تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۲
۰
plusresetminus
محسن یزدان پناه معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت کرمان گفت: در سراسر کشور بیش از۸ هزار قلم کالا مشمول این طرح شدند اما در کرمان تنها ۳۰۱ قلم کالا و ۱۶۸ واحد تولیدی درکل کرمان شامل این طرح شدند.  
هشت هزار قلم کالای داخلی مشمول برچسب گذاری قیمت هستند/ 168  واحد تولیدی در کرمان 301 قلم کالا را برچسب گذاری کردند
به گزارش راه آرمان؛ کارگروه طرح شفاف سازی و درج قیمت بر روی کالاها در محل سازمان صنعت و معدن برگزار شد
 
محسن یزدان پناه  معاون  بازرسی و نظارت سازمان صنعت،معدن و تجارت  کرمان در رابطه با شفافیت و درج قیمت گفت :  با دستور دولت  طرحی در سطح کشور در حال اجرا  است که متولی آن هم وزارت صنعت ، معدن و تجارت است با عنوان درج قیمت تولید بر کالاهای مشمول که در چهار مرحله از تاریخ ۲۷/ ۹ / ۱۴۰۰ شروع شده و آخرین مرحله  آن هم ۳ / ۱۱ بود.
 
وی افزود: این طرح اهدافی را دنبال می کند از جمله آن ها حذف واسطه ها ست که با توجه به بررسی ایجاد شده از زمانی که کالا تولید می شود تا رسیدن به دست مصرف کننده یک سری افراد این کالاها را خریداری کرده و با سود هنگفتی که به دست می اورند، سبب افزایش قیمت کالا می شوند بنابر این طرح  مورد اجرا باعث حذف واسطه ها می شوند.

معاون  بازرسی و نظارت سازمان صنعت،معدن و تجارت کرمان تاکید کرد: هدف بعدی این است که کالا با قیمت واقعی به دست مردم برسد به نوعی که وقتی که قیمت تولید روی کالای مشمول زده می شود با توجه به درصد سودی که برای این کالا ها در نظر گرفتند کمترین ضرر را برای مصرف کننده ایجاد کنند

وی ادامه داد:  کالا ها دو دسته هستند کالاهای مصرفی و سرمایه ای، کالاهای مصرفی شامل آب معدنی ، نوشابه های گازدار و …. که حداکثر سود ی که واحدهای خرده فروشی می توانند اعمال کنند ۳۰ درصد است  و کالاهای سرمایه ای که حداکثر با سود ۲۰ درصد می توانند عرضه شوند.
 
یزدان پناه با بیان اینکه سومین هدف ما حذف تخفیف های غیر ضروری بوده تا قیمت ها واقعی تر باشند، گفت: مبنای بازرسی هایی که در سطح شهر انجام می شود قیمت تولید است به  نوعی که وقتی بازرسان مراجعه می کنند نیازی به ارائه فاکتور نباشد، قیمت اصلی ما قیمت واحد است که روی جنس زده شده و همان برچسب قیمت فاکتور خرید است.

وی ادامه داد: مردم هم باید به  نوعی مطالبه گر باشند، وقتی به چند گانگی قیمت مطلع باشند محاسبه انجام دهند به قیمت واقعی می رسند محاسبه انجام داده و از قیمت واقعی مطلع شوند.
 
یزدان پناه بیان کرد : هدف بعدی حذف تخفیف های غیر ضروری است تا قیمت ها واقعی تر باشند ممکن است فروشگاه هایی در سطح کشور وجود داشته باشند که تخفیف واقعی به مردم ارایه نمی کرد اما مدعی بود بنابر این طرح برچسب گذاری مانع از این امر غیر واقعی شد.
 
وی افزود : آب معدنی ، ماءالشعیر ، نوشابه های گازدار ، از تاریخ ۲۷ / ۹ شامل این طرح شدند
مرحله دوم که فاز دوم بوده ، پودر لباسشویی ، دستمال کاغذی  پوشک بچه ، یخچال ، فریزر و تلویزیون از ۴ / ۱۰ مشمول این طرح شدند و فاز سوم شامل لنت ترمز ، روغن موتور ، تمامی مواد شوینده از تاریخ ۱۹/ ۱۴۰۰ اجرایی شدند.
 
 
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت کرمان گفت: طرح برچسب گذاری قیمت در فاز سوم  که از۳۰ آذر تا تاریخ ۱۱بهمن ماه ۱۴۰۰ اجرایی شده  قیمت بسته بندی به صورت تمام شده برای انواع حبوبات ، ادویه  جات ، غلات ، انواع کیک ، کلوچه ، چیپس و …. اجرایی شده است.
 
وی بیان کرد: از تاریخ۲۳ /۱۱ فاز چهارم اجرایی شده است  و واحد های تولیدی در سطح شهرستان کرمان حدود ۱۶۸   واحد تولیدی شناسایی شده که این ۴ فاز را انجام دادند  و حدود ۳۰۱ قلم کالا مشمول این طرح هستند، که روزانه بازرسان صنعت ، معدن و تجارت مراجعه می کنند و قیمت ها را بررسی می کنند تا این امر به نحو احسن  اجرا شود.
 
یزدان پناه تصریح کرد : احتمالا تا پایان سال یا اوایل سال آینده تمامی کالاها مشمول این طرح خواهند شد و باید قیمت تولید را روی کالایشان نصب کنند تا مردم استفاده کنند.
 
وی ادامه داد : در سراسر کشور بیش از۸ هزار قلم کالا مشمول این طرح شدند اما در کرمان تنها ۳۰۱ قلم کالا و ۱۶۸ واحد تولیدی درکل کرمان شامل این طرح شدند.
 
یزدان پناه در خصوص نظارت و جریمه ها در سطح بازرسی ها گفت:  در مرحله  اول ما تمام کوشش مان بیشتر بحث ارشاد است ، با واحد های تولیدی ارتباط برقرار می‌کنیم که این کاهش باید ملموس تر باشد ، اگر در فاز بعدی مان از اوایل سال جاری واحدی این قانون را انجام ندهد به واحد تعزیرات معرفی می شود .

وی ادامه داد: در رابطه با خرده فروش ها باید حتما بر اساس ضریب ۳۰ درصد انجام شود اما در سطح شهر تعدادی واحد صنفی فروشگاه های زنجیره ای بازرسی صورت گرفته بود که تعدادی از آنها رعایت نکردند که با آنها برخورد شد.
 
معاون بازرسی و نظارت سمت استان کرمان گفت: ممکن است از این واحد ها اجناسی به قیمت قبل وجود داشته باشد که واحد ها موظف هستند چه خرده فروشان چه واحد های تولیدی کالاهای با قیمت های قبل را به فروش برسانند چون آن کالاها مشمول طرح جدید نمی شوند و بعد کالاهای جدید خود را عرضه کنند.

یزدان پناه با بیان اینکه بر شرکت های پخش نیز  نظارت داریم گفت: بر اساس  سودی که سازمان حمایت اعلام  کرده ۱۴ درصد به آنها تعلق گرفته است ، تمامی بخش های ملی و استانی هم یک درصد ثابت ۱۴ درصد در نظر گرفته شده است .
 
انتهای پیام/ جعفری https://armanekerman.ir/vdcdnk0fkyt0xo6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین