تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۴۹
۰
plusresetminus
کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی جیرفت عنوان کرد:

ایجاد انگیزه خواندن نماز، تنها راه دوری از آسیب‌های اجتماعی

کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی جیرفت گفت: با آگاهی از آسیب‌های اجتماعی دوری از ذکر خدا، بایستی همواره دنبال ایجاد انگیزه برای نهادینه کردن نماز خواندن افراد جامعه بود.
ایجاد انگیزه خواندن نماز، تنها راه دوری از آسیب‌های اجتماعی
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری «راه‌آرمان»، لذت بردن را می‌توان دلیل مهمی برای انجام کارها معرفی کرد زیرا مُحرک رفتار و ایجاد گرایش رفتارهای انسان، لذت است که پاسخ به این سوال که «چه کنیم جامعه لذتِ نماز خواندن را بچشد؟» درواقع پیدا کردن راهی برای نمازخوان کردن افراد جامعه و چشیدن حلاوت و شیرینی آن خواهد بود.
 
اولین مرحله، نماز خاشعانه هست، بدان معنا که چون خدا فرموده است نماز را بخوان، من نماز را می‌خوانم و درواقع نماز، تمرینی برای تن دادن به حکم الهی است و بعد از خشوع، مرتبه افتادگی می‌رسد و هنگامی که این مرحله آغاز شد آرام آرام به نماز متفکرانه می‌رسد و اسرار اذکار نماز برای نمازگزار عیان و واضح می‌شود.
 
مرحله سوم، نماز عاشقانه است یعنی وقتی نمازگزار خشوع و افتادگی آموخت و در عمل به اجرا درآورد به مرحله نماز متفکرانه می‌رسد و با پشت سر گذاردن آن به مرتبه عشق خواهد رسید و در روایات داریم که نمازگزار در این مرتبه، "هم‌سخن خدا" می‌شود. یعنی نمازگزار می‌گوید و خداوند می‌شنود و خدا می‌گوید و نمازگزار می‌شنود.
 
انگار که نشستی و جلسه‌ای خصوصی میان خدا و نمازگزار است. در این مرتبه نمازگزار می‌بیند که در محضر حق تعالی نشسته است و خداوند او را به حریم نماز راه داده است. در این مرتبه است که نمازگزار لذت غریب و عجیبی را از نماز می‌چشد و عاشقانه از نماز خود لذت می‌برد.
 
در این مجال با دانستن زیبایی اقامه نماز، برای آسیب‌شناسی عدم توجه برخی از افراد به نماز تلاش کردیم که در ادامه با هوشمند رئیسی‌سربیژن در این زمینه گفتگویی صمیمانه داشته باشیم.

آرامش نداشتن در زندگی

 
هوشمند رئیسی‌سربیژن در گفتگو با خبرنگار سرویس مذهبی «راه آرمان» از جیرفت درمورد علت آرامش نداشتن مردم در زندگی روزمره، گفت: به یاد خدا نبودن، دلیل مهم آرامش نداشتن مردم در زندگی روزمره است و در نتیجه استرس و فشار روحی و روانی باعث افزایش عدم آرامش خواهد شد.
 
کارشناس علوم قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت با اشاره به آیه قرآنی «الا بذکر الله تطمئن القلوب» افزود: با یاد خدا هست که دل‌ها آرامش می‌گیرد و در نتیجه، آرامش وارد زندگی افراد می‌شود و «نماز خواندن» جزو مظاهر «یاد خدا» است.
 
رئیسی‌سربیژن افزود: خداوند فرموده که «ورود زندگی به مدار سختی‌ها و مشکلات، نتیجه روی‌گردان شدن مردم از خدا است» و سختی در زندگی به معنای فقر و نداری مسائل مادی نیست بلکه در جامعه، افرادی را می‌توان دید که با وجود ثروت فراوان، اما به دلیل یاد خدا نبودن در زندگی، متاسفانه فشار روحی و روانی زیادی هم دارند.
 
کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت با تشبیه میزان ثروت زیاد افراد به داشتن «خانه‌ای از خشت طلا» خاطرنشان کرد: سختی و تنگی در زندگی و نداشتن آرامش روحی و روانی در برخی افراد ثروتمند به دلیل اقناع نشدن روح این افراد بوده است که هرچند وسایل رفاه و آسایش فراوان مادی و دنیوی دارند و علت عدم وجود آرامش در زندگی روزمره افراد به دلیل دوری از یاد و ذکر خدا است.


وی با اشاره به اهل نماز بودن علما، تصریح کرد: علما و افرادی که اهل نماز هستند، همواره آرامش، وقار و سنگینی خاصی در زندگی دارند و آرامش در چهره این افراد بارز و نمایان است.
 
عضو شورای تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت، آرامش علما و افراد اهل نماز را به آرامش کشتی بزرگ در برابر تلاطم امواج آب دریا تشبیه کرد و گفت: در مقابل، قایق‌های کوچک همراه با امواج آب دریا تکان می‌خورند و سکون و آرامش ندارند.
 

راه رسیدن به آرامش

 
کارشناس ارشد علوم قرآنی، به لزوم پیوند خوردن روح انسان با خدای متعال اشاره کرد و افزود: روح انسان‌هایی که با خدا پیوند خورده است، کمتر دچار تلاطم شده و امواج سهمگین دریای زندگی، تاثیری بر روح و روان افراد گِرِه خورده با خدا، ندارد.
 
هوشمند رئیسی‌سربیژن در پاسخ به سوال «راه‌های رسیدن به آرامش روحی و روانی در زندگی چیست؟» گفت: به استناد آیات قرآن، امنیت و آرامش از آثار ایمان و ارتباط با خدا در زندگی است.
 
وی با استناد به آیه قرآنی «الا بذکر الله تطمئن القلوب»، افزود: با یاد و ذکر خدا است که دلها آرامش پیدا می‌کند و نماز خواندن جزو مصداق‌های ذکر خدا است و همچنین نماز بالاترین ذکر است.
 
وی با اشاره به لزوم رعایت تقوای الهی، بیان کرد: رعایت تقوای الهی و پرهیزکاری جزو مسائل آرامش‌بخش در قرآن کریم معرفی شده است و خداوند متعال به کسانی که پرهیزکار پیشه باشند، آرامش و وقار عطا خواهد کرد.
 
هوشمند رئیسی‌سربیژن پرهیزکار بودن را وابسته به نیت، اعمال، گفتار و رفتار انسان دانست و اظهار کرد: نماز، ذکر و یاد خدا، هموراه انسان را از مشکلات و تلاطم‌هایی که باعث حزن و اندوه در زندگی می‌شوند، نجات می‌دهد.
 

توبه و آرامش

 
وی «توبه» را هم راه رسیدن به آرامش معرفی کرد و گفت: توبه باعث آرامش می‌شود زیرا توبه، مسیر بازگشت انسان از راه اشتباه، به سمت و سوی خدا بوده و خدا در قرآن مجید فرموده که «به بندگان من که بر نفس خودشان اسراف کردند و گناه کردند و مرتکب خطا شده‌اند بگوئید از رحمت خدا ناامید نشوید».
 
کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت خاطرنشان کرد: با برگشتن به ذکر و یاد خدا و اقامه نماز، خدا گناهان گذشته را می‌بخشد، چرا که خداوند غفور، بخشنده و مهربان است.
 
هوشمند رئیسی‌سربیژن درمورد چگونگی ایجاد آرامش توسط نماز، گفت: نماز و نیایش در واقع مناجات و ارتباط با خدای خالق هستی است و خدا، انسان را از تلاطم‌ها و مشکلات روحی و روانی دور می‌کند و مهم‌ترین اثر نماز، کسب آرامش و ایجاد سکون است زیرا انسان در کشاکش رنج‌، درد و بلاها به تکیه‌گاه، نیاز دارد و بهترین تکیه‌گاه، غیر از خداوند متعال، کسی نیست تا اضطراب و استرس درونی را به آرامش برساند.
 
وی افزود: نماز رابطه خالق و مخلوق را ایجاد و تقویت کرده و عامل سازنده‌ای هست که می‌تواند باعث ایستادگی و مقاومت انسان در فراز و نشیب زندگی انسان بشود.
 
وی درخصوص «راه‌کار ایجاد انگیزه نماز خواندن در مردم» گفت: اصل و پایه ایجاد انگیزه برای نمازخوان کردن افراد، خانواده است و هنگامی که نماز خواندن بر سایر کارها در خانواده ارجعیت و اهمیت داشته باشد، در نتیجه نماز با روح و جان بچه‌ها و اعضای خانواده درهم آمیخته می‌شود.
 
کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت، به تلاش‌های این اداره برای ایجاد انگیزه، ترویج و نهادینه کردن نماز در جامعه و خانواده، اشاره کرد و افزود: اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت با ایجاد کانال «یاوران نماز» در بستر ایتا، راه‌کارهای نهادینه کردن نماز در جامعه و خانواده را در بستر فضای مجازی برای عموم مردم، به اشتراک می‌گذارد.
 

افراد نمازخوان، الگوی جامعه

 
وی نمایان بودن اثرات نماز در زندگی و رفتار افراد نمازخوان را مهم دانست و خاطرنشان کرد: قطعاً افراد نمازخوان از دروغ، مفاسد، عهد شکنی و .... به دور هستند و افراد نمازخوان در جامعه، بهترین الگو برای نمازخوان کردن دیگران هستند و زندگی افراد نمازخوان، بهترین دعوت کننده به نماز است.
 
رئیسی‌سربیژن درخصوص «نقش مسجد در نماز خوان کردن افراد» گفت: متاسفانه برخی از مساجد، نقش اصلی خودشان را ایفا نمی‌کنند که از چند جهت قابل بررسی است و برخی از مساجد کنونی، کارایی و نقش مساجد انسان ساز صدر اسلام را ندارند که یکی از دلائل آن، ایجاد مراکزی مانند حسینیه، مصلی، مهدیه و .... در جامعه هست که فعالیت آنها در تقابل با کارکرد مسجد قرار دارد.
 
وی به صدور مجوزهای فرهنگی و مذهبی توسط نهادهای دولتی اشاره کرد و افزود: ایجاد مراکزی مانند کانون فرهنگی هنری، موسسه قرآنی، ه‍یأت مذهبی و ... که خارج از مسجد فعالیت می‌کنند باعث از بین رفتن جایگاه، نقش و محوریت مسجد در زندگی روزمره افراد جامعه شده است و در گذشته تمام امور مردم از مسجد می‌گذشت و مردم برای تمامی امور زندگی به مسجد مراجعه می‌کردند.
 
هوشمند رئیسی‌سربیژن درخصوص نقش و وظیفه افراد حاضر در مسجد، تصریح کرد: واگذار نکردن نقش و مسئولیت امور داخلی، اجرایی، فرهنگی و مذهبی مسجد به نونهالان و نوجوانان، آسیب دیگر کمرنگ شدن نقش مسجد در ایجاد انگیزه نماز خواندن افراد جامعه است و این درحالی است که نوجوان و جوان در جمع‌های خارج از مسجد نقش و مسئولیت می‌گیرند.
 
وی در رابطه با دادن مسئولیت به نوجوانان در مسجد، اظهار کرد: برای امور مختلفی مانند موذن، مکبر، توزیع کتاب‌های ادعیه و .... می‌توان به نوجوانان مسئولیت داد تا جذب نوجوانان به مسجد روز به روز بیشتر شود. 
 

آسیب‌های تارک الصلاه

 
وی در تعریف اصطلاح «تارک الصلاة» گفت: متاسفانه برخی از مسلمانان، عمداً نماز را ترک کرده که براساس تعالیم دین اسلام، ترک عمدی نماز جزو گناهان کبیره شمرده می‌شود و متاسفانه برخی از افراد کاهِل در نماز، گاه‌گاهی نماز می‌خوانند و گاهاً نمازشان بخاطر مسافرت، مهمانی رفتن، جشن عروسی و امثالهم ترک می‌شود که ترک نماز در چنین زمان‌های حساسی، برای اعضای خانواده هم آسیب‌زا هست زیرا نشان دهنده تقدم سایر کارها بر اهمیت نماز است فرزندان این خانواده، آرامش نماز را درک نخواهد کرد
 
وی درخصوص «آسیب‌های تارک الصلوة بودن» برخی از افراد جامعه بیان کرد: برای درک بهتر این موضوع باید به کارکرد اجتماعی نماز پرداخته شود و خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ» «نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتی‌ها و گناه باز می‌دارد، و یاد خدا بزرگ‌تر است».
 
کارشناس ارشد علوم قرآنی افزود: خداوند، نماز را سَدّ دفاعی مستحکمی در برابر آسیب‌های اجتماعی مطرح می‌کند و قطعاً افراد نمازخوان حقیقی، به آسیب‌های اجتماعی دچار نخواهند شد. در ادارات و ارگان‌های مختلف، جلسه‌هایی برای آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود و این درحالی است که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید نماز نخواندن، عامل آسیب‌های اجتماعی افراد جامعه است.
 
وی درباره «آثار دنیوی و اخروی نماز خواندن حقیقی افراد»، اظهار کرد: دور کردن انسان از آسیب‌های اجتماعی، جزو اولین آثار دنیوی نماز خواندن افراد هست زیرا نماز خواندن، بعنوان واعظ درونی انسان، بیدار، حاضر و ناظر بر رفتار و گفتار فرد هست و او را از آسیب‌های اجتماعی و انجام خطاهایی همچون غیبت، دروغ و ... باز می‌دارد. پس راهی برای درمان آسیب‌های اجتماعی، بجز نمازخوان کردن افراد جامعه وجود ندارد.
 
هوشمند رئیسی‌سربیژن تاکید کرد: نماز بهترین راه و وسیله برای خویشتن‌داری، کنترل غرایز و جلوگیری از نفس طغیان‌گر است.
 

نماز و ایستادگی درمقابل ظلم

 
وی به اهمیت ایستادگی انسان مسلمان در مقابل ظلم ظالم اشاره کرد و گفت: نماز خواندن باعث ایستادگی در مقابل ستم ظالم می‌شود زیرا دست انسان در دست خدا قرار دارد، همانگونه که امام راحل فرمودند که «در طول عمرم، هرگز از کسی نترسیدم» زیرا ارتباط حقیقی بین امام راحل و خدا، شکل گرفته بود.
 
رئیسی درخصوص مهم‌ترین اثر اخروی نماز خواندن، گفت: شرط قبولی اعمال در آخرت، قبولی نماز افراد است و با پذیرش نماز، سایر اعمال هم پذیرفته خواهد شد.
 
وی رسیدن به بهشت ابدی را مهم ارزیابی کرد و افزود: با پذیرش سایر اعمال پس از پذیرش نماز، جایگاه ابدی انسان در بهشت ابدی و جوار حق تعالی خواهد بود.
 
انتهای خبر/ فاریابی
https://armanekerman.ir/vdcdox0ffyt0sk6.2a2y.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما