تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۶
۰
plusresetminus
زیبایی‌های سفر به سیه‌بنوئیه؛

روستای پلکانی کرمان را بشناسید

روستاهای پلکانی در ایران پر از زیبایی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و جذابیت‌های بی‌شمار هستند که علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند.
روستای پلکانی کرمان را بشناسید
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان»  سفر به روستا یکی از شیرین‌ترین تجربه‌هایی است که می‌توانید داشته باشید؛ تجربه دورشدن از آلودگی و شلوغی‌های شهری و دل‌سپردن به فضای صمیمی و ساده در آب و هوایی دل انگیز و پر طراوت.

در این میان روستاهایی هستند که هنوز آن‌چنان که باید حتی در همان استان شناخته نشده‌اند و به همین دلیل سفر به آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و تازه باشد، روستاهایی که گاهی جزو زیباترین روستاهای ایران هستند ولی ما آن‌ها را نمی‌شناسیم.

البته زیبایی تعریفی نسبی است و توسط فردی تا فرد دیگر متفاوت معنا می‌شود، اما در مورد زیباترین روستاهای کرمان باید بگوییم تعریف آن تنها در چند کلمه ساده می‌گنجد: بکر، سرشار از روح زندگی، سرسبز و منحصربه فرد.

کمتر فردی اطلاع دارد که روستای پلکانی در کرمان هم وجود دارد، شبیه روستاهایی مانند اورامانات کردستان،  ابیانه معروف در کاشان، همچنین روستای زیبای ماسوله؛ این روستای پلکانی زیبا که در استان کرمان قرار دارد نامش «سیه‌بنوئیه» است؛ روستایی با ساختار پلکانی به‌ویژه در شب‌هایی که روشنایی نورهای کوچک بر تمام سطح کوه پخش می‌شود و مناظر دیدنی آن‌را دیدنی‌تر می کند.

سیه‌بنوئیه در پنج کیلومتری مرکز شهرستان رابُر قرار گرفته است؛ از اطراف با روستاهای گُنجان، ننیز علیا، گُلینوئیه و کوه لاله‌زار همسایه است و جاذبه‌های گردشگری روستا هم در داخل آن و هم در خارجش قرار دارند.

در داخل روستای سیه‌بنوئیه رودخانه‌‌ای بسیار زیبا جریان دارد که در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار پرآب است و جلوه‌ای دیدنی به این روستا می‌بخشد و بیشتر خانه‌های موجود در این روستا نیز از مصالح بومی و خاص این محل ساخته شده است و حالت سنتی خود را حفظ کرده‌اند، همین موضوع یکی از ویژگی‌های این روستای پلکانی محسوب می‌شود.



سیه‌بنوئیه به‌طور طبیعی به‌خاطر موقعیتش از آب‌وهوای کوهستانی هم برخوردار است. به همین خاطر سفر در فصل سرما به این منطقه با بارش برف همراه است و شما یک روستای پلکانی پوشیده شده از برف را تجربه خواهید کرد؛ البته بهار و به‌ویژه اردیبهشت این منطقه در اوج زیبایی خود قرار دارد.

از جمله دلایل نام‌گذاری این روستا به سیه‌بنوئیه، تپه‌های بالای آبادی به‌شمار می‌روند که همگی سیاه هستند، و از آن‌جایی که این تپه‌ها در انتهای این روستا قرار دارند این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند، بعضی دیگر نیز عقیده دارند که این منطقه پوشیده از درختان تنومند بنه بوده است و چون تنه ضخیم این درختان سیاه رنگ بوده نام سیه‌بنه بر این منطقه گذاشته‌اند که با گذشت زمان به سیه‌بنوئیه معروف شده است؛ علاوه‌براین روستا در زبان عامیانه و مردم محلی این روستا به «ساگنو» نیز شهرت دارد.

در غرب روستای سیه‌بنوئیه کوهی به‌نسبت بلند قرار گرفته که در قله این کوه از میان سنگی سخت، درخت بنه سبزی روییده، نزد برخی مردم این منطقه از قبل این اعتقاد وجود داشته و می گویند که محل این درخت قدمگاه خضر نبی است.
چگونه به سیه‌بنوئیه سفر کنیم



بدون شک همه ما آرزوی زندگی در روستایی ساده و تجربه زندگی روستایی را حتی برای یک روز داشته‌ایم، البته این آرزو می‌تواند به واقعیت تبدیل شود، کافیست سفری به کرمان و بعد از آن شهرستان رابر داشته باشید و سری به روستای سیه‌بنوئیه بزنید.

برای این‌که به این روستا برسید باید ابتدا از کرمان به سمت رابُر ۱۸۰ کیلومتر را طی کنید. زمانی به رابر رسیدید باید نشانی مسیر روستای سیه‌بنوئیه را از مردم بپرسید البته پیدا کردن این راه زیاد هم سخت نیست، وقتی جاده روستایی سمت «ننیز» را پیدا کنید راه اصلی سیه‌بنوئیه نیز پیدا می‌شود، بعد از عبور از ننیز در کمتر از پنج دقیقه به سیه‌بنوئیه می‌رسید.

مسیر رسیدن به این روستا آسفالت است و با وجود کوهستانی بودن، پیچ‌و‌خم و ناهمواری زیادی ندارد.
برخلاف تصور خیلی‌ها کرمان فقط کویر نیست، کرمان روستاهای دیدنی کوهستانی زیادی دارد، روستاهای کوهستانی مملو از برف، روستاهای پلکانی، روستاهایی با رودخانه‌های خروشان و فراتر از همه این‌ها با مردمانی صبور و با اصالت که سالیان سال دلشان در گرو زمین است و چشمشان دوخته به آسمان.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/ پسند https://armanekerman.ir/vdci53azwt1ap32.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین