تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۳۵
۰
plusresetminus
سه تن از ائمه جمعه استان کرمان در رابطه با استفاده حداکثری از روزهای پایانی ماه معظم شعبان و ورود به ماه مبارک رمضان توصیه‌هایی کردند که در گزارش زیر می‌توانید بخوانید.
چگونه از فضیلت روزهای پایانی ماه شعبان بهره ببریم؟
به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ روزهای پایانی ماه معظم شعبان را می‌گذاریم، ایامی که فرصت آمادگی روحی و معنوی بسیاری برای ورود به ماه ضیافت الهی، ماه مبارک رمضان را فراهم می‌کند.

در همین راستا با سه تن از ائمه جمعه استان کرمان در خصوص لزوم استفاده از فضیلت روزهای پایان ماه شعبان به گفتگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در گزارش زیر می‌خوانید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم دانشی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ گفت: مطابق آنچه که از روایات و دعاهایی که در سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام وارد شده و همان‌گونه که در دعای آغاز ماه رجب آمده است، از خداوند درخواست می‌کنیم که خدایا ما را به ماه مبارک رمضان برسان، خداوندا ما را پاک و پاکیزه به ماه رمضان وارد کن.

امام جمعه شهرستان بم ادامه داد: مطابق روایات متعدد که در لسان مبارک اهل‌بیت علیهم‌السلام وارد شده، ماه رمضان، ماه ضیافت و مهمانی خداوند متعال عنوان شده، درست است که ما همواره بر سر خوان نعمت الهی هستیم و از این خوان گسترده ارتزاق می‌کنیم، اما خداوند متعال اما خواستند حالت اختصاص و ویژه‌ای را برای این ماه عزیز در نظر بگیرند و بنابراین می‌فرمایند ماه رمضان، ماه میهمانی خداوند است.

وی بیان کرد: زمانی که فردی می‌خواهد به مهمانی وارد شود، طبیعی است که باید آمادگی آن را کسب کند و با آمادگی باید به ماه مهمانی وارد شود و آن مهمانی از لحاظ مختلف هر چقدر مهم‌تر باشد آدمی سعی می‌کند با آمادگی بیشتری وارد شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم دانشی ابراز کرد: به‌دلیل آنکه این مهمانی، مهمانی خداوندست، فرموده‌اند دل‌های خود را از هرگونه کینه پاک کنید، نسبت به هم کینه نداشته باشید، مهربان باشید.

امام جمعه شهرستان بم افزود: جالب توجه است هم در دعای آغاز و استحلال ماه رجب و همچنین در دعای شروع ماه شعبان و همچنین در دعای وداع با ماه مبارک رمضان آمده است که خدایا به ما عمر بده، این ماه رمضان گذشت، ماه رمضان سال آینده را برسان و زمانی که ماه آغاز می‌شود، از خداوند درخواست می‌کنیم که به ما کمک کند تا بتوانیم روزه بگیریم و روزه‌دار شایسته‌ای باشیم

وی بیان کرد: نکته جالب توجه این است که این دعاها همه برای آموزش ماست، از خداوند می‌خواهیم زمانی که ما را به ماه مبارک رمضان رساندی، به ما کمک کنی که بتوانیم مواظب زبان، گوش و سایر اعضا و جوارح خود باشیم؛ روزه‌داری ما منحصر به ترک خوردن و آشامیدن نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم دانشی اظهار کرد: از جمله مسائل آمادگی ورود به ماه مهمانی خدا این است که در دعای مشهور در مفاتیح‌الجناح آمده است« اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی‏ مِنْه» خدایا اگر تاکنون از ماه شعبان که سپری شده است ما را نیامرزیده‌ای، در باقی‌مانده این ماه عزیز ما را ببخش و بیامرز و مورد لطف و رحمت خود قرار بده تا پاک و پاکیزه وارد ماه مهمانی شویم.

امام جمعه شهرستان بم افزود: روزه‌داری در روزهای باقی مانده ماه شعبان به‌ویژه در سه روز پایانی سفارش شده است و امیدواریم خداوند به ما عمری عنایت کند تا برکت ماه رمضان را درک و از باقی مانده ماه شعبان استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر افشارمنش در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ گفت: برای آن‌که با آمادگی بیشتری وارد ماه رمضان شویم و از آن بهره ببریم، سفارش بسیار زیادی به استغفار شده است که انسان در ماه شعبان استغفار زیادی به‌ویژه در روزهای آخر آن داشته باشد.

امام جمعه شهرستان رودبار جنوب ادامه داد: آمده است که پیامبر اکرم (ص)، روزانه ۷۰ مرتبه استغفار می‌کردند؛ استغفار این‌گونه نیست که برای گناهان باشد، بلکه برای کارهایی که ما می‌توانستیم انجام دهیم و انجام نداده‌ایم نیز باید استغفار کنیم.

وی بیان کرد: مسئله دیگر پرداخت حق‌الناس است؛ اگر بخواهیم مغفرت الهی شامل حال ما بشود، باید اگر حقی بر گردن‌مان است را ادا کنیم؛ آیت‌الله جوادی‌آملی گفته‌اند استغفار یعنی پاکسازی، اگر ما می‌خواهیم رحمت پروردگار شامل حال‌مان شود، لازم است زنگارهای دل خود را پاک کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین افشارمنش ابراز کرد: یکی از اموری که بسیار می‌تواند برای بهره‌ بیشتر از ماه شعبان مؤثر باشد، خدمت به والدین است که پذیرش توبه را بسیار آسان می‌کند.

امام جمعه شهرستان رودبارجنوب اظهار کرد: از دیگر کارهایی که در روزهای پایانی ماه معظم شعبان سفارش شده و از قول امام رضا علیه‌السلام نقل شده است، گرفتن روزه در سه روز پایانی ماه شعبان و پیوند آن با ماه رمضان است و آمده که هر کس سه روز ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند ثواب دو ماه روزه را برای او ثبت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس گروهی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ با بیان اینکه از ۱۲ ماه سال، سه ماه رجب، شعبان و رمضان استثنایی است که در این سه ماه انجام اعمالی توصیه و تأکید شده است، گفت: روزه‌داری، گرفتن چله دعای عهد از دهه سوم ماه شعبان تا عید فطر و دیگر اعمال‌ها.

امام جمعه شهرستان فاریاب با اشاره به اینکه در روزهای ماه شعبان برای آمادگی و ورود به ماه رمضان توصیه شده است که مساجد نظافت شوند، عنوان کرد: پیامبر مکرم اسلام (ص) در مناجات شعبانیه، در آخرین جمعه ماه شعبان مردم را برای ماه مبارک رمضان، ماه رحمت، مغفرت و برکت آماده می‌کردند.

وی افزود: مبارک و با برکت بودن ماه رمضان به‌دلیل نازل شدن قرآن کریم بر پیامبر در این ماه عظیم است، همچنین در این ماه، شب‌های قدر را پیش‌رو داریم و درهای رحمت الهی بر بندگان باز است.

انتهای خبر/م

  https://armanekerman.ir/vdcjmhevouqetiz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین