تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۸
۰
plusresetminus
کارشناس مذهبی گفت: ماه رمضان بهترین فرصت برای تمرین احسان و نیکوکاری است و می‌توانیم از یک افطاری ساده شروع کنیم و این کار خیر را گسترش دهیم.
نیکوکاری جبران نعمات خداوند است
به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» ماه رمضان شب‌های قدر را پشت‌سر می‌گذارد و فرصتی اندک تا پایان این ماه عظیم و عزیز مانده است تا از مهمانی خدا آن‌طور که باید و شاید بهره‌مند شویم.

بر اساس آیات و روایات اسلامی خداوند در این ماه ثواب و پاداش کارهای نیک و پسندیده را چندین برابر کرده تا مؤمنین خداجو از هر فرصتی برای آمرزش گناهان خود و بستگانشان بهره‌گیری کنند و خودشان را در دایره رحمت الهی قرار بدهند.

حجت‌الإسلام سجاد کربلایی با اشاره‌ به اینکه ما در زندگی روزمره خود همیشه در تلاش هستیم که زحمات افرادی که برای ما کاری را انجام می‌دهند به نحوی جبران کنیم و البته کار بسیار شایسته‌ای است، اظهار کرد: بعضی‌ها فکر و ذکرشان این می‌شود که چگونه کاری را که مثلاً برادرشان، رفیقشان و یا همسایه آنها انجام داده جبران کنند تا به‌قولی زیر دِین او نباشند و حتی در مواردی عنوان می‌کنند که برای اینکه فلان روز دستم را گرفتی من هم امروز جبران کردم.

وی با بیان اینکه خداوند این همه نعمت بر ما نازل کرده به طوری‌که اطراف ما سرشار از نعمت خداوند است و در گرفتاری‌ها و مشکلات دست ما را گرفته است، گفت: آیا هیچ‌وقت با خود فکر کرده‌ایم که چگونه آن را جبران کنیم؟ آیا اصلاً می‌شود در جواب نعمت خداوند کاری کرد؟ و آیا اصلاً کارهای خوب ما می‌تواند جبران نعمت خداوند شود؟ به‌عنوان مثال نعمت سلامتی را چگونه می‌شود جبران کرد؟ آیا اصلاً قابل جبران هست؟

این کارشناس مذهبی و علوم اسلامی با اشاره‌به اینکه احسان و نیکوکاری در حق بندگان خداوند، موجب رضایتمندی خداوند از ما می‌شود و شاید به‌نوعی جبران نعمات خداوند در حق ما باشد، افزود: ماه رمضان فرصت بسیار ارزشمندی است که بازهم خداوند دل‌های مؤمنین را به این سمت سوق می‌دهد که برای احسان و نیکوکاری بهره‌گیری کنند و مطمئن باشیم که خدا همیشه در صدد جبران زحماتی است که ما در برابر بندگان خدا می‌کشیم و تلاشی را که برای رفع مشکلات مخلوقات خداوند انجام می‌دهیم پاسخ خواهد داد.

وی عنوان کرد: وقتی مخلوق خدا در جواب احسان و نیکی فردی دیگر، همیشه به‌دنبال جبران است تا از زیر دین او بیرون بیاید، حال خداوند احسان و نیکی را که در حق بنده‌اش انجام شده را حتماً جبران خواهد کرد، بنده‌ای که برای خدا روزه می‌گیرد، کار خیر می‌کند، درس می‌خواند، برای تأمین امنیت جان مردم مرزبانی می‌کند، پرستاری از بیمار انجام می‌دهد، حتماً خدا به او پاداش دنیوی و اخروی می‌دهد.

حجت‌الإسلام کربلایی یکی از نمونه‌های بارز احسان و نیکی را افطاری دادن در ماه مبارک رمضان دانست و خاطرنشان کرد: وقتی به روایات معصومین (س) مراجعه می‌کنیم، اجر و پاداش این کار پسندیده را که می‌بینیم لحظه‌به‌لحظه نسبت‌به افطاری دادن و اطعام نیازمندان عشق و علاقه پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه انبیاء و اولیای الهی چراغ راه انسان هستند، گفت: امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید؛ کسی که مؤمنی را افطاری دهد کفاره یک سال گناه او شمرده می‌شود و کسی که دو مؤمن را افطاری دهد بر خداوند است که او را وارد بهشت سازد و این حدیث در وسائل‌الشیعه جلد ۱۰ صفحه ۱۲۹ آمده است.

این کارشناس معارف اسلامی با بیان اینکه ما می‌توانیم با یک کار کوچک به چند هدف با ارزش برسیم، افزود: اطعام نیازمندان آن هم در ماه رمضان در نزد خداوند هم اَجر و پاداش دارد، هم مشکلات دنیایمان را برطرف می‌کند و هم سختی‌های قیامت را بر ما ساده خواهد کرد.

وی بیان کرد: مردی خدمت امام کاظم (ع) رسید و عرض کرد فرزندانم بیمارند، نمی‌دانم چه کنم و چگونه گرفتاریشان را برطرف سازم؟ امام در پاسخ فرمودند؛ آنها را به‌وسیله صدقه و احسان به نیازمندان مؤمن معالجه کنید و از او بخواهید دعا کند.

کارشناس مذهبی اظهار کرد: وقتی به استقبال شخصی که برای زیارت امام حسین‌(ع) به کربلا رفته است، می‌رویم و او را در آغوش می‌گیریم، چون اعتقاد داریم از بهترین مکان‌ها و از پیش بهترین شخصیت‌های عالم آمده است و به همین جهت خودمان را به‌واسطه او نزدیک به امام حسین علیه السلام کرده‌ایم تا ما هم در ثواب زیارت او سهیم شده باشیم. اطعام نیازمندان هم همینگونه است که ما به واسطه خدمت‌به دیگری خودمان را نزدیک به خدا قرار می‌دهیم تا مورد لطف و عنایت پروردگار قرار بگیریم.

این کارشناس علوم اسلامی با اشاره به ثواب چندین برابری کار خیر در ماه رمضان، یادآور شد: در ماه مبارک رمضان با یک کار خیر چندین ماه جلو خواهیم افتاد و یک شبه ره صد ساله را خواهیم رفت و چه خوب است دیگران را هم در این مسیر قرار بدهیم، نیاز نیست با هزینه‌های زیاد این کار خیر انجام بدهیم و با یک خرما افطاری دادن می‌توان تمام این اَجر و پاداش را به‌دست آورد.

وی تاکید کرد: برای خداوند کمیت مهم نیست و کیفیت مهم است، نیت که احسان و نیکی باشد در قالب افطاری دادن به روزه‌دار با یک خرما تمام این راه را پیموده‌ایم و مورد رضایت و خوشنودی پروردگار قرار گرفته‌ایم.

بر اساس آمار کمیته امداد استان کرمان بیش از ۱۱۵ هزار خانواده در سراسر استان کرمان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که از این تعداد بیش از ۵۴ هزار نفر زن سرپرست خانوار هستند که تلاش می‌کنند تا فرزندان خود را سرپرستی کنند و مشکلات زیادی گریبان‌گیر این خانواده‌ها است.

بر همین اساس بیش از ۲۷ هزار یتیم تحت پوشش کمیته امداد است که تعداد زیادی از این ایتام دانش‌آموز و دانشجو هستند و نیاز به وسایل آموزشی و کمک درسی دارند بنابراین کمک و احسان می‌تواند حتی دراین عرصه هم اثرگذار باشد.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/ طهماسبی

  https://armanekerman.ir/vdccxxqso2bq0s8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما