تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۶
۰
plusresetminus
معاون بازرگانی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان:

کرمان دارای رتبه هفتم کشوری در بازگشت ارز حاصل از صادرات است

معاون بازرگانی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در بازه‌ زمانی پنج ساله ۸۷ درصد ارز حاصل از صادرات کرمان به کشور بازگشت.
کرمان دارای رتبه هفتم کشوری در بازگشت ارز حاصل از صادرات است
سینا خسروی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» به عملکرد استان در عرصه صادرات اشاره و اظهار کرد: بازگشت ارز از سال ۹۷ به استان‌ها پیمان‌سپاری شده است و در این مدت استان کرمان در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد:  مبحث پیمان‌سپاری ارزی با جدیت از سال ۹۷ پیگیری می‌شود و در این مدت سخت‌گیری زیادی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات صورت گرفته است اما هنوز هم بسیاری از واحدهای صادراتی استان در این امر تعلل می‌کنند.

وی اذعان کرد: روش‌های مختلفی همچون واردات برای بازگشت این ارز به کشور تعریف شده اما هنوز این چالش به‌خصوص برای صادرکنندگان حوزۀ کشاورزی ما که عملاً بازرگان هستند، حل نشده و این موضوع باعث شده برخی صادرکنندگان به سمت کاهش صادرات بروند.

خسروی تأکید کرد:  ۱۲۴ واحد از ۴۰۰ واحد صادرکننده استان کرمان تاکنون بازگشت ارزی آنها صفر بوده، در حالی که رقم صادرات آن‌ها ۹۴ میلیون یورو محاسبه شده است.

معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: ۹۱ واحد صادرکننده استان کرمان ۱۰۰ درصد بازگشت ارزی داشته‌اند، که نزدیک به ۱میلیارد یورو بازگشت ارزی آنها بوده است.

وی واحدهای صادر کننده را در شاخص قرار داد و گفت: واحدهای صادرکننده‌ای که در پایش بین یک تا ۱۰ درصد قرار می‌گیرند، میزان  ۱۷۳ میلیون یورو، واحدهای بین ۱۰ تا ۶۰ درصد ۲۷۰ میلیون یورو  و واحدهای بین ۶۰ تا ۹۹ درصد نیز مبلغ ۵ میلیارد یورو  بازگشت ارزی داشته‌اند.
 

خسروی ادامه داد: از سال ۹۷ تاکنون کل صادراتی که انجام شده است، نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۵ ساله،  ۸۷ درصد ارز حاصل از صادرات کرمان به کشور بازگشته‌ است و استان کرمان نیز در جایگاه هفتم کشوری به نسبت بازگشت ارز قرار دارد که رتبه مورد پذیرشی است.
 
معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه بسیاری از صادرکنندگان ما در عرصه کشاورزی و خشکبار بازرگان هستند و جایگزین ریال با واردات کالا را نیاموخته‌اند، بنابراین باید برای این امر راه‌ حلی جست.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcf0cdycw6dmva.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما