تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۰
۰
plusresetminus
رئیس اداره کار، تعاون و امور اجتماعی کرمان:

صف خرید کالابرگ الکترونیکی نشانه تخلف محرز است

رئیس اداره کار، تعاون و امور اجتماعی کرمان گفت: مراکز قابل عرضه کالابرگ الکترونیکی درحال خدمات‌رسانی هستند و هرجا که صف تشکیل شده است، نشانه تخلف است.
صف خرید کالابرگ الکترونیکی نشانه تخلف محرز است
به گزارش «راه آرمان» یکی از دغدغه‌های اصلی دولت از زمانی که ارز ترجیحی حذف شد تمرکز بر روی سبد غذایی مردم بوده است، تا فشار کمتری به مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه وارد شود.

دولت سعی کرد تا از طریق یارانه‌ها سبد غذایی مورد نیاز مردم را در حد قابل قبولی تأمین کند، بر این اساس طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا کرد، این طرح برای همه یارانه‌بگیران اعتبار کالابرگ الکترونیکی یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود که افراد می‌توانند با کارت بانکی سرپرست خانوار ۱۱ قلم کالای مورد نظر شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، قند و شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات را خریداری کنند، این اقدام دولت به‌منظور افزایش کمک به دهک‌های پایین جامعه انجام شده است.

اما این طرح سبب مشکلاتی در سطح شهر شده است و مردم را دچار یک سردرگمی ساخته و از سوی دیگر میدانی برای سودجویان صنفی شده است، همین امر سبب شد تا با مدیراداره کار شهرستان کرمان در این زمینه به صحبت بنشینیم.

محمد مرادی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» برای مشکلات پیش‌رو در عرصه کالابرگ الکترونیکی عنوان کرد: یازده قلم کالا اعلام شده است که باید برمبنای قیمت‌های سال ۱۴۰۰ محاسبه و خریداری شوند.

رئیس اداره کار، تعاون و امور اجتماعی کرمان ادامه داد: به‌طور مثال اگر این یازده قلم کالا ۵۳۰ تومان در سال ۱۴۰۰ بوده است امسال به علت تورم و افزایش قیمت محصولات دولت ۲۲۰ تومان به عنوان فجرانه به سرپرستان خانوار به صورت اعتباری داده است و به صورت سه ماهه است که ۱۷ام هز ماه تا اردیبهشت به صورت خودکار شارژ خواهد شد.

وی اذعان کرد: دولت عملا مابه‌التفاوت قیمت خرید کالاهایی که در گذشته ۵۲۰ تومان بوده است و امروز با رشد تورم به مبلغ ۷۲۰ افزایش یافته است را به صورت اعتباری به دهک‌های یک تا هفت پرداخته است.

مرادی اذعان کرد: اگر یازده قلم کالای اساسی توسط سرپرست خانواده با هر کارت بانکی خریداری شود تا سقف ۷۲۰ هزار تومان دولت مابه‌التفات ۵۲۰ تا ۷۰۰ تومان را به صورت یارانه می‌پردازند و عملا یک کارت تخفیف است نه خرید به تنهایی که برخی مراکز در حال تخلف هستند.

رئیس اداره کار، تعاون و امور اجتماعی کرمان افزود: این تخلف محرز است که فروشگاه‌ها تمام ۲۲۰ تومان را به صورت یکجا خرید میزنند و زیرا باید به تناسب قیمت‌ کالاهاست و این در اپلیکیشن «شما» کاملا مشهود است به این گونه که اگر قیمت یک بسته ماکارونی ۲۰ هزار تومان است، سهمش از این ۲۲۰ هزار تومان اعلامی دولت تنها ۳ هزار تومان است و یا برای خرید گوشت به‌طور مثال اگر کیلویی ۵۰۰ هزار تومان است تنها ۱۳۰ هزار تومان آن در کالابرگ الکترونیکی اعمال می‌شود و مابقی باید توسط خریدار پرداخت شود.

مرادی با بیان اینکه نمی‌توان تمام هزینه پرداختی دولت را برای خرید گوشت برنج و یا روغن اختصاص داد، عنوان کرد: برخی فروشگاه‌ها تخلف می‌کنند و تمام این ۲۲۰ هزار تومان را برای مشتری، فروش می‌زنند که اگر این عمل توسط فروشنده محرز شود دستگاه‌های کارتخوان آنها قفل می‌شود که باید به تعزیزات مراجعه و تعهد دهند و چنانچه باز تخلف کنند، جواز کسب آنها باطل می‌شود.

وی اعلام کرد: همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر اعم از جانبو، دیلی، فامیلی، افق کوروش، رفاه و ... این طرح را اجرایی کرده‌اند اما فروشگاه‌های متخلف از ناآگاهی مردم استفاده کرده و سبب ایجاد صف شده‌اند که ما هرجا ببینیم برخورد می‌کنیم و دستگاه‌های آنها را قطع می‌کنیم، اما مردم بدانند هرجا صفی برای کالابرگ الکترونیک بود، از درخواست خرید خودداری کنند.

رئیس اداره کار، تعاون و امور اجتماعی کرمان اذعان کرد: تا هفدهم اسفند این ۲۲۰ تومان در کارت‌های سرپرست خانوار وجود دارد و بعد از آن حذف شده و برای ماه جدید دوباره شارژ می‌شود و امکان انتقال آن به ماه بعد وجود ندارد و این مبلغ اعتبار از ۲۲۰ به ۴۴۰ افزایش پیدا نمی‌کند، بنابراین اگر کسی خرید کرد که به نفع خودش عمل کرده اگر هم نه و ماه بعد استفاده خواهد برد.

مرادی در پایان خاطر نشان کرد: این یارانه اعتباری ۲۲۰ تومانی همان یارانه ۱۲۰ تومانی قبل است که فقط مبلغ آن افزایش یافته به‌طور مثال در گذشته اگر ۲۰۰ هزار تومان خرید انجام می‌دادند، ۱۲۰ هزار تومان تخفیف داده می‌شود و دولت آن را پرداخت می‌کرد، در خصوص کالابرگ فجرانه نیز همین منوال است که اگر به صورت کامل یارانه خود را خرید کنند، ۲۰۰ تومان دیگر هم به آن تعلق می‌گیرد.


شایان ذکر است؛ که این طرح را دولت به‌منظور بالا بردن سلامت خانواده‌ها و کمک به دهک‌های پایین جامعه انجام داده است تا بالا بودن قیمت کالاهای اساسی مانع نشود تا خانوارهای دهک‌های پایین برای تامین موادغذایی خود مشکل داشته باشند.

انتهای خبر/ طهماسبی


  https://armanekerman.ir/vdcawon6y49nei1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما