تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۱
۰
plusresetminus
عشرت کردستانی عضو شورای شهر کرمان و پرچمدار پارالمپیک ریو2016 گفت: اگر هزار کار فرهنگی انجام دهیم تا فضای مجازی رها شده داریم عملا با 10 درصد توان عملکرد داریم، زیرا فضای واقعی مجازی تبدیل به مکانی برای اشاعه انواع قبح شکنی ها و فرهنگ های غلط شده است.
نگاه بخشنامه ای بدون خلاقیت و علم زیبایی شناختی در بحث حجاب راهگشا نیست/ فضای رها شده مجازی جولانگاه انواع قبح شکنی ها است
به گزارش "راه آرمان" به مناسبت هفته عفاف و حجاب پایگاه خبری راه آرمان میز گرد تخصصی با موضوع «راهکارهای ترویج پوشش اسلامی و چالش های  ​پیش رو» برگزار کرد.
 
در این میزگرد، مریم مغفوری، کارشناس مسئول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، آسیه پناهنده کارشناس اجتماعی استانداری کرمان و عشرت کردستانی رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان و پرچمدار مسابقات پارا المپیک ریو2016 ما را همراهی کردند.
 


با نگاه بخشنامه ای بدون خلاقیت و زیباشناختی نمی توان به موضوع حجاب ورود کرد

مریم مغفوری، کارشناس مسئول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان؛ مهمترین چالش های عفاف و حجاب را در سطح آموزش و پرورش نگاه نادرست مربیان پرورشی و معلمان دینی در خصوص این مقوله عنوان کرد و گفت: متاسفانه ارتباط بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش بسیار کمرنگ بوده است در حالی که باید معلمان در پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان غنی باشند و بتوانند شبهات دانش آموزان را به صورت ریشه ای بر طرف کنند اما به علت کمبود مربی و عدم حضور مربیان حوزوی این مقوله به عقب رانده شده است.
 
وی با بیان  اینکه با برخورد چکشی نمی توان دانش آموزان را به راه دین هدایت کرد، گفت: متاسفانه نگاه ما به دانش آموزان در این 40 ساله نگاهی بخشنامه ای نه خلاقانه بوده است و عملا باعث دلزدگی دانش آموزان از رعایت حجاب و پوشش شده است در حالی که باید این مقوله با نگاه زیبایی شناختی به دانش آموزان آموزش داده می شد.
 

مغفوری تاکید کرد: یکی از کاستی های آموزش و پرورش این است که معلمات در دوران خدمت به لحاظ اعتقادی پایش نمی شوند و تنها یک بار معلم از نظر اعتقادی در آزمون استخدامی قبول و مصاحبه می شود اما اطلاعات دینی آنها در مباحث علمی و جامعه شناختی به روزرسانی نمی شود.
 
آسیب جدی رفتار دوگانه برخی معلمان نسبت به حجاب در محیط کاری و جامعه

وی دیگر چالش را عدم رفتار واقعی معلم در مقوله حجاب ضمن خدمت و خارج از نهاد عنوان کرد و گفت: دانش آموزی که رفتار عملی معلم را خلاف آموزه ای که از او گرفته می بینید دچار تشکیک می شود و عملا حاضر به رعایت آموزه دینی در جامعه نخواهد بود.
 

سپس آسیه پناهنده  کارشناس اجتماعی استانداری کرمان، نیز رفتار غلط برخی مدیران مدارس با دانش آموزان را در محیط زنانه و امن مدرسه آسیب زا دانست و توضیح داد: مدیران آموزش کافی جهت برخورد درست با دانش آموزان را ندیده اند و رفتار کودکانه و شیطنت آمیز دانش آموز را با اشد برخورد و مجازات پاسخ می دهد.

وی ادامه داد: دیگر چالش حجاب در عرصه ادارات دولتی است زیرا مدیرانی هستند که خود طرفدار کارمندان بد پوشش خود هستند و اگر به آنان تذکر داده شود حتی حاضر به برخورد با آنان نیستند بلکه تذکر دهنده را نیز مقبوح می دانند.

اشاعه فرهنگ غلط پوشش کارمندی در برخی ادارات

 پناهنده تاکید کرد: دستورالعمل های اصلی در اماکن عمومی چون ادارات دستگاه ها و نهادها رعایت نمی شود و پوشش نامناسب کارمندان، خلط زنان و مردان باهم در محیط کاری، آرایش های دائم و غلیظ، پوشش های کوتاه و تنگ که اندام افراد کاملا مشخص است در ادارات سبب اشاعه فرهنگ غلط پوشش کارمندی شده است.




 
فضای رها شده مجازی مروج انواع قبح شکنی ها است

عشرت کردستانی  عضو شورای شهر کرمان و پرچمدار پارالمپیک ریو2016 نیز در ادامه بدترین چالش ها را در زمینه ترویج عفاف و حجاب، عملکرد موازی فضای مجازی عنوان کرد و گفت: اگر هزار کار فرهنگی انجام دهیم تا فضای مجازی رها شده داریم عملا با 10 درصد توان عملکرد داریم، زیرا فضای واقعی مجازی تبدیل به مکانی برای اشاعه انواع قبح شکنی ها و فرهنگ های غلط شده است.
 
وی ادامه داد: دیگر چالش موضوع حجاب، عدم توجه دولت ها و رهاشدگی فرهنگی در این مقوله بوده است، و عملا در 8 سال گذشته به وضوح موضوع حجاب و عفاف رها شد و کمترین کار فرهنگی حتی در شورای قبلی شهری صورت نگرفته است.
 
کردستانی تاکید کرد: ریل گذاری فرهنگی از دهه 70 به تعویق افتاد و همه ی دولت ها یکی پس از دیگری بر مسند قدرت نشستند اما برای فرهنگ عفاف هیچ کاری انجام ندادند که بدترین نوع مقابله با فرهنگ اسلامی نیز در دولت قبل با اجرای چراغ خاموش سند 2030 صورت گرفت.
 
وی تاکید کرد: دختران و بانوان سرزمین ما بخصوص در کرمان از کمترین امکانات برخوردار هستند و حتی یک پارک مختص خودشان ندارند بنابر این زمانی که از کسی چیزی را منع می کنید باید به او جایگزین بدهید اما این جایگزینی اصلا وجود ندارد که قابل پیشنهاد و ارائه باشند و رها شدگی پارک ها را به شورای جدید شهر که تنها 6 ماه بر مسند است، ربط می دهند.

بعداز شنیدن چالش ها از حاضرین در میزگرد خواستیم تا راهکارهای خود برای رفع مشکلات موجود را ارائه دهند.

 لزوم حضور مبلغان حوزوی در مدارس برای رفع شبهات دینی

مریم مغفوری مسئول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، اولین راهکار را ایجاد طرح های خلاقانه در مدارس با موضوع عفاف عنوان کرد و گفت: اگر مبلغان حوزه علمیه به عنوان مربی پرورشی ، مربیان دینی و حتی مشاوران به کمک مدارس بشتابند بی شک با علم پاسخ گویی که به شبهات دارند، می توانند به صورت ریشه ای مباحث اعتقادی از جمله  عفاف و حجاب را برای دانش آموز جا بیاندازند و عملا اعتقادات آنان را قبل از ورود به اجتماع، محکم کنند.

وی ادامه داد: حتی ما در عرصه سواد رسانه هم متخصص نداریم و بعضا معلمان از دیگر درس ها هستند که آموزش رسانه را هم بر عهده دارند و این سبب کاهش اثر گذاری بر دانش آموزان شده است.
 
مغفوری ادامه داد: طرح پایش اعتقادی و علمی معلمان نیز می تواند طرحی جدی برای سنجش اعتقادی و رفتاری معلمان به فروع دین دانست تا ضمن پرورش روح شخص معلم، دانش آموزان نیز این امور را به راحتی بپذیرند.

برای بانوان محجبه کارمند مشوق هایی در نظر گرفته شود 
آسیه پناهنده کارشناس اجتماعی استانداری کرمان در ادامه افزود: یکی از راهکار های اصلی در اشاعه حجاب ایجاد مشوق هایی برای بانوان محجبه در ادارت  و نهادهای دولتی است.

وی ادامه داد: حراست هر نهاد که بازوی اجرایی است نیز باید متشکل از  مرد و زن برای تذکر به هر دو جنس باشند و جدیت بیشتری داشته باشند و اگر این ماموران نتوانستند، نهاد بالا دستی به شدت با آنان(ماموران حراست) برخورد کند تاضمن پاکسازی مامورین، ادارات نیز از شرعیات دین پر شوند.
 
پیشنهاد ناوگان حمل و نقل مختص بانوان در سطح شهر 
پناهنده، دیگر راهکار را ایجاد تاکسی مختص بانوان عنوان کرد و گفت: در مسیر های تاکسی رو معمولا مختص بانوان سرویس حمل و نقلی وجود ندارد، چه ایرادی دارد که یک ناوگان حمل و نقل مختص بانوان باشد که زنانی که در جمع مردان راحت نیستند از این اتوبوس ها استفاده کنند، زیرا اکثر استفاده کنندگان از ناوگان عمومی بانوان و دانش آموزان هستند.



در حال ریل گذازی فرهنگی در مقوله حجاب و عفاف هستیم

 عشرت کردستانی عضو شورای شهر نیز راهکارهایی برای اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب در پارک ها عنوان کرد و گفت: در این دوره از شورا فرهنگسرای محله محور را طراحی کرده ایم؛ همچنین در پارک ها نیز طرح کافه کتاب، کافه دخترونه و ایستگاه های دخترانه را راه اندازی کرده ایم که با آغاز هفته عفاف و حجاب اجرایی می شوند.

کردستانی با بیان اینکه اعمال 57 درصد حقوق کارگری دست ما را در اجرای طرح های فرهنگی بسته است، تاکید کرد: به دنبال ساخت یک مجموعه فرهنگی، تفریحی همچون پارک شهربانوی تهران هستیم که همچون یک شهرک برای بانوان خواهد بود و قول های اولیه آن را از نماینده کرمان دریافت کرده ایم.
 
 اجرای طرح های محله محور نظارت مردم بر مردم

وی به خانه های مسیری به عنوان فرهنگسراها اشاره کرد و گفت: قصد داریم خانه های مسیری شهرداری را به عنوان فرهنگسرای محله ایی ایجاد کنیم تا بانوان ضمن استفاده از این مکان طرح های نظارتی و حتی فرهنگسازی جدید، نظارت مردم بر مردم  را اجرا کنند.
 
کردستانی ادامه داد: ورزش های صبحگاهی بانوان که دستخوش چالش هایی شده بود را نیز در زیر مجموعه ورزش همگانی قرار دادیم و همه مربیان کارت فعالیت دریافت کرده و برای ادامه فعالیت باید تابع قوانینی باشند که تعهد کرده اند، زیرا در این ورزش ها که به صورت ازاد با حضور مردان و زنان برگزار می شد حواشی زیادی را برای نظام اسلامی ایجاد کرده بود که الان هماهنگ و نظامند و قانونی به فعالیت ادامه می دهند.

 
انتهای پیام/ طهماسبی
 
  https://armanekerman.ir/vdchz6nzq23nizd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین