تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۸
۰
plusresetminus
مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان کرمان خبر داد:

سکونت ۳۵ درصدی متقاضیان مسکن در کرمان

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان گفت: تاکنون ۳۵ درصد از متقاضیان نهضت ملی مسکن در کرمان، خانه‌های خود را تحویل گرفته و ساکن شدند.
سکونت ۳۵ درصدی متقاضیان مسکن در کرمان
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«راه آرمان» و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمان، نشست خبری با موضوع گزارش عملکرد طرح نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جوانی جمعیت سال ۱۴۰۲ و همچنین ارائه برنامه سال ۱۴۰۳ طرح‌های مذکور با حضور رضا حافظی مدیر‌کل راه و شهرسازی، معاونان اداره‌کل راه و شهرسازی و جمعی از اصحاب رسانه استان کرمان در محل اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمان برگزار شد.

 مدیر‌کل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن، موضوعی فرابخشی و فرادستگاهی و صنعت مادر کشور است، گفت: سرعت بخشیدن به جریان ساخت‌و‌ساز در کشور، ایجاد اشتغال و توسعه صنایع مرتبط دیگر همچون فولاد را در گرو پیشرفت ساخت مسکن دانست.

وی افزود: از دستگاه‌های اجرایی متولی امر مسکن خواستاریم تا به وظایف محوله،‌ به‌موقع عمل کنند تا کاستی‌های طرح نهضت ملی مسکن جبران و به سرانجام برسد.

حافظی ادامه داد: تامین زمین یکی از برنامه‌های مرتبط با نهضت ملی مسکن است و همچنین تخصیص و تامین زمین طرح جوانی جمعیت، همواره ادامه دارد و باید همچنان ادامه داشته باشد.

حافظی از تخصیص ۳هزار هکتار زمین در حوزه شمال استان خبر داد و گفت: ۳۵درصد متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهر کرمان ساکن هستند و ظرفیت شهر کرمان برای این حجم کافی نیست و مجبوریم از ظرفیت اراضی شهرهای اطراف کرمان همچون باغین،‌ چترود، محی‌آباد و ... استفاده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان: افزود البته در برخی شهرها همچون بافت، بردسیر و ریگان، بیش‌از متقاضیان، زمین وجود دارد و جای نگرانی‌ نیست و ضمن اینکه قابلیت تعویض آپارتمان مرکز استان با زمین جهت ساخت خانه‌های ویلایی در شهرهای دیگر، غیر‌از سیرجان، نیز‌ وجود دارد.

وی افزود: در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر در استان که فقط شامل شهر کرمان خواهد بود قابلیت واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت وجود نداشته و متقاضیان این شهر در سایر شهرها ساماندهی خواهند شد.

حافظی به مشوق‌های نوسازی بافت فرسوده نیز اشاره و طرح کلید به کلید را یکی از این طرح‌ها بیان کرد و گفت: در این طرح ، در ازای تحویل خانه فرسوده و یا زمین، از سوی دولت، زمین با ۴۰ درصد تخفیف، به مالکین واحد‌های فرسوده واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه های مختلف، از جمله نهضت ملی مسکن، تامین اراضی و ایجاد برخی زیرساخت‌ها، تا حد زیادی به سرانجام رسیده، سال ۱۴۰۳ را سال جهش ساخت مسکن بیان کرد و از همکاری بنیاد مسکن، در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر نیز خبر داد و گفت: فقط‌ واگذاری زمین از سوی این نهاد انجام می‌شود، به‌طوری‌که تاکنون ۹ هزار قطعه زمین در شهرهای مختلف، از سوی بنیاد مسکن، تحویل متقاضیان شده است.

وی همچنین به طرح توافق با مالکین اراضی مستثنیات و خصوصی در شهرهای مجاور، مراکز استانها و شهرهای بزرگ اشاره کرد و گفت: این اراضی درصورت رضایت مالک به دولت منتقل می‌شود و در ازای آن قطعات زمین در شهرها تحویل مالک می‌شود.

وی از شیوه همکاری بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات گلایه کرد و گفت: متاسفانه با وجود همکاری بانک مسکن،‌ ظرفیت پرداخت تسهیلات مسکونی در استان وجود ندارد و حتی در برخی واحدهای ساخته شده از جمله بشری، شبکه آب و فاضلاب وجود ندارد و در سیرجان یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی سیرجان نیز شرایط به‌همین گونه است و از شبکه آب و فاضلاب، محروم‌ هستند و در کل استان حدود یک هزار واحد مسکونی این‌چنینی ساخته شده وجود دارد که نیازمند پای کار آمدن جدی‌تر، دستگاه‌های متولی هستند.

حافظی محل تامین بودجه ایجاد زیر‌ساخت‌های مسکن ملی را به‌عهده دولت، وزارت راه و شهرسازی و نیرو عنوان کرد و گفت: سهم هر یک، یک سوم کل بودجه است.

وی درعین‌حال از برنامه‌ریزی‌های مدون برای آینده مسکن استان و شهر کرمان خبر داد و اجرای آن‌را منوط به برنامه‌ریزی‌های مقطعی دولت دانست.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان، برنامه دولت برای استان در بحث نهضت ملی مسکن ساخت، ۱۲۸ هزار واحد مسکونی بوده که از مجموع ۲۳۱ هزار نفر نام‌نویسی شده تاکنون و بیش‌از ۵۹ هزار نفر‌ واجد شرایط دریافت مسکن شده‌اند.

انتهای خبر/ س
https://armanekerman.ir/vdcfyxdy1w6djma.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین