تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۰
۰
plusresetminus
در جامعه باید به گونه‌ای اطلاع‌رسانی شود تا اعتیاد همچون کرونا برای مردم حساسیت ایجاد کند و برای ریشه‌کن شدن آن تلاش کنند.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ به نقل از خانه خشتی؛ روح و روانم پریشان می‌شود وقتی در کوچه و خیابان‌های شهرم اشخاصی را می‌بینم که چهره‌شان بر اثر مصرف مواد مخدر حالا چه از نوع سنتی چه از نوع صنعتی مچاله شده و راه رفتنشان هم طوری است که رمقی در جانشان هویدا نمی‌کند و یا در زباله‌دان‌ها دنبال لقمه نان ته مانده‌ای هستند و یا در چهارراه‌ها به تکدی‌گری می‌پردازند و شب نیز جوی خالی از آب می‌شود پناه و مکان خوابشان که صد البته توجهی به موریانه‌ها، جوندگان و خزندگان، گربه‌ها و سگ‌ها ندارند و انگار با این موجودات دوست هستند و از روی آن‌ها قدم بزنند برایشان تفاوتی ندارد که یک حیوان روی یک انسان راه می‌رود.

لذت اعتیاد ناپدری و ناله‌های کودک معصوم رفسنجانی

این بماند که عده‌ای از خانواده‌شان طرد می‌شوند؛ اما خانواده‌هایی هم هستند که می‌سازند با این پدیده و چه بد که این سوختن و ساختن به قیمت تهدید جان کودکان حاضر در آن خانواده است.

چندی پیش کودکی در رفسنجان به دام لذت ناشی از مصرف مواد مخدر ناپدری‌اش افتاد و به واسطه ناپدری معتادش مورد اذیت و آزار قرار گرفت که با اورژانس اجتماعی به بیمارستان منتقل شد. آنچنان لذت می‌بُرد که حاضر شد گوشت تن این بچه نحیف را گاز بگیرد و به لذت‌های آنی خود برسد.

تلنگری به مسئولین

وقتی عکس‌هایی از او در فضای مجازی منتشر شد حالم گرفته شد به یاد فرزندم افتادم که اکنون کودک است و به راحتی در خانه دارد تلویزیون تماشا می‌کند و خدا را شکر این اتفاقات گریبانگیرش نیست اما دلم بدجور به حال این کودک سوخت و آثار گازگرفتگی بر بدن او مرا متحول ساخت که به مسئولین تلنگری بزنم چرا به راحتی مواد مخدر وارد شهرمان می‌شود؟ و تأکید می‌کنم چرا همه گلوگاه‌های مواد مخدر شناسایی و منهدم و به عبارتی درس عبرتی برای واردکنندگان نمی‌شود؟

اگرچه نیروی انتظامی تمام تلاشش را می‌گذارد تا این خرده فروشان و واردکنندگان را شناسایی و دستگیر کند اما بازهم چرخه تکرار می‌شود ولی فکر و تدبیر اساسی نیاز است تا شهر در امان باشد باید طرحی نو درانداخت تا معتادان اصلاح شوند و به کار گمارده شوند، و به زندگی سالم برگردند و از طرفی جلوی ورود مواد مخدر گرفته شود و اینگونه خواهد شد که روح و روان جامعه هم در آرامش قرار می‌گیرد.

اعتیاد را مانند کرونا درمان کنید

اگر چه حضانت و سرپرستی کودک آسیب دیده به خانواده پدری‌اش واگذار شد اما آیا حق این کودک، سایه بالای سری والدینش را نیاز ندارد؟

جامعه امروز تمام آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا را با دقت رصد می‌کند و برای سلامت خود نکات بهداشتی را رعایت می‌کند و اکنون باید نسبت به دام اعتیاد در جامعه به‌گونه‌ای اطلاع‌رسانی و بر آموزش تمرکز شود تا مقابله با اعتیاد به یک مسئولیت اجتماعی تبدیل شود.

پیشگیری از گرایش جامعه جوان، نخبه و فعال به اعتیاد از طریق ارائه آموزش‌های متناسب به منطقه و آداب و رسوم به افراد و آموزش نحوه برخورد به اطرافیان مانند والدین و مراکز آموزشی که با افراد در تماس هستند، محقق می‌شود.

معتاد بهبود یافته را رها نکنید

در کنار اقدام‌های پیشگیرانه برای مقابله با اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر لازم است در برخی موارد قوانین مورد بازنگری قرار بگیرد به طور مثال به گفته کارشناسان در قانون معتاد مجرم نیست و بیمار تلقی می‌شود و یا اینکه به گفته کارشناسان برای درمان قطعی یک معتاد دو سال زمان لازم است، اما اکنون بعد از چند ماه درمان معتاد بهبودیافته به حال خود رها می‌شود که معمولا این افراد دوباره به سمت اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند و دائم یک چرخه ناقص شناسایی و دستگری معتاد متجاهر، مدتی کوتاه درمان و سپس رها سازی تکرار دوباره چرخه ناقص رخ می‌دهد.

ترانزیت‌های خطرناک

مقابله با اعتیاد تنها مربوط به دستگاه خاصی نیست و تمام دستگاه‌های اجرایی باید پای کار باشند و در این زمینه همکاری و هم‌افزایی داشته باشند به طور مثال برای تخریب ساختمان‌های مخروبه که به محلی برای حضور معتادان و رد و بدل مواد مخدر تبدیل شده است همه دستگاه‌های اجرایی باید پای کار باشند.

کشور به دلیل قرارگیری در مسیر ترانزیت حمل مواد مخدر به کشورهای اروپایی و استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی و کویری و قرارگیری در مسیر ترانزیتی و همجواری با چندین استان کشور از معبرهای مهم در زمینه قاچاق مواد مخدر به شمار می‌رود که مسئولان برای سد راه دشمنان اقدام های نوینی را در این استان اجرایی کردند اما باید بیشتر دقت کرد و راهکارهای بیشتر و البته موثر را باید اجرا کرد.

یادداشت از: مریم رضایی

انتهای خبر/
https://armanekerman.ir/vdcdf50fsyt0sf6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما