تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۱
۰
plusresetminus
 رئیس مرکز کرمان‌شناسی عنوان کرد:

سیزده‌بدر و تجدید امتحان پایبندی به ارزش‌ها

 رئیس مرکز کرمان‌شناسی گفت: شاید طبیعت خواسته‌ تا امتحان پایبندی به ارزش‌ها را تجدید کند تا قداست امیرمؤمنان حفظ شود.
سیزده‌بدر و تجدید امتحان پایبندی به ارزش‌ها
سید محمدعلی گلاب‌زاده در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان» در خصوص روز طبیعت و خصلت اساسی مردم کرمان سخن به‌میان آورد و گفت: مردم کرمان از دو ویژگی خاص، عشق به وطن و دلبستگی به‌ارزش‌های آئینی و مذهبی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: مردم کرمان تمام تلاش خود را به کار می‌بندند که هر دو مقوله را در زندگی روز‌مره خود لحاظ کنند و تخلفی در این زمینه صورت نگیرد، حتی اقلیت زردتشتی استان کرمان نیز که آئین اسلام را قبول ندارند، در گذشته شاهد بوده‌ایم که ایام محرم و صفر قند و چای را که خشک هستند و امکان آلودگی به آنها وجود ندارد، می‌آوردند و در زیر سقف یک راه‌رویی که منتهی می‌شد به تکیه محله شهر می‌نشستند.

رئیس مرکز کرمان‌شناسی با اشاره به اینکه ارادت و احترام اهل زرتشت به دین اسلام و آئین‌های اسلامی، ‌زبانزد است، ادامه داد: با نشستن در مسیر منتهی به تکیه محله شهر هم به روضه اباعبدالله‌الحسین گوش فرا می‌دادند و هم خودشان را دخیل می‌کردند در پذیرایی از متسمعان و حاضران در طول این راهرو، بنابراین چنین ارتباطی همیشه بین زردتشتیان و مسلمانان وجود داشته است.

گلاب‌زاده به تقارن روز طبیعت و شهادت مولی‌الموحدین علی‌بن‌ابی‌طالب اشاره کرد و گفت: شاید طبیعت و زمانه خواسته است که این امتحان را تجدید کند بنابراین ما می‌بینم روز طبیعت و به قول معروف «سیزده بدر» و روز شهادت امام علی(ع) باهم در یک زمان قرار گرفته‌اند که من تردید ندارم مردم بزرگوار ما می‌دانند سال‌های دیگری هم وجود دارد و فرصت اینکه سیزده را بخواهیم گرامی بداریم، هست.

وی اذعان کرد: آنچه که قداستش بر همه ما لازم و ضروری است احترام گذاشتن به ارزش‌های دینی و مذهبی به‌خصوص امیرمتقیان علی‌علیه‌السلام که برای ما یک اسوه و اسطوره به‌شمار می‌رود. 

رئیس مرکز کرمان شناسی به رسوم روز طبیعت در گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در واقع از ۵۰ روز مانده به عید نوروز جشن سده را برگزار می‌کنند که هنوز هم پرشکوه‌ترین جشن در کرمان برگزار می‌شود و بعد از آن چهارشنبه سوری اجرا می‌شود که البته این جشن درحال تبدیل شدن به چهارشنبه سوزی است، و بعد از آن مراسم نوروز را با رسوم ارزشمند خود برگزار می‌کنند.

گلاب‌زاده تأکید کرد: در تمام تعطیلات نوروز تلاش مردم ایران بر این است که یکی از ارزش‌های مهم اسلامی یعنی صله‌رحم را به‌جا بیاورند و این دید و بازدیدها در ایام نوروز و فروردین و بهار انجام می‌شود و رسم گذشتگان است در اصل همان اصل مهم صله‌رحم در اسلام است.

وی اذعان کرد: در روز سیزده فروردین مردم سبزه‌ای را که خودشان کاشته بودند در طبیعت رها می‌کردند و یا کوزه‌هایی که از سال قبل باقی‌مانده بود را در این روز می‌شکستند که باز خود این امر نیز یک دلیل علمی داشت زیرا کوزه‌هایی که در طول یک‌سال استفاده می‌شد به علت آن سختی آبی که وجود دارد این رسوب در منافذش نفوذ می‌کرد و عملا غیرقابل استفاده و غیرمفید بود،  را می‌شکستند.

رئیس مرکز کرمان شناسی ادامه داد: گذشتگان ما دریافته بودند که این کوزه‌ها بعد از یک‌سال دیگر آب را آن‌گونه که باید خنک نمی‌کند بنابراین بهتر بود که روز طبیعت بشکنند و کوزه‌ای جدید را جایگزین کنند، و بعد از این کارها خود را در طبیعت رها می‌کردند.

گلاب‌زاده افزود: رها شدن انسان در طبیعت نیز حائز نکته بود و علت آن پیوندی بود که ضرورت دارد بین انسان و طبیعت برقرار شود و وجود داشته باشد و آنها(گذشتگان) تمام تلاششان این بود که این پیوند را حفظ کنند البته گاهی ما از همه این نکته‌های مثبت جنبه‌های منفی را هم می‌آفرینیم.

وی عنوان کرد: مثلا به باغ‌ها و سبزه‌ها که وارد می‌شدند شاخه‌ها را شکسته، زمین‌های زراعتی و سبزه‌زارها را لگد کوب می‌کردند و به طبیعت عملا آسیب هم می‌زدند البته این را برخی انجام می‌دادند. 

رئیس مرکز کرمان‌شناسی به دیگر رسم سیزده ‌بدر اشاره کرد و گفت: گره‌زدن سبزی بود به وسیله دختران دم‌بخت که این هم به باور شخصی من یک ارزش به‌شمار می‌رفت زیرا دراسلام بسیار به ازدواج، این سنت حسنه توصیه شده و لازم است که دختران و پسران زمینه‌ای را به‌وجود بیاورند تا بتوانند به خانه بخت بروند.

گلاب‌زاده با بیان اینکه دختران با گره‌زدن سبزی در روز سیزده‌بدر  نوعی امیدواری در دل‌شان ایجاد می‌شد، گفت: امیدواری برای ازدواج در دختران این نگاه را ایجاد می‌کرد تا وقتی خواستگاری درب منزل آنها را زد سخت نگیرد و با آرامش و آسایش بیشتر زمینه ازدواج و تشکیل خانواده را فراهم بیاورد.

انتهای خبر/ طهماسبی
  https://armanekerman.ir/vdccixqsm2bq0s8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما