تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۴
۰
plusresetminus
امام خمینی (ره) از جمله رهبرانی بودند که حقوق سیاسی و اجتماعی زنان را احیا کردند و به زن شخصیت دوباره‌ای دادند.
روح‌الله؛ احیاگر جایگاه رفیع زنان
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ انقلاب اسلامی و به دنبال آن پیروزی حق بر باطل، بستری را فراهم ساخت که زنان مسلمان بتوانند شخصیت، هویت، مقام و منزلت خویش را باز یابند. 
 
در دوره طاغوت زنان در نظر خاندان پهلوی بازیچه مردان قلمداد می‌شدند تا آنجا که شاه مصاحبه‌ای با لوریانا فالاچی فرح را ناقص العقل و ناتوان از اداره حکومت می‌خواند، اما امام خمینی(ره) با انقلاب آن شان زنان از دست رفته زنان را بازگرداند.
 
تحول فکری و روحی بزرگی که از اندیشه امام خمینی(ره) سرچشمه گرفته است آنجا که عنوان می‌کند زن، علاوه بر این که قادر به نقش‌آفرینی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است، توانایی حضور در عرصه‌های اقتصادی، خودکفایی و تقویت بنیه سیاسی را نیز دارد؛ می‌تواند سختی‌ها را درنوردد و همگام با مردان در عرصه‌های مختلف گام بردارد و افتخارآفرین امت و ملت خود باشد.
 
امام خمینی (ره) از جمله رهبرانی بودند که حقوق سیاسی و اجتماعی زنان را احیا کردند و به زن شخصیت دوباره‌ای دادند.
 
این‌که همه دستاوردهای انقلاب اسلامی و اندیشه و سیره امام خمینی در دو بعد سیاسی(حق تعیین سرنوشت خود توسط مردم) و اجتماعی(نقش و جایگاه زنان) برجسته است، زن از منظر امام خمینی(ره) نه تنها همانند مرد، بلکه جلوتر و پیشتازتر نسبت به مرد در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باید نقش‌آفرینی کند.
 
امام خمینی(ره) حتی برای شخصیت علمی و فرهنگی زنان در اجتماع نیز، به لحاظ آنکه زنان فرزندان امروز و نسل فردا را تربیت می کنند، جایگاه ویژه ای قائل بود؛ چنانکه امام راحل در مصاحبه ای که با نماینده مجله عربی «القومی العربی» در تاریخ ۱۳۵۷/۸/۲۰ داشت فرمودند: زندان‌های شاه از زنان شیردل و شجاع مملو است. مادران شجاع فرزندان اسلام، خاطره جانبازی و رشادت زنان قهرمان را در طول تاریخ، زنده کرده‌اند. در چه تاریخی این چنین زنانی را سراغ دارید و در چه کشوری؟».
 
امام خمینی همواره از حضور زنان در انقلاب اسلامی قدردانی کرده و زنان را مبدأ همه خیرات می‌دانست و کمتر کسی مانند امام راحل تا به این حد، به ارزش کار و تلاش زنان جامعه پی برده و بر آن تأکید نموده است. 
 
از نظر امام راحل، زن در عین حال که نباید عفت خود را از یاد ببرد، می‌تواند در سیاست، تحصیل، انتخاب مشاغل مناسب، شرکت در انتخابات، انجام معاملات و ... آزادانه شرکت کند.
 
بنابراین سیره و رفتار و اندیشه های بلند امام(ره)، فضای باز و مناسب و مساعدی برای حضور و مشارکت زنان فراهم کرد. این پیام بزرگی به دنیا داد که زن مسلمان در چهارچوب محصور نیست بلکه در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی همواره دوشادوش مردان حضور و مشارکت دارد. در واقع امام(ره)، باورهای غلط و حاکم در مورد زنان را زدود و از صحنه اندیشه ها پاک کرد و مدل جدیدی از زن مسلمان را به دنیا معرفی کرد.

نویسنده: پورحیدر
 
انتهای خبر/پورحیدر
https://armanekerman.ir/vdcfjjdyew6dm1a.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما