تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۴
۰
plusresetminus
رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای چمران کرمان:

مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصاد پایدار مهارت‌ورزی است

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای چمران کرمان گفت: نظام آموزش فنی‌وحرفه ‌ای مهم‌ترین بخش پازل مهارت‌آموزی نظام آموزشی کشور شناخته می‌شود که توسعه اقتصادی راه به‌همراه می‌آورد.
مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصاد پایدار مهارت‌ورزی است
مصطفی جعفری‌کرمانی‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» در خصوص مهارت‌ورزی و اثر آن در توسعه اقتصادی عنوان کرد: آینده برای هر فرد خواهان موفقیت شغلی، ارزشمند است، چراکه افراد می‌توانند از امروز با انتخاب مسیر مناسب، پیشرفت شغلی خویش در آینده را تسهیل کنند و همچنین امنیت شغلی آن‌ها کمتر به مخاطره خواهد افتاد.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری آموزشی باید مبتنی‌بر آینده‌پژوهی ویژگی‌های تحولات مشاغل آینده باشد، سال ۲۰۳۰ میلادی زمان تحول مشاغل و مهارت‌ها است و نظام آموزش عالی کشور باید با آینده‌پژوهی در سیاست‌گذاری آموزشی نسبت به آینده مشاغل فعلی و مشاغل آینده، اقدامات لازم را برای مواجهه صحیح با این تغییرات به انجام برساند.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای چمران کرمان عنوان کرد: مهارت‌آموزی باید متناسب با نیاز بازارکار، اقتصاد جهانی و پاسخگوی تحولات پیرامونی باشد تا با داشتن مهارت‌های به‌روز، آینده شغلی افراد تضمین شود، علاوه‌بر مزایای اقتصادی و اجتماعی، مهارت‌آموزی منجربه نوآوری و ایجاد انواع جدید مشاغل در بازار کار می‌شود.

جعفری کرمانی‌پور ادامه داد: پیش‌بینی آینده کار یکی از مهیج‌ترین و دشوارترین زمینه‌های تحقیق در زمینه مهارت‌آموزی است، پیامدهای تغییر تقاضا برای مهارت‌های خاص در سیستم‌های آموزشی بسیار زیاد است، پیش‌بینی برای تعیین تقاضای متغیر مهارت‌های آینده از عناصر کلیدی در آماده‌سازی نیروی انسانی توانمند برای توسعه است. سیاست‌گذاری آموزشی باید مبتنی‌بر آینده‌پژوهی ویژگی‌های تحولات مشاغل آتی باشد.

وی تأکید کرد: بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری نشان می‌دهد این برنامه به آموزش مهارتی توجه ویژه‌ای دارد و این لایحه برای سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ تدوین شده که دارای ۲۲ فصل و هفت بخش است که افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزش عالی و گنجاندن دروس عملی و مهارتی در کنار دروس نظری در آن درنظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای چمران کرمان اذعان کرد: در برنامه هفتم توسعه برای آموزش مهارتی به دانش‌آموزان و جذب نخبگان هدف‌گذاری شده است تا اقتصاد دانش‌بنیان با جذب نخبگان محقق شود، سیاست‌های آموزشی به‌سمت مهارت‌‌آموزی سوق یابد.

جعفری کرمانی‌پور کسب دانش، مهارت و فناوری‌های نوین یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصاد پایدار به شمار می‌رود، از این‌رو شناخت اهداف، مشکلات و چالش‌های پیش‌رو سبب همکاری تنگاتنگ میان منابع انسانی و مسؤلان می‌شود و اشتغال‌زایی و بهبود بهره‌وری را در کشور رقم می‌زند.

وی تأکید کرد: نظام آموزش فنی‌وحرفه ‌ای مهم‌ترین بخش پازل مهارت‌آموزی نظام آموزشی کشور شناخته می‌شود و تربیت نیروی انسانی ماهر در بخش فنی‌و‌حرفه‌ای ازجمله مهم‌ترین رویکردهای این سازمان است، از این رو توجه به آموزش‌های فنی‌ومهارتی در دستیابی به توسعه پایدار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای چمران کرمان در پایان خاطر نشان کرد: رشد این مهم، محور توسعه منابع انسانی و کلید آن آموزش فنی‌وحرفه‌ای به‌شمار می‌رود، بنابراین با ارائه آموزش‌های غیررسمی فنی‌وحرفه‌ای در کنار آموزش‌های رسمی می‌توان در توسعه اشتغال منابع انسانی گام‌های بسیار مؤثری برداشت و از این‌رو واگذاری بخشی از آموزش‌های مهارتی به بخش خصوصی حائز اهمیت است.

انتهای خبر/ طهماسبی

  •  
https://armanekerman.ir/vdcfexdymw6djma.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین