تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۴
۰
plusresetminus
محدثه اکبرپور گفت: احساس من این است نسبت به موضوعات دفاع مقدس و شهدای کشورمان خیلی کوتاهی شده و خیلی از موضوعات درست به آن پرداخته نشده است و خیلی از نویسندگان به خاطر آشنا نبودن و حتی ترس از کلیشه ای بودن به سمت موضوعات با ارزش دفاع مقدس نمی روند.
شهدا را برای جوانان دست یافتنی توصیف کنیم/ ترس از کلیشه نویسی نویسندگان را از موضوعات ارزشی دور کرده است
محدثه اکبرپور برگزیده جایزه ادبی یوسف است؛ او با نوشتن داستان «در می زنند» روایت زندگی مادر چند شهید را به نثر آورده است.


حائز رتبه اول جایزه ادبی یوسف در استان کرمان افزود: یک سال و نیم است که به صورت حرفه ای نویسندگی را پیگیری می کنم و شرکت در یک دوره کارگاه داستان نویسی علاقه من به نگارش داستان را چندین برابر کرد، هیچ چیز در این دنیا اتفاقی نیست و انجام هر کاری حکمتی الهی دارد و نوشتن درباره زندگی عاشقانه شهدا جسارت می‌خواهد.

اکبر پور عنوان کرد: با توجه به اینکه فرزند شهید هستم، سالیان سال جدای از شهدا، شهادت و دفاع مقدس نبودم و همیشه فکرم درگیر بوده و درد همه خانواده شهدا و حوزه دفاع مقدس را درک می کنم  و همین مسائل باعث شد داستان نویسی حوزه دفاع مقدس را شروع کنم.

وی تصریح کرد: احساس من این است نسبت به موضوعات دفاع مقدس و شهدای کشورمان خیلی کوتاهی شده و خیلی از موضوعات درست به آن  پرداخته نشده است و خیلی از نویسندگان به خاطر آشنا نبودن و حتی ترس از کلیشه ای بودن به سمت موضوعات با ارزش دفاع مقدس نمی روند.

حائز رتبه اول جایزه ادبی یوسف در استان کرمان با اشاره به اینکه باید همه نویسندگان برتر استانی و کشوری با جسارت وارد این حوزه شوند تا دینمان به شهدا را به خوبی ادا کنیم توضیح داد: در حال حاضر باید وارد حوزه رمان و داستان نویسی شویم و از خاطره گویی و زندگی نامه نویسی برای جذابیت نسل حال حاضر کمی فاصله بگیریم تا بتوانیم همه را با ارزش های دفاع مقدس به خوبی آشنا کنیم، و با نگاه جدید به کشمکش های زندگی یک شهید در دوران خودش بپردازیم.

اکبرپور با تاکید بر اینکه شهدا مثل خودمان افراد عادی بودند و خیلی جاها مثل خودمان تصمیمات خوب و بد داشتند، و باید توجه داشته باشیم شهدا از اول که مقدس نبودن و خودشان باعث شدن که مقدس شوند و به درجه رفیع شهادت برسند تشریح کرد: در جامعه امروزی و نسل جدید نیاز است که دفاع مقدس را با نگاهی جدید برای جوانان به نگارش در آورد که متوجه شوند آن شهید هم مثل همه آدم ها در معرض گناه بوده اما با خویشتن داری و توکل به خدا توانسته بگذرد و به قداست شهدای برسد.
 
وی با بیان اینکه علاقه زیادی به موضوعات جنگ و دفاع مقدس دارم  افزود: باید کم کاری های این مدت در حوزه دفاع مقدس را کنار بگذاریم و با دقت به موضوعات دفاع مقدس توجه کنیم، شاهد هستیم که بهترین موضوعات در کل دنیا  که به آن  پرداخته می شود موضوعات جنگ است چه در ارائه  فیلم و یا  داستان، اما در ایران متاسفانه در این رابطه کم کاری های زیادی را شاهد هستیم.
 
اکبر پور تصریح کرد: رویای من این است که رمان خوبی در مورد جنگ بنویسم و همیشه این را در ذهنم داشتم که بتوانم زندگی پدرم را به صورت رمان بنویسم و کمی از خاطره گویی و زندگی نامه گویی فاصله بگیریم.

حائز رتبه اول جایزه ادبی یوسف در استان کرمان عنوان کرد: حضور پررنگ زنان در جشنواره های متعدد دفاع مقدس و داستان نویسی  نشان دهنده این است که نوشته های بانوان در ژانر دفاع مقدس خیلی تاثیر دارد.

 
وی گفت: با توجه به این که نویسندگان برتری در حوزه نویسندگی داریم با استفاده از این افراد  آینده خیلی خوبی در حوره نویسندگی در استان کرمان می توانیم داشته باشیم؛ اما گاهی بی توجهی ها باعث می شود این افراد توانمند به استان های دیگر بروند.
 
این نویسنده کتاب دفاع مقدس اظهارکرد: باید با نگاه های خلاقانه و نوآورانه  به زندگی شهدا بپردازیم و نگاه های جدید خلق کنیم  و تقلید کردن ها را کنار بگذاریم تا از کلیشه ای شدن کتاب ها و داستان ها جلوگیری کنیم.

وی با نقد به نویسندگان متبحر کشوری که حتی دلسوز انقلاب و مکتب هستند، ادامه داد: باید ترس از کلیشه ای شدن و شعار زده شدن را کنار بگذارند و با نگاهی نو  و با قدرت پا در این عرصه هنر بگذارند، گاهی باید از کارهای مقدس نمایی کل داستان بیرون بیایند و درگیری جوان امروزی که درگیری شهید دیروز بوده است ولی وارد جنگ شد گره بزنیم و نباید خوبی ها و برجستگی های شهید را مخفی کنیم اما باید گفته شود که شهید یک فرد عادی بوده و خودش به معنویات بالا و درجه شهادت رسیده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نویسنده سعی می‌کند که موضوع کتاب را ناب و بی‌نظیر انتخاب کند و خوب بنویسد و ناشر در چاپ و انتشار به موقع کتاب مؤثر است، اما سوای این موارد، توزیع خوب کتاب و تبلیغات نیز مهم است، باید متذکر شوم تبلیغات فرهنگی ما در این زمینه خوب نیست و باید تبلیغات وسیعی در حوزه نشر کتاب داشته باشیم.

انتهای پیام/ط
 
 
  https://armanekerman.ir/vdcjoxev8uqe8iz.fsfu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما