تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۶
۰
plusresetminus
سید جعفر قنادباشی گفت: عامل زمینه ساز برای تحکیم روابط سیاسی، روابط تجاری و اقتصادی است و با گسترش روابط اقتصادی و افزایش تبادلات، روابط سیاسی مستحکم می شود و این مسئله به بالا رفتن امنیت منطقه ای کمک می کند.
تحولات سیاست خارجی بسیار مهم و کلیدی بوده است/ گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه موجب افزایش امنیت منطقه می شود
سید جعفر قنادباشی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به فعالیت حدود نه ماهه دولت سیزدهم و با تأکید بر اینکه تحولات سیاست خارجی طی این مدت بسیار مهم، کلیدی و تعیین کننده بوده است، گفت: در این بازه زمانی تدوین سلسله راهبردهایی انجام شده که برای سرنوشت کشور، رفع نیازمندی های، تحقق منافع ملی و اهداف جمهوری اسلامی ایران بسیار مؤثر بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از جمله راهبردها، اولویت بخشیدن به گسترش روابط با همسایگان و همچنین اولویت دادن به روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای جهان بوده است و این دو راهبرد، سبب شده تا شاهد آغاز یک مرحله جدید و بسیار پر برکت در روابطمان با کشورهای منطقه باشیم.

وی افزود: این مسئله به آن معناست که ما روال، مسیر و راه جدیدی را ایجاده کرده ایم تا به تدریج و بنا به شرایط و ظرفیت های خودمان و پتانسیل کشورهای همسایه، همچنان شاهد فعالیت ها و تبادلات بیشتر اقتصادی و تجاری روز افزون شویم.

قنادباشی بیان کرد: کشورهای همسایه دارای قابلیت های زیادی هستند و ما نیز ظرفیت های بسیاری داریم که می توانیم پاسخگوی نیازهای متقابل کشورهای همسایه باشیم و از واردات از کشورهای دور دست و استعماری بی نیاز شویم؛ به ویژه آنکه روابط تجاری با هماسیگان با کمترین هزینه حمل و نقل و با پرداخت کمترین بیمه های بین المللی می تواند انجام شود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ما با کشورهای همسایه اشتراکات فرهنگی و تاریخی داریم که این مسئله کمک می کند تا خوش بینی زیادی بر این روابط حکمفرما شود و این مسئله موجب گسترش روابط بین ما و کشورهای همسایه در عرصه اقتصاد، تجارت، صادرات و واردات می شود.

وی ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر انرژی در سطح خوبی قرار داردو همچنین از نظر آب و هوایی دارای تنوع بسیار زیادی است و بنابراین می توانیم با گسترش روابط با کشورهای همسایه، می توانیم صادرات سودآوری را داشته باشیم.

قنادباشی اظهار کرد: این روابط اقتصادی و تجاری رو به گسترش کمک می کند تا روابط سیاسی مستحکم تری بین ما و کشورهای همسایه ایجاد شود چرا که گفته شده است عامل زمینه ساز برای تحکیم روابط سیاسی، روابط تجاری و اقتصادی است و با گسترش روابط اقتصادی و افزایش تبادلات، روابط سیاسی مستحکم می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن اشاره به مطلب فوق تأکید کرد: این مسئله به بالا رفتن امنیت منطقه ای کمک می کند و همچنین تهدیدات منطقه ای به حداقل می رسد و زمینه ای برای اینکه دست قدرت های بزرگ از منطقه قطع شود، فراهم می شود و همچنین مقدمات جلوگیری از مداخلات بیگانگان هم با این روابط اقتصادی طبیعتا تحقق پیدا می کند.

وی با بیان اینکه هیچ کسی انتظار ندارد در سال اول فعالیت و اجرای راهبردها نتایج را به طور ملموس احساس کند، خاطر نشان کرد: اگر چه که هم اکنون نتایج این راهبردها در عرصه انرژی، صادرات و واردات آشکار شده است و مسلما با گذشت زمان و با عزم و ارده ای که در ایران ایجاد شده است در سال های آینده نتایج بسیار روشنی را می توانیم برای کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/فاطمه سیروئی نژاد
  https://armanekerman.ir/vdcfeedytw6d0va.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین