تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۴
۰
plusresetminus
معاون پژوهش سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای کشور:

پیش‌نیاز جهش تولید سرمایه انسانی متخصص است

معاون پژوهش، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور گفت: پیش‌نیاز رونق و جهش تولید، وجود سرمایه‌های انسانی ماهر و متخصص است.
پیش‌نیاز جهش تولید سرمایه انسانی متخصص است
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ علی‌حسین شهریور درباره شعار سال و اهمیت صنعت و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در سایر کشورها گفت: پیش نیاز رونق و جهش تولید، وجود سرمایه انسانی ماهر و متخصص است. با هدف چگونگی مهارت‌آموزی و تامین نیروی انسانی کارآمد می‌توان تجربه کشورهای دیگر را بررسی کرد. به‌طور مثال آلمان، برنامه اولیه برای آموزش مهارت در صنایع، سیستم آموزش حرفه‌ای دوگانه است. این سیستم به‌دلیل اثربخشی آن در آماده‌سازی افراد برای مشاغل مختلف در صنایع مختلف از جمله تولید، مهندسی، مراقبت‌های بهداشتی، فناوری اطلاعات و غیره بسیار مورد توجه است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای کشور در بررسی صنعت و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در آلمان بیان کرد: یک محور ساختار آموزش دوگانه است که این آموزش ترکیبی از آموزش‌های نظری در مدارس حرفه‌ای با آموزش عملی حین کار در شرکت‌ها است. این ساختار دوگانه به کارآموزان این امکان را می‌دهد که هم مهارت‌های عملی و هم دانش نظری مرتبط با حرفه انتخابی خود را کسب کنند.

وی بیان کرد: محور دیگر برنامه درسی مبتنی بر صنعت است، برنامه‌های آموزشی با همکاری انجمن‌های صنعتی و کارفرمایان ایجاد می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مهارت‌های آموزش داده شده با نیازهای بازار کار همسو هستند. این به کارآموزان کمک می‌کند تا شایستگی‌های خاص صنعت را که مورد تقاضای کارفرمایان است، به‌دست آورند.

شهریور صلاحیت‌های شناخته‌شده را از دیگر محورها دانست و ابراز کرد: بر اساس این محور پس از اتمام موفقیت‌آمیز برنامه آموزشی، کارآموزان یک صلاحیت حرفه‌ای شناخته شده مانند دیپلم یا گواهی‌نامه حرفه‌ای دریافت می کنند. این صلاحیت‌ها توسط کارفرمایان بسیار ارزشمند است و می‌تواند منجر به فرصت‌های شغلی پایدار و با درآمد مناسب شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: قراردادهای کارآموزی از دیگر محورها است که بر این اساس کارآموزان قراردادهای رسمی کارآموزی را با شرکت‌ها امضا می‌کنند که شرایط آموزش آن‌ها از جمله مدت، وظایف و پاداش را مشخص می‌کند. این ترتیب قراردادی یک چارچوب ساختاریافته برای فرآیند آموزش فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حمایت دولت از دیگر محورهاست که دولت آلمان برای شرکت‌هایی که در سیستم آموزش حرفه‌ای دوگانه شرکت می‌کنند، مشوق‌های مالی مانند معافیت‌های مالیاتی و یارانه‌ها ارائه می‌کند. این حمایت شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا در آموزش و توسعه نیروی کار خود سرمایه‌گذاری کنند.


منبع: تسنیم

انتهای خبر/م




  https://armanekerman.ir/vdchmvnzq23nkxd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین