تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۲
۰
plusresetminus
معاون اشتغال وزارت کار خبر داد:

جزئیات تسهیلات اشتغال در ۱۴۰۳

معاون اشتغال وزارت کار گفت: برای سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت پرداخت تسهیلات اشتغال دیده شد.
جزئیات تسهیلات اشتغال در ۱۴۰۳
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آمار بازار کار گفت: مطابق آخرین گزارشات مرکز آمار که درباره زمستان ۱۴۰۲ است، نرخ بیکاری به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری سال ۱۴۰۲ به ۸/۱ درصد رسید که کمترین نرخ بیکاری سالانه در دهه‌های اخیر است، گفت: خالص اشتغال ایجادی در سال گذشته ۷۷۵ هزار نفر است و نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش چهاردهم درصدی به ۴۱/۳درصد رسیده است.

معاون وزیر کار در ادامه از کاهش ۱/۲درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، کاهش هشت دهم درصدی نرخ اشتغال ناقص، کاهشی ۱/۸ درصدی نرخ بیکاری جوانان و کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان خبر داد، همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کاهش بوده است و به عدد ۱۱/۸درصد رسیده است.

معاون اشتغال وزارت کار افزود: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان با وجود روند کاهشی در چند فصل اخیر همچنان مطلوب نیست، امیدواریم که فاصله این نرخ از نرخ بیکاری کل را در سال ۱۴۰۳به کمتر از ۲درصد برسانیم.

کریمی بیرانوند اظهار کرد: وعده ایجاد ۱میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۲ مطابق آمار سامانه رصد رقم خورده، این آمار نشان‌دهنده این است که بازار کار در سال گذشته درخشان بوده است و جزو بهترین سال‌های اشتغالی دهه‌های اخیر محسوب می‌شود.

 معاون اشتغال وزارت کار بیان کرد: توسعه روابط با همسایگان، نرخ رشد اقتصادی مثبت و پیوسته، رونق اقتصاد بدون توجه به متغیرتحریم، تقسیم‌بندی تعهد استانی و نظارت سخت‌گیرانه بر اشتغال ایجادی کشور، احیای واحدهای راکد و نیمه فعال از سوی استانداران، تسهیل مجوزهای کسب و کار از جمله مهم‌ترین اقدامات در بازار کار بوده است.

 وی گفت:برای سال ۱۴۰۳، تقسیم‌بندی تعهد اشتغال استانی انجام شده است، از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون حدود ۱۶۰هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پرداخت شده است، قانون بودجه ابلاغ شده و برای سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت پرداخت تسهیلات اشتغال هم دیده شده است، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ بخش زیادی از آن عملیاتی شود.

 کریمی بیرانوند اظهار کرد: بخشی از تعهدات اشتغال سال ۱۴۰۲ هنوز باقی مانده است، هدف‌گذاری برای اشتغال در سال ۱۴۰۳ ایجاد ۱ میلیون شغل را داریم، به استانداران ابلاغ شده است، فرآیند نظارت‌بر آن از اول اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

 معاون اشتغال وزارت کار درباره اشتغال فارغ‌التحصیلان گفت: تفاوت امسال ما در تقسیم‌بندی اشتغال استانداران این است که سهم اشتغال فارغ‌التحصیلان را اعلام کرده‌ایم، می‌بایست ۲۵ درصد از کل اشتغال ایجادی سال ۱۴۰۳به فارغ‌التحصیلان تعلق بگیرد، تقسیم‌بندی استانی این موضوع اعلام شده است.

ابزارهای مالی مانند تقویت صندوق ضمانت توسعه تعاون، آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و همکاری درباره بورس تحصیلی و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌صورت ویژه دنبال خواهیم کرد، به صورت جدی روی بیکاری این قشر تمرکز کرده‌ایم و همکاری خوبی با وزارت علوم و معاونان علمی شروع کرده‌ایم، در حوزه پارک‌های علم و فناوری، پیوند صنعت و دانشگاه گفتگوها و تعاملات طولانی و گسترده‌ای صورت دادیم. 

کریمی بیرانوند افزود: اقدام دیگری که در تعامل میان وزارت علوم و وزارت کار درحال انجام است، بحث بورس تحصیلی بخش خصوصی است که در این چهارچوب بخش خصوصی برمبنای نیاز خود برای دوره پس از تحصیل افرادی را در داخل دفترچه کنکور بورس کرده و تضمین می‌دهد که پس از طی دوره تحصیلی آن‌ها را جذب کند. 

 وی گفت:میزان اعتبارات مشاغل خانگی برای سال ۱۴۰۳ مشخص نشده است در بحث اشتغال ناقص به ۸/۲ درصد رسیده است، یعنی بیش از ۹۱درصد اشتغال کشور تمام وقت است، زمانی که اشتغال ناقص کاهش می‌یابد، به معنی بهبود شرایط شغلی است، امیدواریم همین روند برای ۱۴۰۳ ادامه یابد.

 کریمی بیرانوند درباره کیفیت اشتغال ایجادی گفت: رشد پوشش بیمه‌ای در سال ۱۴۰۲ یکی از آیتم‌هایی است که نشان‌دهنده این است که مشاغل ایجاد شده با کیفیت است، تعداد ۱/۵ میلیون نفر جدید در سال ۱۴۰۲تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

معاون اشتغال اظهار کرد: بیمه بیکاری روند کاهشی داشته است، نرخ اشتغال ناقص کاهش داشته است، عملکرد سازمان فنی‌وحرفه‌ای نسبت‌به سال گذشته خود در حوزه آموزش‌ها بیشتر بوده است، تسهیل راه‌اندازی کسب وکار بیانگر این است که پایداری مشاغل بیشتر شده است، نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش چهار دهم درصدی به ۴۱/۳درصد رسیده است که نشان‌دهنده پایداری و کیفیت مشاغل است، اما به معنی این است که در وضعیت مطلوب هستیم.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: دستگاه‌های اجرایی استان‌ها تا پایان فروردین‌ماه جاری مهلت ثبت اشتغال‌های ایجاد‌ه شده سال ۱۴۰۲ را دارند، تاکنون بیش‌از ۱ میلیون و ۴۰ هزار کدملی تایید شده اشتغال ایجادی و صحت‌سنجی شده داشته‌ایم که به این معنی است؛ تعهد ۱ میلیون شغل در سال گذشته محقق شده است. 
منبع: تسنیم
 انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcbfgb85rhbaap.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین