالی قدیمی متعلق به سال ۱۳۳۲ را هم در کنار سایر فرش‌ها به نمایشگاه آورده‌ایم.

وی تعریف می‌کند: بعضی از قالیبافانی که برای‌شان فرش می‌بافند، نابینا هستند، اما بهترین قالی‌ها را تولید می‌کنند.غرفه‌داری از تبریز هم در نمایشگاه قالی کرمان حضور دارد که توانسته ۳۰۰ استادکار فرشبافی را زیر بال و پرش بگیرد و آنها را بیمه کند و ۱۰ تا ۱۵ درصد تخفیف هم برای فروش نمایشگاهی در نظر گرفته است.

در بخش جشنواره قالی دستباف کرمان هم تعداد زیادی از فرش‌های نفیس کرمانی به نمایش درآمده است، قالی‌ها و قالیچه‌هایی که ظرفیت این را دارند که چشمان شما را برای ساعت‌ها به خود خیره کنند.

در این بخش همچنین دو دار قالی گذاشته شده است و قالیبافان با دستان هنرمند خود گره‌به‌گره می‌زنند، غرفه‌های رنگرزی، چله‌کشی و طراحی نقشه هم در همین سالن دایر شده است.

کرمان؛ خاستگاه فرش ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان که بانی اصلی برگزاری نمایشگاه و جشنواره قالی دستبافت کرمان است، می‌گوید: کرمان هرچند خاستگاه فرش کشور بوده است، اما شرایط آن به سمت خوبی نمی‌رفت از این رو با همکاری اتاق بازرگانی، استانداری، سازمان صمت و اتاق اصناف تصمیم بر این شد، نمایشگاه فرش احیا شود.
سیدمهدی طبیب‌زاده همچنین سطح نمایشگاه قالی کرمان از لحاظ کمیت، کیفیت و تنوع را مطلوب ارزیابی می‌کند و ادامه دهد: هر کرمانی که از این نمایشگاه بازدید کند به گذشته و توانمندی خود در فرش افتخار می‌کند.

فرش کرمان جایگاه اقتصادی خوبی ندارد

وی در ادامه سخنان خود از مشکلات حوزه فرش در استان کرمان سخن به‌میان می‌آورد و می‌گوید: از لحاظ اقتصادی جایگاه خوبی نداریم و فرش کرمان در سبد کالاهای صادراتی نقش پررنگی مثل گذشته ندارد و دلیل آن هم مسائل ارزی و کاهش تولید است زیرا کیفیت لازم را نداریم.

طبیب‌زاده بیان می‌کند: شهرت قالی کرمان در گذشته دیگر تکرار نشده است و کیفیت مواد اولیه خوب نیست و از آنجا که قالیبافی در کرمان هم اقتصادی نیست، بافندگان از این هنر روی گردانده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان تصریح می‌کند: تلاش می‌کنیم که قالی کرمان در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و این در شرایطی‌ست که شاید فرش نقاط دیگر اصالت فرش کرمان را نداشته باشد، اما قمیت بالاتری دارد و مشکل ما ارزان بودن فرش کرمان است که در این صورت بافنده با دستمزد پایین گیر نمی‌آید و صادرات انجام نمی‌شود بنابراین باید اقتصاد فرش را احیا کنیم.

طبیب‌زاده از حضور تولیدکنندگان، شرکت‌های بزرگ، بافندگان، تاجران و هنرمندان قالی کرمان در اولین جشنواره و نهمین نمایشگاه قالی کرمان خبر می‌دهد و می‌گوید: زنجیره فرش از جمله طراحان، تولیدکنندگان، بافندگان و تجار در کنار هم در این نمایشگاه حضور دارند و امیدواریم حوزه فرش تقویت شود و این نمایشگاه را در سال‌های آینده هم برگزار کنیم.

وی همچنین فرش‌های ارائه شده در جشنواره قالی کرمان را از لحاظ کیفیت و تنوع بی‌نظیر می‌خواند و ادامه می‌دهد: باید این افتخارات به نسل آینده منتقل شود و در این جشنواره از طراحان به‌نام و پیشکسوتان حوزه فرش تقدیر می‌کنیم.

ساختار فرش باید درست شود

اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان که از ماه‌ها قبل برای برگزاری نخستین جشنواره و نهمین نمایشگاه قالی کرمان پای کار بوده است، می‌گوید: این نمایشگاه بعد از وقفه ۶ساله برپا شده است.

امیر حسن‌زاده از عدم ساختار مناسب به‌عنوان یکی از مشکلات حوزه فرش در کشور نام می‌برد و ادامه می‌دهد: بخشی از ساختار در وزارت میراث‌فرهنگی و بخشی در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که پیشنهاد دادیم این ساختار متمرکز شود زیرا به حوزه فرش کمک می‌کند.

بازار را با کُپی‌برداری از دست قالی ایرانی گرفته‌اند

وی با اشاره به کپی‌برداری از قالی دستباف کشور و استان کرمان توسط برخی از کشورها می‌گوید: آنها قالی‌های کپی‌برداری‌شده را با مواد بی‌کیفیت تولید کرده و بازار را گرفته‌اند، اما فرش کرمان در دنیا شهرت دارد و باید برای احیاء این جایگاه تلاش کنیم.

مردم با قالی دستبافت آشتی کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان هدف از برگزاری نمایشگاه و جشنواره قالی کرمان را ایجاد اتحاد بین فعالان حوزه فرش ذکر و عنوان می‌کند: مشکلات فرش شناسایی شده است و موارد را به مدیران کشوری منتقل کرده‌ایم و رفع مشکلات فرش را در دولت و مجلس پیگیری می‌کنیم.

حسن‌زاده اما بر آشتی مردم با فرش دستباف تاکید می‌کند و می‌گوید: یکی از راه‌کارها این است که شرایط فروش برای قالی دستباف داشته باشیم تا مردم خرید کنند.

وی با اشاره به اینکه از وزیر صمت برای حضور در کرمان و مشاهده مشکلات حوزه فرش دعوت کرده‌ایم، تصریح می‌کند: از وزارت صمت خواستیم شرکت فرش کرمان تعیین‌تکلیف شود تا به عنوان یک پایگاه برای آموزش فرش باشد.

حسن‌زاده همچنین ارائه پیشنهاد برای احیای بیمه قالیبافی در بودجه سال آینده را از دیگر اقدامات بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: باید وام‌های اشتغال دستگاه‌های حمایتی به حوزه قالیبافی هدایت شوند.

جمعه؛ آخرین فرصت برای دیدن زیباترین فرش‌های جهان

آخرین روز نهمین نمایشگاه قالی کرمان در روز جمعه چهارم اسفندماه جاری از ساعت ۱۷ تا ۲۱ بعداز ظهر برگزار می‌شود و شما فرصت دارید، زیباترین قالی‌های جهان را ببینید.

انتهای خبر/ طهماسبی

منبع: فارس https://armanekerman.ir/vdca0on6w49nee1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما