تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۳
۰
plusresetminus
چرا اسرائیل از هم می پاشد؛

آدم‌های سنجاق شده

رژیم آپارتاید صهیونیستی متشکل از آدم‌هایی است که به یکدیگر سنجاق شده‌اند اما عمق تبعیض‌های نژادی و مذهبی موجب شده است تا این رژیم در آستانه از هم گسیختگی قرار گیرد.
آدم‌های سنجاق شده
 به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی راه آرمان؛ رژیم صهیونیستی به اعتراف خودشان با بزرگترین بحران از زمان تشکل آن و صدور اعلامیه بالفور مواجه شده است اما این بحران چگونه شکل گرفت؟ رژیم صهیونیستی هر به ظاهر یک تشکیلات منسجم بود اما در باطن دارای شکاف‌های عمیق و گسل‌های فراوانی بود که با کوچکترین تکانه فعال می‌شدند. برای پاسخ به این سئوال که چرا رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی است توجه به این گسل‌ها اهمیت می‌یابد.
1. رژیم صهیونیستی مجموعه ای از آدم هاست که از کشورهای مختلف گرد هم آمدند. پس از تاکید اروپایی‌ها بر مساله ملیت و ملی گرایی در این کشورها در چهارچوب مرزها، یهودیان افراطی نتوانستند خود را با این تفکر سازگار کنند. چون نگاه یهودیان افراطی به غیریهودیان مانند نگاه ارباب به برده بود. آنها جوامع مسیحی را نجس می‌دانستند و کلاه برداری از آنها را مجاز می‌شمردند.
در نتیجه اروپاییان نگاه منفی به یهودیان داشتند. به طور مثال در داستان معروف تاجر ونیزی می‌توان به عمق نفرت مردم اروپا نسبت به یهودیان افراطی پی برد. از سوی دیگر یهودیان براساس منافع خود به کشورهای ساکن در آن خیانت می‌کردند. به طوری که از گذشته تا کنون بسیاری از جاسوسان معروف دستگیر شده در کشورهای مختلف مانند فرانسه، انگلستان و آمریکا، یهودی بودند.
در نتیجه این اتفاق یهودیان، دچار بحران هویت شدند. هرتزل نیز برای ایجاد یک قومیت و ملیت برای یهودیان پیشنهاد تاسیس یک کشور یهودی را داد. ابتدا او مناطقی در آمریکای لاتین و آفریقا را پیشنهاد داد، اما منافع استعمار آن‌ها را به سمت فلسطین پیش برد.
جمع آوری یهودیان از سراسر جهان، کشتار فلسطینیان برای غضب سرزمین، تشکیل دولت جعلی، تعیین تاریخ جعلی و... در این سال‌ها نتوانست این بحران هویت را حل کند و همچنان در سرزمین‌های اشغالی، یک ملت واقعی تشکیل نشده است.
2. یهودیان جمع آوری شده از سراسر جهان، دارای ملیت‌ها و نژادهای مختلفی هستند. رژیم آپارتاید صهیونیستی از زمان تشکیل برای یهودیان غیراروپایی ارزش کمتری قائل بود. به خصوص جامعه یهودیان سیاه پوست که معروف به اتیوپیایی‌ها هستند به شدت از این تبعیض نژادی رنج می‌برند. به طور مثال در دور گذشته اعتراضات اجتماعی رژیم صهیونیستی، پلیس یک سرباز سیاه پوست ارتش را که در راهپیمایی حضور داشت مورد ضرب و شتم شدید قرار داد. این درحالی است که ارتش جایگاه بسیار بالایی در رژیم صهیونیستی دارد و حتی یک سرباز ساده به شدت مورد احترام است.
حضور نداشتن یهودیان رنگین پوست در مناسب بالای دولتی نیز نشان از این موضوع دارد. از طرف دیگر در میان جامعه یهودیان اروپایی هم شکاف هایی وجود دارد. یهودیان اروپای شرقی چندان با یهودیان اروپای غربی سازگار نیستند. در میان یهودیان اروپای شرقی که بیشترین قدرت را در رژیم صهیونیستی در دست دارند هم یهودیان لهستانی با یهودیان روسی در ستیز هستند.
این شکاف‌ها از زمان جنگ اوکراین و حمایت یهودیان روس تبار از روسیه تشدید شد. چرا که دیگر یهودیان اروپایی به حمایت آشکار و پنهان این رژیم از اوکراین اعتقاد داشتند.
3. یهودیت برخلاف آنچه که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود مانند مسیحیت یا اسلام دارای شاخه‌ها و نحله‌های فکری مختلفی است. مهمترین تفاوت این یهودیان بر سر مساله تشکیل دولت قبل از ظهور منجی است. بسیاری از یهودیان معتقدند تشکیل حکومت یهودی اشتباه است. اما یهودیان ارتدوکس افراطی معتقد به تشکیل یک دولت یهودی هستند. بنیان گذاران رژیم صهیونیستی این گروه را تحت حمایت خود قرار دادند تا بتوانند دولت جعلی را تشکیل دهند. مهمترین امتیازی که به این گروه داده شد، معافیت از سربازی است.
در رژیم صهیونیستی همه حتی زنان می‌بایست به خدمت سربازی بروند و هیچ کس از انجام سربازی یا حضور در میدان جنگ در زمان نیاز معاف نیست. ولی جمعیت حدود یک میلیون نفری از یهودیانی که خود را ارتدوکس افراطی می‌خوانند از خدمت سربازی معاف هستند و این تبعیض در میان یهودیان سکولار قابل پذیرش نیست.
بخشی از اختلافات احزاب سیاسی نیز بر سر این مساله است که موجب ایجاد چند گانگی در کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) شده است و کابینه‌های یک دهه اخیر را متزلزل کرده است.
4. مساله فلسطین جز اختلافات اساسی در رژیم صهیونیستی است. گفتیم برخی یهودیان افراطی، غیریهود را نجس می‌دانند. این گروه هر گونه تعامل و سازش با فلسطین را مردود می‌دانند و به کوچ یا قتل عام همه ساکنان اصلی فلسطین رای می‌دهند. اما در مقابل یهودیان مدرن تر به دنبال پایان دادن به جنگ به هر قیمتی حتی تشکیل یک دولت فلسطینی هستند. البته همین گروه نیز بر روی میزان سازش با فلسطینیان و تعیین مرزها هم دچار اختلافات اساسی هستند که تشتت سیاسی را رقم زده است.
5. همان گونه که گفته شد، ارتش به شدت در اجتماع رژیم صهیونیستی مورد احترام است و حتی از خاخام‌ها هم جایگاه بالاتری دارد. در واقع ملت سازی در رژیم صهیونیستی براسا ارتش صورت گرفته است. اما شکست‌های پیاپی ارتش رژیم صهیونیستی از سال 2000 موجب شده است تا نگاه به ارتش رژیم صهیونیستی به شدت دچار تزلزل شود. از سوی دیگر تبعیض‌های قومیتی، نژادی، مذهبی و... در سطوح مختلف ارتش، اقتدار رژیم آپارتاید صهیونیستی را با بحران مواجه کرده است.
در بعد امنیتی نیز سازمان‌های مختلف اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی با شکست‌های پیاپی و سنگینی مواجه شده‌اند. دستگیری یک وزیر به جرم جاسوسی برای ایران، شکست‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف و نفوذ مقاومت به لایه‌های مختلف امنیتی رژیم صهیونیستی و... موجب شد تا اطمینان به سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی به شدت تضعیف شود.
6.  در فلسطین اشغال آدم‌ها به بهانه یهودیت، زبان عبری و... به یکدیدگر سنجاق شده‌اند. اما امروز زور این سنجاق به شکاف‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی نمی رسد و این رژیم به مانند نظام آپارتاید آفریقای جنوبی یا کشورهای سنجاق شده اتحاد جماهیر شوروی از هم خواهد پاشید.
 
 
 نویسنده: محمدنعیم رستمی

انتهای پیام/
  https://armanekerman.ir/vdcepx8z7jh8xei.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما