تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۸
۰
plusresetminus
مهدی قائمی گفت: حفظ شهر با بافت تاریخی و سنتی نیازمند مشارکت و همکاری همه شهروندان است، طرح جامع تفصیلی شهر راین در حال بازنگری است.
ساخت و سازهای غیرمجاز، آفت هویت تاریخی شهر است/  طرح جامع تفصیلی شهر راین در حال بازنگری است
به گزارش راه آرمان؛ در 100کيلومتري جنوب شهر کرمان و 115کيلومتري شمال جيرفت شهر تاريخي و خوش آب و هواي به بلندای تاریخ کهن جنوب شرق بنام راين قرار دارد که هنر به میزان حیات انسان درآن دیار قدمت دارد.

کوه هزار، بلندترين قله جنوب کشور، این زیبا شهر را دراغوش کشیده است که آبشار مصفای آن هرساله تفرجگاه گردشگران دیارکریمان است و جاذبه هاي گردشگری دیگری چون ارگ تاریخی، چنارهاي هزار ساله،سرو چهارصد ساله، روستاهاي زيباي دامنه کوه هزار، دهانه آتشفشاني، چشمه هاي آب معدني و مرقد مطهر پنج امامزاده برگ های زرین زیبای خدادادی این شهر است چرا که ارگ راین بعد از ارگ بم بزرگترین بنای خشت و گلی ایران است که پس از زلزله بم اینبنایتاریخی بیشتر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است که بازسازی آن از دهه ۷۰ آغاز شده است.

راین با قدمت تاریخی به پهن موقعیت سوق الجیشی، اقلیم آب و هوایی وجود جاذبه های گردشگری و تاریخی و معادن پتانسیل بالقوه ای در جهت توسعه گردشگری در جنوب شرق کشور دارد، این روزها همت بلند شهردار جوانش او را به تکاپو انداخته است تا راین را درشان ظرفیت هایی طبیعی و خدا دادیش توسعه دهد تا راین به اندازه تاریخ کهنش آوازه اش جهانی شود.



اما دغدغه ای که این روزها شهردار راین را نگران کرده است و معضلی بزرگ برای توسعه زیرساخت های شهر به شمار می رود، ساخت و سازهای غیرمجاز است و یکی از معضالت مهمی است که دامن گیر این شهر زیبا شده است. در همین راستا گفتگویی کوتاه با  قائمی شهردار راین داشتیم آنچه از نظر می گذرد حاصل این گفتگوست.

مهدی قائمی شهردار راین در گفتگو با خبرنگار ما؛ با تاکید بر اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز، آفت بافت و هویت تاریخی شهر است، گفت: از شهروندان انتظار می رود تا در صورتی که تمایل به ساخت و ساز و احداث ساختمان دارند، قبل از هرگونه اقدامی به شهرداری مراجعه و ضمن تشکیل پرونده، مجوز الزم را اخذ نمایند.

 قائمی شهردار راین با تبریک ماه مبارک رمضان و تبیین نگاه توسعه محور خود به شهر راین گفت: در تلاشیم توسعه متوازن در شهر راین را دنبال کنیم و این میسر نیست مگر با همکاری و همراهی شهروندان نجیب این شهر زیبا.

شهردار راین در ادامه افزود: درسال جدید امیدواریم با حمایت مجموعه شورای اسلامی شهر، بخشدار، فرماندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، راین را در شان و منزلت مردمانش بسازیم و همچنین برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت در راستای توسعه شهر راین در دستور کار است. 

 قائمی با بیان اینکه رویکرد ما در شهرداری و شورای اسلامی شهر توزیع عادلانه خدمات شهری است، افزود: توزیع عادلانه خدمات شهری با رویکرد محله محوری بصورت جدی در دستور کار است.

وی با اشاره ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح شهر گفت:این روند به عنوان یک معضل و آسیب قلمداد می شود که که نیازمند مشارکت مردم، تالش بیشترمتولیان و مسئولین و رسانه های ارتباطی جمعی برای اصالح روند کنونی است.

شهردار راین تصریح کرد: نازیبا شدن چهره شهر به عنوان مکانی که جایگاه ثبت ملی را به خود اختصاص خواهد داد؛ از پیامدهای اجتماعی ساخت و سازهای غیرمجاز در داخل فضای شهری است.

قائمی با بیان اینکه زیرساخت ها برای ثبت جهانی شدن شهر راین باید آماده شود، گفت: ثبت جهانی شدن مستلزم رعایت برخی مقررات است که رعایت قوانین و مقررات نیازمند مشارکت و همکاری همه شهروندن است.

وی با اشاره به لزوم بازنگری طرحهای جامع و تفصیلی افزود: طرح جامع تفصیلی شهر راین در حال بازنگری است و در این طرح علاوه بر مباحث کلی به موضوعات گردشگری، اقتصادی و ثبت جهانی شدن شهر راین توجه شده است.

شهردار راین با افزودن اینکه شهر راین به عنوان شهر ملی چاقوسازی ثبت شده است، بیان کرد: برای ثبت جهانی شهر راین باید با مشارکت و همکاری در راستای ساخت و سازهای بر اساس پروانه ساختمانی، پارامترهای نظام مهندسی و نقشه ثبت داده شده 
اقدام به ساخت و ساز نمایید با رعایت این مهم شهر  ثبت جهانی خواهد شد.

 قائمی بار دیگر ساخت و سازهای غیر مجاز و غیرقانونی را ضربه به سیما و منظر شهر عنوان کرد و گفت: مردم به این نکته توجه داشته باشند که سقف شیروانی و استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد با توجه به موقعیت جغرافیایی و بادهای فصلی شدید در شهر راین مناسب این منطقه نیست و باید ساخت و سازها بنا بر مقررات ملی ساختمان، اکثر قوانین و مقررات ملی ساختمان در آن رعایت و ساخته شود، قطعا ساخت و ساز در بدنه اصلی شهر به صورت غیر مجاز و غیر اصولی با مصالح غیر استاندارد ضربه به شهر و جایگاه آن برای اینکه ثبت ملی نشود، را بدنبال دارد.

شهردار راین در پایان خاطرنشان کرد: شهری که به صورت سنتی و تاریخی با حفظ بافت اقلیمی معماری باید حفظ شود و این مهم نیازمند مشارکت و همکاری همه شهروندان است.


انتهای پیام/ تاج الدینی
  https://armanekerman.ir/vdcfmvdy0w6d0ja.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما