تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۲
۰
plusresetminus
حمید زینل پور گفت: حرکت خوبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در استان کرمان نیز انجام شده است و اداره ای تحت عنوان مبارزه با فساد مالیاتی و فرار مالیاتی راه اندازی کرده است که با همکاری پلیس امنیت بر طبق شیوه نامه های اداری و گزارشات مردمی و دستور العمل های ابلاغی اقدام به تشکیل پرونده از مودیان متخلف خواهد کرد.
کاهش ۵۰ درصدی ضرایب مالیاتی برای صنوف طبق تبصره ۱۰۰/ راه اندازی اداره مبارزه با فساد مالیاتی و فرار مالیاتی در استان
حمید زینل پور مدیر کل امور مالیاتی استان کرمان در گفتگو با "راه آرمان " عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان وصولی مالیات داشته ایم و که حدود ۳ هزار میلیارد تومان در بخش عوارض به شهرداری ها پرداخت شده است.


 ۹۶ هزار صنف فعال در استان کرمان اظهار نامه مالیاتی ارائه کرده اند

وی ادامه داد: ۴۰ هزار پرونده در بخش اشخاص حقوقی(شرکت ها و موسسات) است که از این میزان تعداد ۲۵ هزار عدد آنها فعال هستند و مابقی شرکت های غیر فعال هستند، در بخش اشخاص حقیقی(اصناف و کسبه ) نیز  ۲۰۰ هزار پرونده داریم که ۹۶ هزار صنف فعال بوده و اظهار نامه مالیاتی را به ما ارائه کرده اند و تعداد زیادی از آنها شامل تبصره ۱۰۰ شده اند.

مدیر کل مالیات استان کرمان اذعان کرد: عمده وصولی مالیاتی ما متعلق به شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی است که  تقریبا ۸۰ درصد وصولی ما از این شرکت ها صورت گرفته است،ضمن اینکه ما بقی وصولات ما متعلق به اشخاص حقیقی، اجاره املاک و ... بوده است و تنها  ۳ درصد از مالیات اخذ شده از اشخاص حقیقی مانند اصناف بوده است.
 

وی اذعان کرد: در چند سال اخیر به علت کرونا؛ راکد بودن فروش و عرضه صورت گرفته است اصنافی که دچار مشکلات بوده اند شامل تبصره ۱۰۰ مالیاتی می شوند و تنها علت ۳ درصد اخذ  مالیات به دلیل همین شرایط بد اقتصادی ناشی از اصناف و کسبه بوده است.

زینل پور ادامه داد: بیشترین وصولی های ما  در بخش شرکت ها و اشخاص حقوقی متعلق به تعداد اندکی از شرکت ها و اشخاص حقوقی که عمدتا ۵۰ یا ۶۰ شرکت می شوند و در معدن وصنعت، تولید دارند، است.
 
عمده فرارهای مالیاتی در سال های گذشته متعلق به دلالان و اقتصاد زیرزمینی بوده است

مدیرکل مالیات استان کرمان در خصوص فرار مالیاتی استان گفت: با توجه به اینکه سال های گذشته سازمان مالیاتی دسترسی به اطلاعات مودیان نداشت قطعا فرار مالیاتی اتفاق افتاده است و بیشتر متعلق به دلالان و اقتصاد زیر زمینی است اما از سال گذشته طبق قانون بودجه و قوانین موضوع دسترسی به اطلاعات بانکی و حساب های مودیان به سازمان مالیاتی داده شد، این امکان به وجود آمده است تا راه فرار مالیاتی برای سال آینده مسدود شود.
 
راه اندازی اداره مبارزه با فساد مالیاتی و فرار مالیاتی در استان

حمید زینل پور گفت: حرکت خوبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در استان کرمان نیز انجام شده است و اداره ای تحت عنوان مبارزه با فساد مالیاتی و فرار مالیاتی راه اندازی کرده است که با همکاری پلیس امنیت بر طبق شیوه نامه های اداری و گزارشات مردمی و دستور العمل های ابلاغی اقدام به تشکیل پرونده از مودیان متخلف خواهد کرد و با حکم قضایی تمام اسناد را از محل جمع آوری و بررسی خواهند کرد.
 
وی اذعان کرد: از سال ۹۵ در قانون مالیاتی اصلاحاتی صورت گرفته است که در خصوص فرار مالیاتی است؛ اختفاء درامدی ، اختفاء اطلاعات مالی دیگران و عدم ارائه اظهار نامه های مالیاتی جرم محسوب می شوند و با همکاری قوه قضائیه پرونده هایی شکل گرفته که در مرحله بررسی هستند که اگر جرم محرز شود ضمن وصول مالیات، پرونده جرم آنان نیز به دادسرای عمومی ارسال خواهد شد.
 
مدیر کل مالیات استان کرمان تاکید کرد: بیشترین فرار مالیاتی متعلق به دلالان و اقتصاد زیر زمینی است که به دنبال شناسایی این افراد و حساب ها هستیم، ۲ تیم بازرسی که به حکم دادستان به مودیانی که گزارش تخلف آنها به ما رسیده است مراجعه می کنند و تمامی حساب ها ودفاتر مالیاتی آنها را ضبط کرده و مورد بررسی قرار می دهند.
 
ورودی کارتخوان ها طبق قانون درآمد محسوب می شود

حمید زینل پور در خصوص تراکنش های مودیان مالیاتی در خصوص اشخاص حقیقی و صنوف گفت: در سال ۱۴۰۰ بر اساس قانون بودجه ورودی و خروجی حساب های کارتخوان از نظر قانون ورود درامد محسوب می شود، من باب همین موضوع اطلاعات حساب های کارتخوان در سامانه های مالیاتی بارگزاری شده است.

وی ادامه داد: طبق قانون اطلاعات وارد شده حساب های مودیان در سامانه های های مالیاتی در دستور کار قرار گرفته است که منجر شد به اظهار نامه هایی که باید به صورت انلاین پرداخت شود و خود مودیان با اطلاعاتی که اعلام می کنند می توانند به راحتی فیش پرداختی خود را بپردازند.
 
تبصره ۱۰۰، تسهیلاتی که برای کرونا به مودیان مالیاتی لحاظ شده است

مدیر کل مالیات ادامه داد: محاسبات به صورت سیستمی و بر طبق اظهارنامه پر شده توسط خود مودیان، صورت می گیرد و می توانند از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند، زیرا سال های قبل ما اطلاعاتی نداشتیم و مالیات کمی تعلق می گرفت اما بعد از بروز رسانی سامانه، مالیات نیز به صورت دقیق و طبق اطلاعات روز  محاسبه و فیش صادر می شد که همین موجب اعتراض صنوف شده بود زیرا تفاوت زیادی بین پرداختی های قبل و فعلی داشت.
 
کاهش ۵۰ درصدی ضرایب مالیاتی برای صنوف ظبق تبصره ۱۰۰

حمید زینل پور ادامه داد: صنوف اعتراض داشتند که ما در دو سال کرونایی هزینه های زیادی پرداختیم و نباید مالیات زیادی برای ما محاسبه شود که طبق دستور العمل وزرات خانه قرار شده تسهیلاتی همچون تبصره ۱۰۰ را برای امسال استفاده کنند، که مالیات برخی حتی صفر شده که طبق اخرین براورد اکثر صنوف شامل این تبصره شدند و ۵۰ درصد ضرایب مالیاتی برای آنها کاهش داده شد.

وی ادامه داد: صنوفی هم که در خصوص ورودی نادرست به دستگاه پوز اعتراض داشتند و از این دستگاه برای پرداخت قبوض، جابجایی پول برای دیگران، فروش خانه و دریافت تسهیلات و غیره  .... استفاده کرده بودند نیز دوباره اظهار نامه مالیاتی با مستندات ارائه  دهند تا در مرحله رسیدگی و محاسبات این اظهارات را لحاظ کنیم.

مدیر کل مالیات استان کرمان با بیان اینکه با تک تک صنوف جهت آموزش، توجیه و حتی شفاف سازی اظهارات جلسه گذاشتیم و در حال حاضر هیچ صنفی به نوع محاسبه شکایتی ندارد، گفت: نگرانی های اصناف تا حدود زیادی رفع شده است و دغدغه ندارند و البته اطلاع رسانی درستی هم در خصوص تراکنش های مالی دستگاه های پوز صورت نگرفته بود.
 
تمام تراکنش های دستگاه های پوز زیر ۴ میلیارد و ۸۰۰ تومان شامل تبصره ۱۰۰ می شوند

حمید زینل پور با بیان اینکه تمام تراکنش های دستگاه های پوز زیر ۴ میلیارد و ۸۰۰ تومان شامل تبرصه ۱۰۰ می شوند، تاکید کرد: تمام مودیانی که درخواست تبصره ۱۰۰ دارند دوباره اظهار نامه مالیاتی را ارسال کرده و شفاف ورودی و خروجی را شرح می دهند، اگر در بررسی های ما صحت اظهارات صورت گیرد، تبصره ۱۰۰ اجرایی می شود اما اگر به هر دلیلی اظهارات نادرست باشند در سال آینده هنگام صدور دوباره فیش مالیاتی نه تنها مالیات جدید صادر می شود مالیات سال قبل نیز لحاض می شود و تبصره ۱۰۰ باطل می شود.
 
مدیر کل امور مالیاتی با بیان اینکه سامانه ۱۵۲۶ تنها پل ارتباطی گزارشات و تخلفات از سوی مردم به امورمالیاتی است، گفت: با حفظ محرمانه اطلاعات گزارش دهند تیم بازرسی به همراه یک نهاد اجرایی انتظامی و قضایی به مکان مورد تخلف وارد می شوند و تمامی دفاتر مالیاتی و سیستم های پوز جمع اوری می شوند و فرد نیز به عنوان متخلف بعد از احراز تخلف به دادسرا معرف خواهد شد.
 
اشخاص حقیقی از معافیت پایه ۳۶ میلیون تومانی برخوردارند

وی با بیان اینکه ما مالیات را باید بر اساس سود محاسبه کنیم،  گفت: مودیان در طول سال یک سری فروش و یک سری هزینه ها را متحمل می شود بنابر این تفاوت بین فروش و هزینه های جاری، سود اطلاق می شود، در بخش اشخاص حقیقی یک معافیت پایه هم در نظر گرفته شده است که در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۶ میلیون تومان بوده است، بنابر این بعد از اعمال معافیت مابقی مانده سود مشمول مالیات می شود.
 
حمید زینل پور معافیت مالیاتی را در اشخاص حقیقی ۱۵ تا ۲۵ درصد و در اشخاص حقوقی از ۲۵ درصد آغاز می شود، گفت: اشخاص حقیقی شامل کارگران، کارمندان و بازنشستگان بوده و اشخاص حقوقی عمدتا شرکت ها و واحد های تولیدی و خدماتی هستند و تنها سود سپرده های بانکی  و درآمد های کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند، ما از سود خالص مالیات را محاسبه می کنیم، و نسبت به فروش هیچ مالیاتی مطالبه نمی شود.

۴ درصد از وصولی مالیات ارزش افزوده به شهرداری ودهیاری ها پرداخت می شود 
مدیر کل امور مالیاتی در خصوص پرداختی ها به شهرداری های تاکید کرد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده، درصدی از مالیات وصول شده به شهرداری ها و دهیاری ها تعلق می گیرد که مالیات ارزش افزوده در کل ۹ درصد است که  قانون گذار ۴ درصد از این مقدار را به شهرداری ها و دهیاری ها اختصاص داده است و ما هر ماه بعد از وصولی ها مالیات بر ارش افزوده شهرداری ها را پرداخت می کنیم .
 
وی ادامه داد: در نیمه اول هر ماه مالیات بر ارزش افزود را بر اساس  سرانه نرخ جمعیت هر شهر بین شهرداری ها و دهیاری ها تقسیم می کنیم که به صورت آنلاین و سیستمی  محاسبه انجام شده و به حساب شهرداری ها واریز می شود.


پرداخت بیش از ۵ هزار و ۳۰۰  میلیارد ریال از وصولی های مالیاتی به شهرداری کرمان در سال ۱۴۰۰
حمید زینل پور با بیان اینکه مالیات اخذ شده باید برای رفاه خود مردم استفاده شود گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵ هزار۳۰۰  میلیارد ریال از وصولی های مالیاتی را به شهرداری کرمان و در سه ماهه سال جاری از ابتدای فروردین تا خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز بیش از ۱هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به شهرداری شهر کرمان پرداخت شده است.
 
وی به پرداخت مالیات پزشکان اشاره کرد و گفت: هرکس درآمد داشته باشد، باید مالیات پرداخت کند، به جز کشاورزان و سود سپرده های بانکی، بنابر این شاید در سال جاری برخی پزشکان بتوانند، فرار مالیاتی کنند، اما از سال آینده عملا از کرده خود پشیمان خواهند شد، زیرا تمام اطلاعات مالی و حساب های اعضای خانواده این پزشکان در سامانه مالیاتی ثبت شده است و توان فرار برای آنها وجود ندارد.
 
مدیر کل مالیات استان کرمان ادامه داد: پزشکان باید از درآمد های مطب خود مالیات بپردازند، پزشکی که به منشی خود اعلام می کند حتما پول نقد با خود بیاورید قطعا فرار مالیاتی محسوب می شود حتی برخی پزشکان شماره کارت منشی خود را برای اخذ ویزیت اعلام می کنند که این هم تخلف و فرار مالیاتی است بنابراین شهروندانی که با این مشکلات روبه رو هستند، حتما با سامانه ۱۵۲۶ ارتباط برقرار کرده و مورد تخلف را گزارش دهند.
 
سامانه ۱۵۲۶ تنها پل اعلام فرار مالیاتی توسط مردم
حمید زینل پور در پایان خاطر نشان کرد: اظهار نامه های مالیاتی به سه بخش اشخاص حقیقی است که در فصل بهار انجام می شود و تا ۱۵ خرداد هر سال است که امسال تا ۱۵ تیرماه تمدید شد،  اظهار نامه اشخاص حقوقی  است که ۴ ماه پس از آغاز سال مالی باید ارائه دهند و اظهار نامه املاک اجاری و ارزش افزوده است که دوره ایی ارائه می شود و تا ۳۱ تیرماه باید ارائه  داده شوند.

انتهای پیام/ طهماسبی
 
 
 
 
  https://armanekerman.ir/vdcdoj0ffyt0xz6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین