تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۰۵
۰
plusresetminus
قلندری کارآفرین نمونه کشوری در حوزه صنایع دستی با فعالیت در عرصه حصیربافی، برای قریب به دو هزار نفر از افراد بومی در شهرستان قلعه گنج(کلات‌گنج) اشتغال ایجاد کرده است.
فعالیت قریب به دو هزار نفر از مردمان کلات‌گنج در رشته حصیربافی
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ ۳۹۲ کیلومتر را باید از مرکز استان، کرمان طی کنید تا به قلعه گنج «شهر ملی حصیربافی» برسید. شهری که در گذشته به کلات‌گنج و کله گنج معروف بوده است. منطقه‌ای که اکثر مردم این منطقه کپرنشین هستند.

حصیربافی از جمله صنایع دستی شهرستان‌های جنوبی استان کرمان است؛ صنایع دستی که تار و پودش با دستان پرتوان ساکنان جنوب این دیار در هم تنیده می‌شود. منطقه‌ای که به دلیل محرومیت به «آدونیا» یعنی آخر دنیا در بین مردمان این خطه معروف شده است.

بر اساس کاوش های باستان‌شناسی نمونه‌های مختلفی از حصیربافی در مناطق شهداد کرمان هزاره سوم پیش از میلاد در تپه یحیی ارزوییه ۳۸۰۰ تا ۴۵۰۰ سال پیش از میلاد و تل ابلیس بردسیر پایان هزاره پنجم پیش از میلاد و شهرسوخته زابل هزاره سوم پیش از میلاد و... کشف شده است که بیشتر کاربرد آنها برای پوشش سقف و کف و برخی از قسمت‌های اتاق‌ها بوده است. این کشفیات نشان از سابقه طولانی این هنر در کرمان دارد.

در سطح استان هنرمندان و فعالان صنایع دستی متعددی در حال فعالیت در رشته‌های مختلف هستند که از جمله آنها می ‌توان به اکرم قلندری کارآفرین حوزه صنایع دستی در شهرستان قلعه گنج اشاره داشت.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگرس استان کرمان در نخستین جشنواره کارآفرینان نمونه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، اکرم قلندری فعال حوزه صنایع‌دستی در رشته حصیربافی شهرستان قلعه‌ گنج به‌ عنوان‌ کارآفرین نمونه صنایع‌ دستی کشور انتخاب شد.

کاظم حسین‌زاده در این‌باره گفت: این بانوی هنرمند از کارآفرینان نمونه استان در حوزه تولید و آموزش رشته حصیربافی در شهرستان قلعه‌گنج است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: تاکنون قریب به هزار نفر در قلعه‌گنج و روستاهای اطراف همچون چاه المدین، ریگ‌آباد، سوردر، میان ده، تگک، کرکگ، چاهک، گاوبنان، سهرانی، پیزگی، علی‌آباد، اشکوتو و سورتاک به تولید حصیر مشغول هستند که این تعداد شغل را باید مدیون این هنرمند کارآفرین باشیم.

وی بیان کرد: با فعالیت‌های این بانوی توانمند تغییرات بزرگی در وضع معیشت مردم این منطقه ایجاد شده است و بحث محرومیت‌زادیی توسط او و همکارانش تا حدودی اتفاق افتاده است.

حسین‌زاده ادامه داد: فعالیت‌های اکرم قلندری موجب شده است که تعدادی از هنرمندان به ظرفیت موجود در این منطقه شامل مردم هنرمند و همچنین مواد اولیه مناسب برای تولید انواع مختلف حصیر پی ببرند و درصدد آموزش و تولید بیشتر صنایع‌دستی در این منطقه برآیند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید با حمایت کارآفرینان حوزه صنایع‌دستی به اشتغال بیشتر و توسعه اقتصادی مردم توجه بیشتری کنیم زیرا صنایع‌دستی تنها صنعتی است که با سرمایه بسیار اندک ایجاد می‌شود و جای بسیاری برای پیشرفت دارد.

اکرم قلندری در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ با اشاره به روند فعالیت در زمینه حصیربافی در سطح شهرستان قلعه‌گنج گفت: روستاهایی در سطح شهرستان به جمع حصیربافان اضافه نشده بودند که آن روستاها را از طریق دهیاری‌ها شناسایی کردیم.

این کارآفرین نمونه کشور حوزه صنایع دستی ادامه داد: شهرستان قلعه‌ گنج و روستاهای اطراف آن پیشینه هزارساله در زمینه حصیربافی دارند و آنچه که برای انجام کار مشکل بود، تولید کارهای عامه پسند و شهری پسند بود؛ چرا که تولیداتی که مردم داشتند در حد زندگی روزمره‌ آنها بود و بر همین اساس با ارائه طرح‌های خلاقانه و آموزش، تولید کارهای بازار پسند را مدنظر قرار دادیم.

وی بیان کرد: بازاریابی تولیدات، از جمله کارهایی بود که برای تولید‌کننده‌ها انجام دادیم و برخی نوآوری‌هایی داشتیم و از سوی دیگر بر روستاهایی که آموزش کامل حصیربافی ندیده بودند، کار کردیم و هم اکنون از زیر دامنه مارز تا انتهایی‌ترین نقطه رمشک، تمامی روستاها کار حصیربافی انجام می‌دهند.

قلندری با اشاره به اینکه هم اکنون نزدیک به دو هزار نفر تولید کننده حصیر در شهرستان داریم، عنوان کرد: قبلا ساکنان به حصیر به چشم یک کالای کم ارزش نگاه می‌کردند و با توجه به اینکه خودشان را به عنوان یک هنرمند باور دارند، در خانه‌هایشان از وسایل حصیری استفاده نمی‌کنند و شاید این مسئله ریشه در فرهنگشان داشته باشد و ما در تلاش هستیم که صنایع حصیری که نماد فقر بود را به نماد فخر تبدیل کنیم تا خودشان را به عنوان هنرمند واقعی قبول داشته باشند.

این کارآفرین نمونه کشور حوزه صنایع دستی خاطرنشان کرد: روستایی در شهرستان نداریم که کار حصیربافی را انجام ندهد؛ البته روستاهایی که دسترسی به داز دارند و به ویژه، سمت شرق قلعه گنج که به سمت بلوچستان می رود از زیردامنه مارز تا انتهایی‌ترین نقطه که دسترسی به داز دارند، تقریبا همه مشغول هستند.

انتهای خبر/م
  https://armanekerman.ir/vdch6inzv23nx-d.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما