تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۶
۰
plusresetminus
روزه اولی‌هایی کوچک، با قلب‌های بزرگ؛

فرشته‌های رودباری از حال خود در ماه ضیافت الهی می‌گویند

فرشته‌های کوچک رودباری، وقتی دستان کوچک‌شان را برای دعا خواندن سر سفره افطار بالا می‌برند آرامشی وصف‌نشدنی را احساس می‌کنند.
فرشته‌های رودباری از حال خود در ماه ضیافت الهی می‌گویند
گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری 《 راه آرمان》؛ رمضان ماه بندگی خدا، توسل، عشق بازی، تأمل و رسیدن به تکامل است، ماهی که محسنات و نیکی‌هایش به حدی بی‌شمار است که حتی نفس کشیدن و خوابیدن و تفکر کردن هم جز عبادت محسوب می‌شود.
 
آنچه که در آیات و روایات آمده در کنار فضائل معنوی و روحی و روانی ماه رمضان و روزه داری، بُعد سلامت جسم و جان نیز اشاره فراوان شده است.
 
رمضان که می‌شود حال‌وهوای افراد وصف‌ناشدنی است البته این حس‌و‌ شورحال در روزه اولی‌ها چند برابر بیشتر نمایان می‌شود. زیبایی صدای اذان صبح در سحرگاه گرفته تا حال‌وهوای نورانی سفره افطار و عشق بازی روزه‌داران در سر سجاده عشق، همه و همه معرفت، معنویت و نورانیت این ماه الهی و عزیز را به نمایش می‌گذارد.
 
نمی‌دانم وقتی که اولین سحری را تناول کردید و خواستید نخستین روزه‌تان را به افطار برسانید چه حسی داشتید اما خوب یادم هست که اولین روزهایم را با حس‌و‌حال عجیبی ادا کردم و در پوست خود نمی‌گنجیدم.
 
همین حال‌وهوای خوب و سرشار از معرفت را در تک تک روزه اولی‌هایی که امروز در مصلی بزرگ شهرستان رودبار جنوب گرد هم آمده بودند می‌شد دید، روزه اولی‌هایی که با چادرهای گل‌گلی و سفید صورتی فضای مصلی را عطرآگین کرده بودند.
 
کم کم به جمعیت حاضر در مصلی افزوده می‌شود، مادران رودباری امروز آمده بودند که در جشن عبادت کنار دختران خود باشند.
 
تازه واردان کوچکی که شاید تاب و تحمل گرسنگی و تشنگی در این روزهای طولانی برایشان سخت باشد اما همه آن‌ها در یک حرف، مشترک هستند، روزه… شیرین‌ترین تکلیف الهی است.
 
خبرنگار رودبار ما امروز به میان روزه اولی‌ها رفت و از آن‌ها درباره حال‌وهوای این روزهای سراسر معنوی گزارشی را تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید.
 
زهرا زابلی اولین روزه اولی است که به همراه دوستان خود به مصلی بزرگ رودبار جنوب آمده است، از او درباره حال‌و‌هوای روزه گرفتن می‌پرسم، با زبانی شیرین می‌گوید: درست است که برای اولین بار است که روزه می‌گیرم ولی حال‌و‌هوای خیلی خوبی دارد.
 
این دانش‌آموز روزه اولی درحالی‌که لبخند در گوشه لبش نقش بسته بود، گفت: خیلی وقت است که منتظر این روزها بودم، از وقتی که می‌دانستم مادر روزه می‌گیرد لحظه شماری می‌کردم تا من هم یک روز بتوانم در کنار مادر و خواهر بزرگترم روزه بگیرم.
 
فاطمه هم که با شوق زیادی چادر نمازش را در سرش جا به جا می‌کند و با وسواس خاصی مراقب است تاری از موهایش بیرون نباشد، اولین سال است روزه گرفتن را تجربه می‌کند، از او از سختی‌های این روزها می‌پرسم، می‌گوید: روز اول کمی برایم سخت بود ولی روز دوم حس قشنگی دارم، از اینکه من هم به همراه مادر و پدر و برادرم روزه می‌گیرم خیلی خوشحال هستم.
 
وی ادامه داد: هر روز صبح به همراه مادرم جز خوانی قرآن که از تلویزیون پخش می‌شود گوش می‌کنم، می‌خواهم اگر خدا بخواهد تا آخر ماه رمضان این برنامه را دنبال کنم.
 
فاطمه، سفره افطاری را زیباترین سفره در طول سال می‌داند و می‌گوید: وقتی نزدیک اذان مغرب می‌شود به همراه خواهر بزرگم سفره افطار را آماده می‌کنیم و به نظرم زیباترین سفره دنیا است.
 
وقتی از فاطمه سوال کردم که در نماز چه آرزوی داری، می‌گوید: از خدای بزرگ می‌خواهم که فرج حضرت مهدی(عج) نزدیک شود و اینکه بنده خوبی باشم و هیچ وقت نمازم قضا نشود و بتوانم تمان روزه‌هایم را بگیرم.
 
این فرشته کوچک رودباری می‌گوید: من قبل از اینکه به سن تکلیف برسم در سال‌های قبل روزه کله‌گنجشکی می‌گرفتم و سحر‌ها همراه با پدر و مادرم از خواب بلند می‌شدم والان حس خیلی خوبی دارم و احساس می‌کنم در این ماه با گرفتن روزه به خداوند نزدیکتر می‌شوم و در حقیقت با روزه اولین سالم زیباتر می‌شوم.
 
زینب مادر فاطمه در گفتگو با خبرنگار رودبار ما ضمن اعلام رضایت کامل از فاطمه به خصوصیات این فرشته کوچک اشاره کرد و گفت: خداوند را شاکرم از اینکه به من و همسرم دختری عطا کرده که هم بسیار درس خوان و هم اهل نماز اول وقت از همان سن هشت سالگی است.
 
گفتنی است، ۶۰۰ دانش‌آموز دختر روزه اولی رودبار جنوب خدا را بابت لطف بی‌پایانش که باعث شد این فریضه الهی را که بر آنان واجب شده به درستی انجام دهند شکر و این روز را جشن گرفتند.
 
تجربه اولین روزه‌داری، آن هم در مناطق گرمسیری سال شاید برای بزرگسالان روزه‌داری سخت باشد، برای دختران نوجوان ۹ ساله که حتی عنوان نوجوانی هم برای آن‌ها کمی بزرگ به نظر می.رسد، تجربه‌ای تکرار نشدنی است که هر کدام از ما حلاوت آن را چشیده‌ایم و شیرینی آن روز‌ها را هنوز به یاد داریم.
 
در انتهای این گزارش به تمامی والدین توصیه می‌کنیم که با دقت نظر و با رفتار بهتری فرزندان روزه اولی خود را تشویق به روزه‌داری کنند و اگر توان فرزند خود در روزه‌داری به آن‌ها اثبات شد مانع از روزه داری فرزندشان نشوند چرا که مانع شدن از روزه فرزندان گناه کبیره است.
 
منبع:رودبار ما
 
انتهای خبر/پورحیدر
https://armanekerman.ir/vdce7o8zpjh8xvi.b9bj.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما