تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۸
۰
plusresetminus
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس پاسخ داد:

برقراری ارتباط ایران و عربستان چه نتایجی را به‌دنبال خواهد داشت؟

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس در گفتگویی به تشریح نتایج برقراری ارتباط ایران و عربستان پرداخت.
برقراری ارتباط ایران و عربستان چه نتایجی را به‌دنبال خواهد داشت؟
حجت‌الاسلام و المسلمین حسین جلالی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ با اشاره به برقراری ارتباط جمهوری اسلامی ایران با عربستان گفت: از جمله سیاست‌های آیت‌الله رئیسی، تعامل با جهان و به ویژه کشورهای همسایه بود که دولت سیزدهم این مهم را در عمل ثابت کرد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: احیا قرارداد عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های، قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان، آذربایجان و ایران، قرارداد چندین ساله با چین، قرارداد ۲۰ ساله با روسیه و غیره نشان از تعامل با جهان است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که دو کشور آمریکا و اسرائیل از ابتدا انقلاب تاکنون خط قرمز ما بوده‌اند و هیچ‌گاه با این دو کشور ارتباط برقرار نمی‌شد، عنوان کرد: آمریکا همواره نسبت به عربستان، نگاه منفعت‌جویانه و منفعت‌طلبانه داشته است و حتی در لوای این نگاه توهین‌هایی به عربستان از سوی استکبار جهانی صورت گرفته ‌است.

وی ابراز کرد: آمریکایی‌ها در عربستان، رسما اعلام کردند که عربستان گاو شیرده‌ای است که باید تحقیرش کرد و شیرش را دوشید؛ این رفتارهای ترامپو بایدن و نگاه منفعت‌جویانه آمریکایی‌ها موجب شد تا عربستان نگاهش را از آمریکا، متوجه کشورهای دیگری همچون روسیه و چین کند و کشورهایی مانند عراق و عمان نیز تلاش کردند تا کشورهای عربی روابط همسایگی و ارتباطشان دوباره بیشتر شود و مسائلی که منجر به ایجاد چالش و تنش می‌شود، کاهش پیدا کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جلالی افزود: در این راستا ارتباط با دولت لبنان، سوریه، یمن و غیره یکی پس از دیگری برقرار شد و تمامی این اقدامات در راستای هدف بزرگتر یعنی جمهوری اسلامی ایران بود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طی دو سال گذشته بحث ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران و عراق مطرح شده بود و در این زمینه نیز کشور عراق به‌شدت پیگیر این مسئله بود و همچنین شرایط برای تعامل و برقراری روابط کاملا فراهم بود تا آنکه اغتشاشات در کشور به‌وجود آمد و در این عرصه عربستان بداخلاقی‌های زیادی داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته آمریکایی‌ها در این زمینه بیشترین بهره‌برداری را داشتند، آنها پایگاه‌های رسانه‌ای و شایعه‌پراکنی خود را در عربستان مستقر کردند و مدیریت اغتشاشات را آنجا می‌دانند و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نمی‌توانست سکوت کند و واکنش شدیدی در این زمینه نشان داد و اعلام کرد که با دولت عربستان برخورد خواهد کرد و به دنبال آن، عربستان متوجه اشتباه بزرگ خود شد.

وی با بیان اینکه عربستان به منظور تأمین ثبات و امنیت خود، متوجه شد که باید با ایران روابط دوستانه برقرار کند، ابراز کرد: عربستان با جمهوری اسلامی ایران نزدیک‌ترین مرز را از لحاظ دریایی می‌تواند داشته باشد، نقظه نزدیک ما به عربستان، جزیره خارک است.

حجت‌الاسلام و المسلمین جلالی اظهار کرد: حضور مسلمانان و شیعیان انقلابی در عربستان رو به افزایش است و از سوی دیگر تنش‌هایی که عربستان در داخل کشور خود داشته، موجب شده است که این کشور به این نتیجه برسد که باید مسئله صلح و سازش با جمهوری اسلامی ایران را برقرار کند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه دنیا به سمت چندقطبی شدن می‌رود و آمریکا منزوی شده است و از سوی دیگر اسرائیل رو به نابودی است و استکبار جهانی با تمامی کشورها دست دوستی می‌دهد و این نشان فروپاشی قدرت پوشالی آمریکا و بروز قدرت‌هایی همچون چین و روسیه در عرصه جهان است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: همه این مسائل باعث شد تا چین نیز از عربستان حمایت کند و سبب پیوند مستحکم جمهوری اسلامی ایران و عربستان شود.

وی تأکید کرد: برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان پیامدهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و غیره را به همراه دارد و این مسئله نشان می‌دهد که موضوع برجام نیز بزودی به نتیجه خواهد رسید.

حجت‌الاسلام و المسلمین جلالی با تأکید بر این‌که در حوزه اقتصادی، اقدامات شتاب‌آمیزی را آغاز کرده‌ایم، عنوان کرد: سال آینده ان‌شاالله بازار خودرو را به ثبات و پایداری می‌رسانیم و همچنین در راستای ارزش پول ملی و کاهش قیمت دلار نیز حرکت‌های خوبی خواهیم داشت.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دلار تدریجا از سد معاملات و بازار ایران و کشورهای مشترک‌المنافع حذف می‌شود و حرکت همه جانبه‌ای در این مسیر ایجاد شده است، بنابراین عربستان چاره‌ای نداشت جز آنکه در این مسیر قرار بگیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم طی دو ماه آینده سفارت‌خانه دو کشور ایجاد شود و روابط سیاسی و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان بتواند حرکت خوب و شتاب‌آمیزی پیدا کند.

وی افزود: توانمندی جمهوری اسلامی ایران در عرصه موشکی نیز تأثیر و نقش اساسی در این ارتباط بین دو کشور داشته است، قدرت دفاعی ما در توانست عربستان را مجاب کند و انبوه سلاح‌ها و موشک‌های بالستیک کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را به قدرت بزرگ منظقه‌ای تبدیل کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین جلالی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر این مهم تأکید داشتند که اگر ما بتوانیم قدرتمند شویم، از هیچ جهت آسیب نخواهیم دید و همگان به سمت ما دست دوستی دراز خواهند کرد.


انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdca0en6a49ne61.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین