تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۶
۰
plusresetminus
شما به بازدید از نزدیک‌ترین نقطه به آسمان دعوتید

شهرکرد، تلفیقی از طبیعت بکر و دلنواز و تاریخ معاصر

شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری بلندترین مرکز استان‌های کشور و بام ایران لقب گرفته است، این شهر 2 هزار و 166 متر از سطح دریا بالاتر است و در همسایگی آسمان قرار دارد.
شهرکرد، تلفیقی از طبیعت بکر و دلنواز و تاریخ معاصر



به گزارش راه آرمان به نقل از جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری استانی کوچک در جنوب غربی کشور در همسایگی استان‌هایی همچون خوزستان، اصفهان، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد است، مردمان این خطه ساده و مهمان‌نوازاند و همواره در نوروز و تابستان پذیرای مسافران و گردشگران از سراسر ایران هستند.
 
هوای مطبوع، پاک و سرشار از اکسیژن چهارمحال و بختیاری آنقدر دلنواز است که مردمان خسته از دود و گرما را از استان‌های مختلف وسوسه می‌کند تا دمی برای نفس چاق کردن هم که شده به آن سفر ‌کنند.
 
مرکز استان چهارمحال و بختیاری، شهر شهرکرد است، همچنین شهرستانی با همین عنوان در این استان وجود دارد، شهرکرد با مساحت 2 هزار و 6 کیلومتر مربع، 283 هزار و 210 نفر جمعیت دارد و شهرستان شهرکرد از سه بخش، هشت شهر و چهار دهستان تشکیل شده است.
 
شهرکرد بلندترین مرکز استان‌های کشور و بام ایران لقب گرفته است، این شهر 2 هزار و 166 متر از سطح دریا بالاتر است و در همسایگی  آسمان قرار دارد.
 
شهرستان شهرکرد جاذبه‌های گردشگری بیشماری را در دل خود جایی داده است، بیشتر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان طبیعی هستند که با آب و هوایی مطبوع آغوش برای پذیرایی از مسافران گشوده‌اند‌، ازجمله این جاذبه‌ها می‌توان به چشمه‌زنه شهر هفشجان، چشمه مایک شهر سورشجان، چشمه وقت و ساعت روستای شمس‌آباد، پارک سرچشمه فرخشهر، سد بیدکان، پارک ملت شهرکرد، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد و... اشاره کرد.
 
همچنین چهارمحال و بختیاری به‌واسطه واقع شدن در جنوب کشور در مسیر تمدن‌های بزرگ باستانی بوده از همین رو این استان دارای اماکن تاریخی قدیمی و معاصر و مذهبی بسیاری است.
 
در گزارشی سعی شده است تا اماکن گردشگری ازجمله مناطق طبیعی، مذهبی، تاریخی و... در شهرستان شهرکرد ارائه شود.
 
 
 
 
ردپای تاریخ در شهرکرد

شهرستان شهرکرد نیز از این تمدن چند هزار ساله ایرانی بهره بسیاری برده و هر جای آن که پای بگذاری ردی از تاریخ و مردمان آن خواهید دید برای مثال می‌توان به مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر، خانه آزاده چالشتری، قلعه اسفندیارخان بختیاری (سردار اسعد اول) فرخشهر، قلعه امیرمجاهد روستای شمس‌آباد، قلعه نصیرخان بختیاری (سردار جنگ) روستای سورک، موزه مردم‌شناسی فرخشهر، موزه مردم‌شناسی شهر کیان، موزه سنگ و مردم‌شناسی قلعه چالشتر، موزه باستان‌شناسی شهرکرد، موزه محیط زیست، موزه دفاع مقدس شهرکرد، گنجینه آموزش و پرورش شهرکرد، حمام تاریخی فرخشهر، حمام تاریخی چالشتر، حمام تاریخی سورشجان، اتاق آئینه شهرکرد، مسجد جامع شهر چالشتر، مسجد تاریخی روستای هرچگان، مسجد جامع شهر کیان، مسجد جامع شهرکرد، سقاخانه ارباب میرزا شهرکرد، عصارخانه صالحی فرخشهر، سنگ نوشته‌های گردنه رخ، سنگ‌نگاره هفشجان و... اشاره کرد.
 

 
بقاع متبرکه شهرکرد، مأمن و مأوای مردم سراسر استان و سراسر کشور
 
همچنین به نظر می‌رسد شهرستان شهرکرد نیز همچون دیگر نقاط این استان مسیر تردد امام‌زادگان و مردان و زنان دینی و بزرگی در گذشته بوده است تا جایی که در نقاط مختلف این شهرستان آثار این عزیزان دیده می‌شود و بقاع متبرکه آن‌ها مأمن و مأوای مردم سراسر استان و سراسر کشور شده است از این دست بزرگان می‌توان امام‌زاده عزیزالله شهر کیان، امام‌زادگان حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد، امام‌زاده عبدالله روستای سورک، امام‌زاده پیرخدیجه روستای وانان، امام‌زاده سلطان سبزپوش، امام‌زاده سید محمد علی‌اکبر روستای دستگرد امام‌زاده، امام‌زاده شاه‌منظر هفشجان و امام‌زاده سید علی‌اکبر روستای نافچ را نام برد.

 
 
دست‌سازه‌ها و صنایع دستی، سوغات دلنواز و چشم‌نواز در شهرکرد
 
به جرات می‌توان گفت ایران مهد دست‌سازه‌ها و صنایع دستی است و شهرهای چهارمحال و بختیاری نیز سرشار از این هنرهای دلنواز و چشم‌نواز هستند در هر شهر و شهرستانی از این استان پای بگذاری آثار و صنایع دستی رنگارنگ الهام گرفته از طبیعت را خواهی دید.
 
در شهرستان شهرکرد نیز این قبیل آثار و دست‌سازه‌های زیبا که هنر دست زنان و مردان این شهرستان است کم نیستند و از آن جمله می‌توان به گلیم، البسه محلی، قالی، نمد، گیوه‌دوزی، حجاری سنتی، نگارگری، تذهیب و تشعیر، احجام فلزی، قفل‌سازی سنتی، سرمه‌دوزی و... اشاره نمود.


 
غذاهای محلی، تداعی کننده غنای فرهنگی ملت و مردم شهرکرد
 
بی‌شک غذا در هر تمدنی می‌تواند تداعی‌کننده غنای فرهنگی آن ملت و مردم باشد، هستند کشورهایی که تنها به‌واسطه غذای سنتی خود آوازه جهانی کسب کرده‌اند این فاکتور مهم در شهرکرد همچون دیگر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری وجود دارد و مردم این شهرستان سعی دارند با غذاهای خاص و متنوع خود ذائغه مهمانان را نوازش دهند، انواع نبات و پولکی، عسل، گیاهان دارویی، آش دوغ، شیرینی کاکولی و... ازجمله غذاهای محلی شهرستان هستند که گردشگران می‌توانند آن‌ها را به عنوان سوغات با خود به شهر و دیار خود ببرند.
 
در ادامه سعی شده است تا به اختصار درخصوص برخی مناطق گردشگری، تاریخی و مذهبی در شهرستان شهرکرد مطالبی عنوان شود.
 

 
مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر، بنایی مربوط به دوران صفوی
 
مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر بنایی به‌جا مانده از بناهای ارگ چالشتر است، قدمت این مجموعه به اواخر دوره صفوی تا اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد.

قلعه چالشتر شامل اتاق‌های نقاشی، ازاره‌های سنگی منقوش، حوض سنگی منقوش و حمام خصوصی است که فرآیند ساخت این بنا در سال 1323 هجری قمری به پایان رسید.

در حال حاضر سه موزه آثار سنگی، کار و زندگی و مردم‌شناسی در مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر دایر شده است که در آن‌ها نمونه‌هایی از آثار سنگی منقوش و کتیبه‌دار، سبک زندگی روستایی، کشاورزی، و وسایل، البسه و ابزارآلات دوره‌های گذشته این شهر به نمایش گذاشته شده است.

در موزه آثار سنگی سنگ‌های عظیم و قطور عصاری، سنگ آسیاب، شیرهای سنگی، سنگ قبر و... نگه‌داری می‌شود این آثار سنگی از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری جمع‌آوری و به این موزه جهت نمایش منتقل شده است.

موزه حمام خان در حمام خصوصی قلعه چالشتر معروف به حمام خان راه‌اندازی شده است و در آن ابزار و سایل مربوط به استحمام به روش سنتی و ماکت‌های انسانی به نمایش گذاشته شده است.

در موزه مردم‌شناسی قلعه چالشتر وسایل زندگی و ابزارآلات کشاورزی مردم منطقه به تصویر کشیده شده است.

و در نهایت موزه کار و زندگی که در آن 640 قلم اشیایی مردم‌شناسی نگه‌داری می‌شود.
 

 
منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، جاذبه‌ای گردشگری در شهرستان شهرکرد
 
از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان شهرکرد منطقه حفاظت شده تنگ صیاد با وسعت 216 هزار هکتار است که بین شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و کیار واقع شده است.

پارک ملی تنگ صیاد به مساحت 5 هزار و 400 هکتار در دل منطقه حفاظت شده تنگ صیاد قرار دارد.

در این منطقه صخره‌های صعب‌العبوری واقع شده است که حیواناتی همچون پلنگ، کل، بز، گرگ، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی مثل کبک دری، کبک چیل، تیهو و عقاب زندگی می‌کنند.
 

 
بقعه متبرکه امام‌زادگان حلیمه و حکیمه خاتون، ازجمله بناهای تاریخی در شهرکرد
 
ازجمله آثار مذهبی بسیار مشهور در شهر شهرکرد بقعه متبرکه امام‌زادگان حلیمه و حکیمه خاتون است که بسیار مورد وثوق و احترام مردم این شهر هستند.

بقعه این دو امام‌زاده که به دو معصوم نیز مشهور است از بناهای تاریخی شهرکرد به حساب می‌رود و در مرکز شهر واقع شده است.
 

 
 
اتاق آئینه، شاخص معماری ایرانی
 
اتاق آئینه شهرکرد خانه‌ای با قدمتی معادل 140 سال است و دارای شاخص‌های معماری ایرانی است.
 
بخش مهمی از این بنا تالار آئینه نامیده می‌شود، این عمارت بزرگ که اتاق آئینه نیز بخشی از آن را تشکیل می‌دهد متعلق به خانواده محمودیه است که در خیابان‌کشی‌های دوره پهلوی دوم قسمتی از بنای اصلی تخریب شده و اکنون تنها فضای موسوم به تالار آئینه برخی دیگر از قسمت‌ها آن باقی مانده است.


 
گرمابه پرهیزگار شهرکرد

موزه مردم‌شناسی فرخشهر در گردشگاه موسوم به پارک استخر این شهر واقع شده است و اشیا تاریخی ارزنده که همگی توسط اهالی این شهر به موزه اهدا شده است در آن نگه‌داری می‌شود.
 

 
موزه دفاع مقدس یا مرکز فرهنگی دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری
 
موزه دفاع مقدس یا مرکز فرهنگی دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری در سال 79 در شهرکرد آغاز به کار کرد.
 
این موزه شامل گنجینه شهدا و دفاع مقدس، محل نمایش فیلم‌های دفاع مقدس، نمایشگاه و فروشگاه کتاب دفاع مقدس، محل عرضه فیلم‌های ویدیویی، کتابخانه عمومی تخصصی دفاع مقدس و مرکز اسناد دفاع مقدس است.

 

 
گنجینه آموزش و پرورش شهرکرد در برگیرنده آثار مربوط به تعلیم و تربیت
 
گنجینه آموزش و پرورش شهرکرد آثار مربوط به تعلیم و تربیت را در خود جای داده است.

آثار موجود در این موزه مربوط به دوره قاجار تا زمان حاضر هستند.


 
پارک بزرگ ملت

ازجمله مراکز طبیعی و تفریحی شهرکرد پارک بزرگ ملت است که در ضلع شرقی شهر واقع شده است.

این پارک کوهپایه‌ای و جنگلی بوده و امکانات رفاهی، شهر بازی، آلاچیق، فضای نشیمن و پارکینگ دارد که برای استقرار هر مسافری فضای بسیار مناسبی است.
 
 
 
 
پارک سرچشمه و چشمه دروغ زن فرخشهر
 
پارک سرچشمه و چشمه دروغ زن فرخشهر در زمینی به مساحت 120 هزار مترمربع احداث شده است.

مبنای شکل‌گیری پارک سرچشمه فرخشهر چشمه‌ای به نام دروغ زن است که باعث ایجاد جاذبه‌ای دلنشین در این پارک شده است.

آب‌نمای زیبا، فضای سبز بکر، دسترسی به واحدهای پذیرایی و اقامتی شهرکرد و... ازجمله زیرساخت‌ها و امکانات این پارک زیبا هستند.
 

 
سایت پروازی بام ایران یا گردنه رخ
 
سایت پروازی بام ایران در 25 کیلومتری شهرکرد واقع شده است و به دلیل موقعیت جغرافیایی یکی از سایت‌های ایده‌آل در کشوربه شمار می‌رود.


 
نمدمالی
 
ازجمله صنایع دستی شهرکرد می‌توان به نمدمالی و کلاه‌مالی اشاره کرد، در قدیم از نمد زیرانداز، پای‌پوش و لباس تولید می‌شد، ماده اولیه این محصول پشم است که با استفاده از رطوبت و فشار به‌صورت درهم تنیده درمی‌آید.
 
کلاه نمدی، زیرانداز، جلیقه، شنل، زیرمنقلی، کیف، کفش و پوشش اسب از دیگر دست‌سازه‌هایی هستند که از نمد تولید می‌شوند.
 
 

قفل‌سازی
 
قفل‌سازی از صنایع دستی سنتی شهرکرد است که در منطقه غرب این شهر تولید می‌شود.
 

 
صنایع دستی چوبی
 
در شهرکرد رشته‌های غیربومی در حوزه صنایع دستی نیز رایج است که ازجمله آن می‌توان به ترکه‌بافی، خراطی، منبت، معرق و مشبک چوب اشاره کرد.
 

حجاری سنتی
 
ساخت دست‌سازه‌ها از سنگ از دیرباز در شهرستان شهرکرد به‌ویژه شهر هفشجان رواج داشته است که هنرمندان و صنعت‌گران این حوزه از سنگ مجسمه، سنگ قبر و... می‌ساختند. https://armanekerman.ir/vdcdsk0fzyt0xk6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین