تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۲
۰
plusresetminus
مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان گفت: ۲۳ کانون‌ بسیج هنرمندان در شهرستان‌های کرمان فعالیت دارند.
هنر انقلاب اسلامی به نام شهید آوینی پیوند خورده است/ فعالیت ۲۳ کانون‌ بسیج هنرمندان در شهرستان‌های کرمان
عباس عباسپور در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ ضمن گرامی‌داشت سالروز شهادت شهید آوینی، روز هنر انقلاب اسلامی و با اشاره به روز بسیج هنرمندان گفت:  اصولا هیچ اندیشه‌ای بدون هنر ماندنی و آفریننده نیست، در واقع هنرمندان، سازندگان و متفکران اندیشه هستند؛ اگر نگاهی به تاریخ داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم که افرادی در زمینه‌های مختلف، صاحب نظر و مکتب بوده‌اند و دستاوردهایی داشته‌اند، چنان‌چه این دستاوردها، در قالب هنر قرار گرفته باشد، بهتر جلوه پیدا کرده و خود را نشان داده است.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان ادامه داد: هنر در واقع آن چیزی است که به‌وسیله ابزار و وسایل بتواند گفته شود و پیام والایی را منتقل کند و بخشی از واقعیت‌ها و ابعادی از حقیقت موجود در جهان هستی تنها می‌تواند از طریق زبان هنر بیان شود؛ مقام معظم رهبری در خصوص تأثیر شگرف هنر بر روح و روان انسان تأکید کرده‌اند و فرمودند" هنر این خصوصیت مهم را دارد که به‌خاطر ملایمت با طبع انسان بی‌شک در طبع او اثر می‌کند، هر هنری بر طبع انسان اثر می‌گذارد، اگر چه آن کسی که مورد اثر قرار گرفته باشد، نتواند آن هنر را تحلیل کند، هنر اثر خود را می‌گذارد، یعنی دل را منقلب می‌کند و اثری در روح باقی می‌گذارد و هر چه مایه هنری کمتر باشد، این اثر هم کمتر می‌شود".

وی ابراز کرد: البته رهبر معظم انقلاب در خصوص چگونگی هنر در پیش از انقلاب هم فرمودند" هنر در نظام قدیم، یعنی پیش از انقلاب، مظلوم بود چون از ارزش‌ها و آرمان‌های انسانی جدایش کرده بودند و این نکته خیلی مهم است که هنر چه چهره و جایگاهی می‌تواند داشته باشد" و حتی امام خمینی(ره) هم انتقادهایی را به هنر در رژیم سابق داشتند و به سینما، تئاتر و اوضاع مختلف هنری اشاره داشتند و درون مایه فاسد و اغراض‌آلوده و به پیرو آثار زیان‌بار اخلاقی و اجتماعی آن‌ها تأکید کرده بودند و تا این‌که ایشان از واژه ابتذال به تعهد و از غفلت‌آفرینی به بیدارگری تأکید کردند که هنر باید دگرگونی پیدا کند.

عباسپور افزود: امام راحل در مصاحبه‌های مختلف در خصوص سینما و هنر تأکید می‌کردند که ما با هنر و سینما، مخالف نیستیم بلکه با فساد مخالفیم و این به‌درستی خط تعهد به هنر را ترسیم می‌کند.


هنر انقلاب اسلامی به نام شهید آوینی پیوند خورده است


مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان اظهار کرد: اگر بخواهیم به هنر انقلاب اسلامی نگاه جامع‌تری داشته باشیم، باید بگوییم که در جامعه ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هنر تجلی جدیدی یافت و تجلی یافته از ایمان، اعتقاد و آگاهی ملتی است که هنر را مانند سلاح برنده در پایداری و پاسداری از آرمان‌هایش پذیرفته‌اند و در واقع هنر، ابزاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد که با این ابزار بتوانیم، حقیقت و واقعیت‌ها را بیان کنیم و به تبیین ارزش‌های والای انسانی و اسلامی کمک کنیم.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص هنرمندان تأکید درستی دارند؛ معظم له فرمودند" هنرمندان زبان رسای هنر را در خدمت به انقلاب و اسلام که عزیزترین سرمایه مردم است به کار گیرند" تأکید مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که چه اندازه هنر انقلاب اسلامی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

عباسپور بیان کرد: نام هنر انقلاب اسلامی به نام شهید سید‌مرتضی آوینی پیوند خورده است، شهیدی که مورد شناخت همه اهالی هنر و به ویژه هنرمندان عرصه انقلاب اسلامی است و از آن‌جایی که شهید آوینی تمام لحظات عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر سپری کرد و خدمات ارزنده و بی‌نظیری را در عرصه هنر و اندیشه به یادگار گذاشت، سالروز شهادت این هنرمند فرزانه به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است و به همین مناسبت این نام را پیوند زده‌اند با بسیج هنرمندان و روز بسیج هنرمندان، همانا روز هنر انقلاب اسلامی است.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان با بیان این‌که شهید آوینی با آثار مختلف خود نقش مؤثری در تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی داشت، عنوان کرد: از سال ۱۳۶۴ تا سال ۱۳۶۷ شهید آوینی مجموعه مستند روایت فتح را آغاز کرد که این روایت فتح از عملیات خیبر شروع و تا عملیات مرصاد ادامه داشت و شهید آوینی با مستند‌سازی به دنبال بیان واقعیت‌ها بود.


در هنری که بتوان خدا را پیدا کرد، این هنر جلوه‌ای از هنر آراسته به ارزش‌های اصیل اسلامی است


وی اظهار کرد: مؤسسه هنری روایت فتح اواخر سال ۱۳۷۰ در پی تأکید مقام معظم رهبری بر تداوم تولید مستندهای روایت فتح تأسیس شد و اتفاقات مثبت و مبارکی رخ داد تا آن‌که شهید آوینی در روز جمعه بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ هنگامی که برای تولید برنامه جدید روایت فتح در فکه، منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی رفته بوده بر اثر انفجار مین به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

عباسپور گفت: شهید آوینی در خصوص زندگی خود گفته است" تصور نكنید كه من با زندگی به سبك و سیاق متظاهران به روشنفكری نا آشنا هستم، خیر من از یک راه طی شده با شما حرف می‌زنم. من هم سال‌های سال در یكی از دانشكده‌های هنری درس خوانده‌ام، به شب‌های شعر و گالری‌های نقاشی رفته ام، موسیقی کلاسیک گوش داده‌ام. ساعت‌ها از وقتم را به مباحثات بیهوده درباره چیزهایی كه نمی‌دانستم گذرانده‌ام و با شروع انقلاب حقیر تمام نوشته‌های خویش را اعم از تراوشات فلسفی، داستان‌های کوتاه، اشعار و ... در چند گونی ریختم و سوزاندم و تصمیم گرفتم که دیگر چیزی که «حدیث نفس» باشد ننویسم و دیگر از خودم سخنی به میان نیاورم".

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان ابراز کرد: در هنری که بتوان خدا را پیدا کرد و تجلی نام، یاد، ذکر و صفات خداست، حتما این هنر جلوه‌ای از هنر آراسته به ارزش‌های اصیل اسلامی و انسانی و در یک کلام هنر انقلاب اسلامی است.


عضویت چهار هزار هنرمند کرمانی در سازمان بسیج هنرمندان


وی تصریح کرد: سازمان بسیج هنرمندان وظیفه خود می‌داند و از رسالت‌های تعریف شده خود می‌داند که در راستای تبیین و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی در قالب هنر تلاش کند و در این راستا، سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان با داشتن ظرفیتی بیش از چهار هزار عضو در این سازمان و داشتن ۲۳ کانون‌ در شهرستان‌های استان کرمان و هشت انجمن تخصصی هنری در حوزه‌های مختلف هنری تلاش می‌کند که با تولید آثار فاخر هنری که درون مایه آثار ارزش‌های اصیل اسلامی و انسانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی است به هنر انقلاب اسلامی خدمت کند.

عباسپور با بیان این‌که اقدامات مختلفی در سال‌های گذشته توسط همه کسانی که در قالب هنر انقلاب اسلامی فعالیت داشته‌اند، انجام شده است، ادامه داد: سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان در سال گذشته هم در زمینه مناسبت‌های مذهبی و هم در عرصه مناسبت‌های ملی فعالیت کرده است و شاید درخشان‌ترین این تحولات و اقدامات را بتوانیم در برنامه‌های سازمان بسیج هنرمندان در دهه مقاومت و ایام شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره داشت.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان افزود: سیزدهمین جشنواره تئاتر بسیج با نام «سودای عشق» در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی و نمایش‌نامه نویسی برگزار شد که این جشنواره توانست تلالو و جلوه بسیاری داشته باشد و توانستیم آثاری را به جشنواره تئاتر فجر معرفی کنیم و همچنین یک اثر نمایشی به نام «کباده» که برشی از زندگی سردار سلیمانی است را آماده اکران عمومی داریم، جشنواره سرود مهر آوا  برگزار شد که در این جشنواره ۲۵ گروه سرود اعلام آمادگی کردند و بعد از بررسی‌های تخصصی ۲۰ گروه مجوز ورود به مرحله داوری را دریافت کردند و در پایان ۹ گروه به عنوان گروه برگزیده معرفی شدند.

وی اظهار کرد: نشست‌های جهاد تبیین، روشنگری و کارگاه‌های بررسی و تحلیل در سطوح مختلف برگزار شد، نمایشگاه عکس هم‌‌مانند نمایشگاه«عکس بصیرت انقلابی» در شهرستان فهرج و دیگر شهرستان‌ها برگزار شد، محفل ادبی«مدرسه عشق» را داشته‌ایم، نمایشگاه عکس و پوستر شهدای کربلا، نمایش فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» از جمله اقدامات سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان بوده است.


تشریح اقدامات سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان


عباسپور گفت: برگزاری مراسم شب شعر در دهه مقاومت، معرفی و حضور هنرمندان بسیجی در ویژه برنامه تلویزیونی«مرد میدان»، تولید مستند «نقش‌بند» خیال با همکاری سازمان که زندگی و عملکرد هنرمندان بسیجی سلیمانی به نمایش درآمد، برگزاری نمایش خیابانی به همت کانون بسیج هنرمندان شهرستان سیرجان، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری محفل انس با قرآن در سالگرد شهادت سردار دل‌ها از دیگر برنامه‌های انجام شده توسط ساطمان بسیج هنرمندان استان کرمان بوده است.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان اظهار کرد: در عرصه گروه سرود، موفقیت‌های را به‌دست آوردیم که گروه‌های مختلف در شهرستان‌ها توانستند جراهایی درخشانی را ویژه شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی داشته باشند، همچنین برپایی موکب در ایام مختلف از دیگر برنامه‌های سازمان است که این کار در کرمان و دیگر شهرستان‌ها از جمله شهرستان ریگان انجام می‌شود.

وی برگزاری یادواره شهدا در شهرستان‌های استان را از دیگر برنامه‌های سازمان بسیج هنرمندان عنوان کرد و افزود: برپایی نمایشگاه عکس و نقاشی سردار دل‌ها و کارگاه سیاه قلم چهره شهدا که به همت کانون بسیج هنرمندان شهرستان انار برگزار شد، مسابقه طراحی و نقاشی با محوریت سردار سلیمانی در شهرستان بردسیر داشتیم، کانون بسیج هنرمندان شهرستان جیرفت در برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری یادمان ولایت با محوریت گرامی‌داشت سومین سالگرد سردار ‌دل‌ها با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.

عباسپور با اشاره به برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی در کانون‌های مختلف بسیج هنرمندان استان در راستای تبیین ارزش‌های انقلاب ابراز کرد: برگزاری شب شعر سردار دل‌ها در شهرستان زرند، تولید نماهنگ «رمز پرواز» در مرکز متنا فضای مجازی سپاه شهرستان زرند که کانون بسیج هنرمندان شهرستان زرند همکاری در این زمینه داشته‌اند، از دیگر اقدامات سازمان است.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان ضمن اشاره به حضور جهادی در یکی از مناطق شهداد عنوان کرد: با اقدامات متعددی که در سازمان انجام شده است، می‌توان امیدوار باشیم که هنر انقلاب اسلامی در همه شهرستان‌ها و نقاط استان کرمان می‌تواند متبلور و تجلی‌گر ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان تلاش در راستای جذب حداکثری هنرمندان به مجموعه سازمان بسیج هنرمندان در راستای ارزش‌های انقلاب اسلامی، تولید آثار فاخر هنری در عرصه‌های مختلف، آموزش هنری یکی دیگر از سیاست‌ها و رویکردهای بسیار ما در سال جاری است و تلاش ما بر این است که پیرو فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب و اهمیتی که معظم له بر رشد تولید داشته‌اند، ما هم تلاشمان بر این است که از اقتصاد هنر حمایت کنیم.


انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcc01qs42bq1e8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین