تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۰
۰
plusresetminus
کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی کرمان:

کرمانی‌ها اجازه نمی‌دهند مهمان دست خالی از خانه برود

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی کرمان گفت: از ویژگی‌های مردم کرمان این است که از سوغات این شهر ازجمله قوتو همراه مهمان خود می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که مهمان‌ دست خالی از خانه بیرون رود.
کرمانی‌ها اجازه نمی‌دهند مهمان دست خالی از خانه برود
فاطمه رضاپور در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» در رابطه با فرهنگ میهمان‌داری و پذیرایی مردم کرمان گفت: آداب و رسوم کرمان و مهمان‌نوازی مردم این شهر از گذشته تاکنون زبانزد است.

وی ادامه داد: از میزبان‌بودن و میهمان‌داری کرمانی‌ها همین بس که دشمن خود را در کرمان راه می‌دهند و ماجرای آقا محمدخان و اتفاقات بعداز آن رخ می‌دهد که این از نجابت کرمانی‌ها است اما درنهایت آقامحمدخان چشم‌های بسیاری را از مردم کرمان درمی‌آورد و اتفاقات بعداز آن رخ می‌دهد.

رضاپور با بیان این‌که مردم کرمان به میهمان خود بسیار تعارف می‌کنند، بیان کرد: کرمانی‌ها بسیار اهل تعارف، نزاکت و ادب هستند و گاهی آن‌قدر مهمان خود را تعارف می‌کنند که مهمان فکر می‌کند این تعارفات بیش‌از حد است اما باید دانست که کرمانی‌ها هرچه دارند از دل‌ و جان برای مهمان خود می‌گذارند.

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی کرمان با تاکید بر این‌که یکی از ویژگی‌های مردم کرمان غریب‌نوازی است، توضیح داد: البته برای مردم کرمان فرق نمی‌کند که مهمان از کجا باشد و با او آشنا باشند و یا خیر اما مردم کرمان برای مهمانان از شهرهای دیگر بیشتر تلاش می‌کنند چون کرمانی‌ها به‌شدت غریب‌نواز هستند.

وی با اشاره به این‌که یکی از خوراکی‌هایی که مردم کرمان برای پذیرایی از مهمان استفاده می‌کنند «قوتو» است، تشریح کرد: قوتو از جمله خوراکی‌هایی است که کرمانی‌ها در بیش‌تر پذیرایی‌های خود از آن استفاده می‌کنند از جمله برای ایام عید نوروز، ماه رمضان و یکی از پایه‌های اصلی پذیرایی برای خانواده‌ای که فرزند تازه‌ای خداوند به آن‌ها بخشیده، قوتو است.

رضاپور بیان کرد: قوتو از جمله خوراکی‌هایی است که از گذشته تاکنون برای پذیرایی از مهمان کرمانی‌ها استفاده می‌کنند و در گذشته قوتوها در قوطی‌هایی به‌نام «حقه» گذاشته می‌شد که ظرف‌های زیبایی حلبی بودند و درب آن‌ها به‌خوبی بسته می‌شد.

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی کرمان اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مردم کرمان این است که وقت خداحافظی از سوغات این شهر ازجمله قوتو همراه مهمان خود خواهند کرد و اجازه نمی‌دهند که مهمان‌شان دست خالی از خانه بیرون رود.


وی ادامه داد: امروزه انواع پذیرایی از جمله کماچ سهن، کلمپه و ... وجود دارد و برخی شهرستان‌ها که دارای غذای خاص هستند حتماً آن‌را برای مهمان خود درست می‌کنند برای مثال در شهرستان رابر برای مهمان‌شان بُزقرمه خاص خود را درست می‌کنند.

انتهای خبر/ پسند
  https://armanekerman.ir/vdcipuazut1a5p2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین