تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۵
۰
plusresetminus
عقیل سیستانی گفت: در حالی که ۱۲ ماه است روی پرونده ثبت ملی شهرهای صنایع دستی کار کرده ایم اما به این نتیجه رسیده ایم که المان های اصلی که حاوی تاریخ و فرهنگ صنایع دستی استان باشد، نداریم و برای اینکه بتوانیم امتیاز جهانی شهر صنایع  دستی را به خود اختصاص دهیم باید در این امر، تسریع شود.
کرمان هنوز به جایگاه اصلی خود در عرصه صنایع دستی نرسیده است/ المان های اصلی شهر حاوی فرهنگ و هنر کرمانی نیست
عقیل سیستانی نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان در گفتگو با "راه آرمان" عنوان کرد: در سال گذشته با همت تمام تلاش گران و هنرمندان عرصه صنایع دستی رویدادی رقم خورد که می تواند نقطه امید در صنعت صنایع دستی استان کرمان باشد.

وی ادامه داد: ۵ شهر استان کرمان از جمله شهربابک به عنوان شهر ملی فیروزه، راور؛ شهر ملی فرش دستباف، راین؛ شهر ملی چاقو، قلعه گنج؛ شهر حصیر و کرمان نیز به عنوان شهر ملی صنایع دستی به ثبت رسیده اند.

عضو کمیسیون صنایع دستی اتاق بازرگانی تاکید کرد: استان کرمان ظرفیت و پتانسیل های فراوانی دارد که می توان ضمن سرمایه گذاری بر روی آنها کرمان نیز به عنوان استان صنایع دستی به جهانیان معرفی شود و لازم است که در این بستر شرایط سرمایه گذاری از سوی استان فراهم شود.

سیستانی با بیان اینکه کرمان  هنوز به جایگاه اصلی خود در عرصه صنایع دستی نرسیده است، گفت: ظرفیت های بالقوه زیادی در استان وجود دارد که هنوز بالفعل نشده است، که باید برای معرفی و برند سازی آنها تلاش ویژه ای صورت گیرد.
 
وی اذعان کرد: در حوزه صنایع دستی با موانع زیادی روبه به رو هستیم که یک مورد آن عدم وجود واحد تخصصی(خانه صنایع دستی) برای سامان بخشیدن به فعالیت های صنایع دستی کرمان و نظارت برثبت فعالیت های شهرهای ملی و جهانی در استان است.

کرمان محله خرید و فروش مواد اولیه صنایع دستی ندارد

سیستانی به دیگر موانع در راستای عدم رشد و توسعه صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: کرمان فاقد محله متمرکز جهت تولید، عرضه و فروش مواد اولیه صنایع دستی است که اگر به طور مثال بازارچه های  مختص این امر از صنایع دستی در استان ایجاد شوند، می توانند به رفع این مشکل کمک شایانی کند.

وی تاکید کرد: به اعضای شورای راهبردی پیشنهاد داده ایم بازارچه صنایع دستی موزه گران را در یکی از کاروانسراهای بلا استفاده در بافت قدیمی استان راه اندازی کنند که اگر به تصویب رسد قدم بلندی برداشته شده است.

سیستانی با بیان اینکه استان کرمان ثبت ملی شده است و باید به نحو احسنت درخصوص جایگاهی که دارد معرفی شود، گفت: یکی از پیشنهادات ما برای اینکه کرمان برای رسیدن به هدف گردشگری سرعت بیشتری بگیرد ایجاد زیر ساخت های اصلی توسط استان و سرمایه گذاری در احیاء بازارچه ها توسط بخش خصوصی به دست هنرمندان انجام شود.
 
وی اذعان کرد: باید با همکاری هنرمندان بازارچه های تخصصی صنایع دستی را راه اندازی کنیم و از تسهیلات سازمان میراث فرهنگی نیز برای تقویت ایجادکنندگان بازارچه های صنایع دستی بهره گرفت.
 
سیستانی به یکی از معضلات اصلی شهر کرمان در بازار سنتی گنجعلیخان اشاره کرد و گفت: متاسفانه فروش محصولات صنایع هندی و پاکستانی به وفور در حال انجام است که باید در این قضیه بازنگری صورت گیرد و برای این اتفاق که محصولات صنایع دستی استان کرمان را به حاشیه می برد، محدودیت هایی صورت گیرد.
 
شهر ملی که هنوز خانه صنایع دستی ندارد

وی اذعان کرد: استان کرمان هنوز فاقد خانه صنایع دستی است و تمام اتفاقات مربوط به رشد و توسعه صنایع دستی در این واحد اعم از آموزش ،کارگاه و .... به صورت چارت سازمانی دیده شده است که کرمان هنوز ازمرکزیت این خانه بهره ای نبرده است.
 
نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان تاکید کرد: در حالی که ۱۲ ماه است روی پرونده ثبت ملی شهرهای صنایع دستی کار کرده ایم اما به  این نتیجه رسیده ایم که المان های اصلی که حاوی تاریخ و فرهنگ صنایع دستی استان باشد،نداریم و برای اینکه بتوانیم امتیاز جهانی شهر صنایع  دستی را به خود اختصاص دهیم باید در این امر، تسریع شود.
 
وی ادامه داد: مجسه هایی که در سطح شهر کرمان قرار گرفته اند بی ارتباط به فرهنگ، آداب و رسوم و علی الخصوص پتانسیل های صنایع دستی تاریخی استان است، بنابر این باید المان ها و طرح هایی جدید  براساس فرهنگ کرمانی ساخته  و نصب شود.

سیستانی به فاجعه صنایع دستی استان کرمان اشاره کرد و گفت: عزم جدی لازم است تا کم کاری که در عرصه صنایع دستی صورت گرفته را پوشش دهد، مهمترین هنر ما در استان کرمان «فرش بافی» است اما متاسفانه یک عدد فرش که در چهارچوب استاندارد روز باشد در این شهر نداریم.

هنر هایی که اثری برای نگهداری در موزه از آنها به جای نمانده است

وی تاکید کرد: مهمترین هنرهای این شهر پته دوزی، مس گری و شال بافی است و یک عدد اثر از این هنرها نداریم بنابر این برای اینکه بتوانیم، استان و هنر صنایع دستی اش را به خوبی معرفی کنیم، باید تلاش جدی صورت گیرد.
 
نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان با باشاره به این مطلب، برای اینکه بتوانیم اثرات خوب و نفیسی را برای موزه های استان جمع اوری کنیم باید از رویدادهای ملی بهره ببریم، گفت: باید به صورت ملی و بین المللی مسابقات صنایع دستی را برگزار کنیم تا هم در توسعه این فرهنگ تلاش کرده باشیم و هم اثرات خوبی را به جهان معرفی کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کرمان می تواند به عنوان پایلوت و دروازه صنایع دستی معرفی شود و پیشگام باشد اگر تمام ظرفیت ها در چارچوب استانداردها و ضوابط جهانی در کنار هم رشد و توسعه یابند.
 
سیستانی تاکید کرد: ما ۷۲ هزار نفر هنرمند فقط در عرصه فرش دست باف داریم، تعداد ۷۰ هزار نفر در ۱۰۱ رشته صنایع دستی داریم که جمعا  ۱۴۲ هزار هنرمند فاقد بیمه و خدمات بیمه ایی هستند و تنها در استان ۳ هزار و ۲۰۰ نفر با عنوان بیمه صنایع دستی خدمات بیمه ایی دریافت می کنند که یکی از راه های توسعه صنایع دستی اختصاص سهمیه بیمه به هنرمندان این عرصه  است.

وی با بیان اینکه در بازار کرمان تمام مصنوعات مسی از قزوین و اصفهان وارد می شوند، اذعان کرد:  شرکت ملی مس یا زیر مجموعه آن ها  می توانند به عنوان «معین صنایع دستی» برای احیای صنعت مس گری کرمان انتخاب شوند تا این مصنوعات در داخل استان تولید و عرضه شوند.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان در پایان خاطر نشان کرد: با نهایت تاسف کرمان شهر فرش است اما رشته فرش در استان کرمان تنها در یک دانشگاه وجود دارد و تحصیلات تکمیلی این رشته نیز در استان وجود ندارد، با این شرایط برای این عرصه نیز کم کاری صورت گرفته است.

انتهای پیام/ طهماسبی
 
  https://armanekerman.ir/vdcewp8zwjh8wei.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین