تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۳
۰
plusresetminus
سرپرست آموزش و پرورش شهرستان جیرفت گفت: اثربخشی فعالیت‌های مقطع ابتدایی، زمینه‌ساز ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان در ادامه دوران تحصیلی است.
ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت با اثربخشی فعالیت‌های دوران ابتدایی
به گزارش «راه آرمان» زیربنای توسعه هر کشوری، توسط آموزش و پرورش نهاده می‌شود که ستون‌های اصلی آن را باید در آموزش ابتدایی جستجو کرد. این اهمیت به اندازه‌ای است که بی‌توجهی به آن، آثار زیانباری را در ابعاد مختلف، بر پیکره پیشرفت و تعالی هر سرزمینی دارد.
 
اهمیت آموزش ابتدایی در شکل‌گیری شخصیت، تربیت‌پذیری و کسب علم به اندازه‌ای است که پیامبراکرم (ص) فرمودند که «حکایت کسى که در کودکى مى‌آموزد، همانند نقش کندن بر سنگ است و حکایت کسى که در بزرگسالى مى‌آموزد، همانند کسى است که بر آب مى‌نویسد.»
 
آموزش ابتدایی به سبب زیربنایی بودن، نقشی مبنایی در تعلیم و تربیت و همچنین در زندگی انسان برعهده دارد، به‌طوری‌که یک جزو اصلی زندگی در دنیای امروز محسوب می‌شود.
 
کودکان در این سن، دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را از دیگر دوره‌ها متمایز می‌سازد و مهمترین ویژگی این است که از این دوره به‌عنوان پنجره فرصت در تعلیم و تربیت یاد می‌شود. فرصتی ذی‌قیمت، که وقتی از دست برود، دیگر کاری نمی‌توان کرد.
 
ایوب حسینی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی «راه آرمان» از جیرفت، ضمن اشاره به اهمیت دوره‌های آموزش ابتدایی، گفت: اثربخشی فعالیت‌های ابتدایی، زمینه‌ساز ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان در دوران تحصیل است.
 
سرپرست آموزش و پرورش شهرستان جیرفت افزود: حوزه آموزش ابتدایی در سال تحصیلی جاری با برنامه‌ریزی و نظم‌بخشی به فعالیت‌ها، عملکرد مطلوبی را نمایش داده است.
 
حسینی ساماندهی نیروها براساس نیاز واقعی مدارس را مهم دانست و خاطرنشان کرد: صدور ابلاغ برای حدود یک هزار و ۱۰۰ نفر نیروی آموزش ابتدایی اعم از مدیران، معاونان، آموزگاران و راهبران آموزشی، حاصل برنامه‌ریزی برای اثربخشی فعالیت‌های دوران ابتدایی است.
 
وی توانمندسازی آموزگاران مدارس غیردولتی را ضروری معرفی کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری، برای ۸۰ نفر از آموزگاران مدارس غیردولتی، دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برگزار شده است.
 
سرپرست آموزش و پرورش شهرستان جیرفت درخصوص توانمندسازی آموزگاران روستایی، بیان کرد: دوره توانمندسازی برای ۱۲۰ نفر از آموزگاران پایه‌های اول تا ششم حوزه بلوک برگزار شده است.
 
ایوب حسینی ضمن اشاره به اهمیت مراکز پیش‌دبستانی و کودکستان، خاطرنشان کرد: از ۱۵۰ مرکز پیش‌دبستانی در شهرستان جیرفت، ۱۲۰ مرکز در فراخوان جشنواره ملی نقاشی «خانواده من» شرکت کردند که ۶ مرکز، برگزیده جشنواره شدند و همچنین مجوز ۲۷۰ کودکستان در سامانه ملی تعلیم و تربیت کودک، بررسی و تطبیق داده شد.
 
وی افزود: در سال تحصیلی جاری، برای توانمندسازی ۱۵۰ نفر از مدیران و ۴۹۰ نفر از مربیان پیش‌دبستانی، دوره‌های آموزشی توانمندسازی برگزار شده است.
 
وی اجرای طرح شهید محمودوند را در راستای زنده نگهداشتن یاد شهدا دانست و گفت: در طرح شهید همت نیز ۱۷۵ نفر از آموزگاران با سنوات کمتر از ۱۰ سال، باهدف توانمندسازی، شرکت کردند.
 
سرپرست آموزش و پرورش شهرستان جیرفت، به اهمیت برنامه‌ریزی زندگی براساس آموزه‌های قرآنی اشاره کرد و افزود: جشنواره ۳۳ روزه قرآن کریم، از ابتدای آبان‌ماه ۱۴۰۱ در مدارس دوره ابتدایی برگزار و سپس جشن پایانی جشنواره هم در مدرسه‌های منتخب برگزار شد، همچنین دوره توانمندسازی ۸۰ نفر از مدرسان قرآن جنوب کرمان به میزبانی جیرفت، با حضور رضا نباتی مؤلف کتاب‌های آموزش قرآن دوره ابتدایی، برگزار شد.
 
وی اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری، وضعیت ۴۸۳ نفر از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دروه ابتدایی جهت ادامه تحصیل، پیگیری شد و طرح «عهد کودکان دبستانی با حاج قاسم» همراه با انتخاب دانش‌آموزان برگزیده، برگزار شد.
 
وی از برگزاری کلاس هوش برای دانش‌آموزان و جشنواره غذای سالم در مدارس خبر داد و گفت: جلسه‌های توجیهی طرح‌های جابر بن حیان، درس‌پژوهی و دست‌سازه‌های آموزشی در سال تحصیلی، همراه با طرح ۳۳ روزه برای ۴ هزار و ۶۶ نفر از دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی برگزار شد.
 
حسینی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی، خاطرنشان کرد: دوره‌های توانمندسازی ۲۲۰ نفر از مدیران مقطع ابتدایی به صورت گروه‌بندی و دوره‌های ضمن خدمت برای ۱۵۰ نفر از نیروهای جدیدالورود برگزار شد.
 
سرپرست آموزش و پرورش شهرستان جیرفت افزود: برای برگزاری طرح جابر، ۲۱۵ طرح جابر مدارس، همراه با ۱۵۰ عدد دست‌سازه‌های آموزشی همکاران جمع‌آوری و در نمایشگاه طرح جابر و دست‌سازه‌های آموزشی، داوری شدند.
 
وی درخصوص لزوم توجه به کیفیت آموزش و ایجاد رقابت آموزشی گفت: دوره توانمندسازی برای ۶۰ نفر از اولیای دانش‌آموزان دیرآموز و همچنین المپیاد علمی برای ۵۰۰ نفر از دانش‌آموزان پایه‌های چهارم تا ششم مدارس روستایی برگزار شد.
 
وی با اشاره به ضرورت ارتباط آموزگاران با تألیف کنندگان کتاب‌های درسی، با هدف انتقال تجربیات و بررسی نقاط ضعف و قوت، اظهار کرد: دوره توانمندسازی آموزگاران مقطع ابتدایی شهرستان جیرفت، با حضور بهزاد قباخلو مولف کتاب‌های ریاضی، ابراهیم هداوند مولف کتاب‌های فارسی و محمدرضا یوسف‌زاده مولف کتاب‌های علوم‌تجربی مقطع ابتدایی برگزار شد.
 
انتهای خبر/ فاریابی
https://armanekerman.ir/vdcbgsb8frhbf5p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما