تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۳۸
۰
plusresetminus
در میزگرد بررسی وضعیت بیماران اعصاب و روان مطرح شد؛

خیرین به کمک بیمارستان شهید بهشتی کرمان بیایند

محمد کاویانی مدیر بیمارستان شهید بهشتی کرمان تاکید کرد: کاش خیرین هم بدانند بیماران اعصاب و روان هم جزء بیماران هستند، با خیلی ازخیرین که تماس می‌گیریم می‌گویند من ترجیح می دهم پولم را به بیماران سرطانی بدهم درست است که همه مستحق دریافت خدمت هستند اما خانواده بیماران اعصاب و روان مستاصل هستند و بیشترین زجر روانی به خانواده منتقل می‌شود از طرفی خانواده درمانده است و پولی هم ندارد.
خیرین به کمک بیمارستان شهید بهشتی کرمان بیایند
به گزارش راه آرمان، در پی مطالبات برخی از مخاطبان این پایگاه خبری برای بررسی وضعیت بیماران بیمارستان شهید بهشتی کرمان، با مسئولان این بیمارستان به گفتگو نشستیم؛


دکتر پیام صالحی رئیس بیمارستان شهید بهشتی کرمان در گفتگو با سرویس سلامت راه آرمان در رابطه با ماهیت بیمارستان‌های روان پزشکی گفت: این واحدهای درمانی با بقیه بیمارستان‌ها تفاوت زیادی دارد، همان‌طور که نوع بیماران‌شان هم با بقیه بیماران فرق دارند.

وی با بیان اینکه در بیمارستان‌های دیگر یک بیمار با علائمی همچون درد و ضعف و شکستگی مراجعه می‌کند اما اینجا بیمارانی که توسط خانواده‌هایشان به این مرکز آروده می‌شوند با علائم پرخاشگری، سوء ظن، توهم، هزیانان گویی همراه هستند و طبیعتا کسی که شامل بیماری سوءظن است، این فرد به پرستار و پزشکش هم سوءظن دارد و ممکن است گزارشات خلاف واقعی به خانواده‌اش در رابطه با برخورد کادر درمانی بدهد.
 
نحوه برخورد پرستاران با بیماران پرخاشگر اعصاب و روان در بیمارستان
صالحی در رابطه با نحوه مواجهه با بیماران پرخاشگر توضیح داد: در این موارد سلامت بیمار و پرسنل برای ما اهمیت دارد و در فرآیند کنترل پرخاشگری براساس اصول علمی دنیا با بیمار رفتار می‌شود و نگاه شخصی در این مورد جایی ندارد.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی کرمان با اشاره به اینکه متاسفانه برخی بیماران به مرحله‌ای می‌رسند که مجبور به مهار فیزیکی آنها می‌شویم، تشریح کرد: در پاره‌ای از موارد هنگام مهار فیزیکی فرد، با مقاومت بیمار روبرو می‌شویم و علی‌رغم تلاش کادر درمان برای وارد آمدن کمترین فشار به بیمار به عنوان مثال به کاربردن دستبندهای چرمی برای بستن دست‌ها باز هم بیمار از شرایط پیش آمده ناراضی است؛ اما در این مرحله وضعیت بیمار به گونه‌ای‌ست که ما چاره‌ای به جز مهار فیزیکی نداریم.

پیام صالحی تاکید کرد: در بخش‌های بیمارستان شهید بهشتی زمان‌های خاصی برای هواخوری و استعمال سیگار برای بیماران درنظر گرفته شده است و مثل دیگر بیمارستان‌ها، بیمار آزاد نیست که هر لحظه‌ای که اراده کرد از درب خارج شود بنابراین احساس محدودیت می‌کند و این موضوع را به عنوان مشکل با خانواده خود درمیان می‌گذارد.

وی ادامه داد: پرستاران ما روان پرستارند و دوره‌های خاصی را طی می‌کنند؛ همچنین نیروهای مهارکننده و گارد هم دوره‌های کنترل خشم را می‌گذرانند زیرا برخی از بیماران صدمه پذیرند و توان ذهنی تصمیم‌گیری برای مراقب از خود را ندارند به عنوان مثال بیمار عقب مانده‌ذهنی و زوال عقل حتما نیاز به حامی دارد تا به خود صدمه نزند و از او محافظت شود که کادر درمانی ما در خدمت این بیماران هستند.

در ادامه محمد کاویانی مدیر بیمارستان شهید بهشتی کرمان با بیان اینکه این بیمارستان مرکز مراجعات در جنوب‌شرق کشور است، گفت: علاوه بر شهرستان‌های استان کرمان ما از استان‌های هرمزگان، سیستان بلوچستان و زاهدان نیز مراجعه کننده داریم؛ همچنین برخی از بیماران ما نامه قضایی دارند یعنی یا سابقه قضایی دارند یا در حال حاضر مشکل قضایی دارند که برای این دسته از افراد محدودیت‌های بیشتری با احتیاطات قضایی اعمال می‌شود.

مدیر بیمارستان شهید بهشتی کرمان در رابطه با نحوه برخورد پرسنل بیمارستان با بیماران تشریح کرد: در طول سال چندین دوره کنترل خشم برای پرستاران برگزار می‌شود، چون برخورد با بیماران اعصاب و روان نیازمند توانمندی ویژه‌ای است همچنین دوره‌های خاص نیروهای انتظامات و خدمات هم در طول سال برگزار می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه بیمارستان مجهز به دوربین‌های ضبط حوادث است، تصریح کرد: تمام فیلم‌های ضبط شده روزانه رصد می‌شوند و گزارش‌ها در هر شیفت به مافوق ارسال می‌شود؛ اگر آسیبی به بیماران برسد پیگیری می‌شود و بیمارستان هم سیستم پاسخگویی شفاف رسیدگی به شکایات و انتقادات و پیشنهادات دارد علاوه بر این شکایات کتبی به رئیس بیمارستان هم ارجاع داده می‌شود و خانواده بیماران می‌توانند وقت طرح موضوع بگیرند.

دوره‌های مهارت پرسنل درمان بیمارستان
در ادامه صدیقه برائی نژاد مدیر خدمات پرستاری بیمارستان شهید بهشتی گفت: معمولا جامعه دید خوبی نسبت به بیمارستان‌های روانپزشکی ندارد؛ اما ما براساس ماهیت بیماری فرد با او رفتار می‌کنیم که برخوردها براساس مرجع‌های علمی نسبت به خصوصیات بیمار شکل می‌گیرد و هیچگونه برخورد شخصی یا سلیقه ای دخیل نیست.


وی با توضیح اینکه شرکت در دوره‌های مهارت‌های ارتباطی برای همه پرسنل ضروری است عنوان کرد: کلاس های آموزشی در قالب هفت مهارت ارتباطی برای پرسنل اداری و درمانی الزامی است به عنوان مثال کلاس کنترل خشم آموزش می‌دهد که در مواجهه با بیمار و آرام کردن او تا مهار بیمار است برای اینکه به خودش و دیگران آسیب نرساند.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان شهید بهشتی ادامه داد: در هر اتفاق منجر به درگیری با بیمار، پرسنل موظفند بلافاصله صورت جلسه اتفاق را تنظیم کرده و در اختیار ما قرار دهند سپس فیلم حادثه با حضور معتمدین بازبینی می‌شود تا خطاهای احتمالی بررسی شده و تصمیم لازم صورت گیرد.
 
برائی نژاد تاکید کرد: وقتی بیماری بی‌قرار می‌شود فراخوان کد هفت را داریم یعنی بلافاصله سرپرستار و تیم آموزش دیده در صحنه حضور پیدا می‌کنند تا روند کار مهار بیمار انجام شود سپس تمام موارد گزارش داده می‌شود.
 
وی در رابطه با رسیدگی به شکایات بیماران گفت: بنده و رئیس بیمارستان به صورت روزانه با بیماران صحبت می‌کنیم و مشکلاتشان را بررسی می‌کنیم البته ملاک ما تنها صحبتهای بیمار نیست زیرا برخی از بیماران آنتی سوشیال هستند و شخصیت ضد اجتماعی دارند و دچار سوء برداشتند؛ تمام موارد براساس اظهار نظر افراد و بررسی فیلمهای ضبط شده چک می‌شود تا مشکلات بیماران به حداقل برسد.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان شهید بهشتی با اشاره به روال کار روزانه کادر درمانی اظهار کرد: سوپروایزر در بیمارستان به عنوان جانشین رئیس و مدیر بیمارستان در شیفت عصر  و شب حضور دارد البته عصرها و گاهی تا آخرشب مدیر بیمارستان هم حضور دارد و همواره نظارت بر کار پرسنل و بیماران صورت می‌گیرد.

نحوه انعکاس بیمارستان‌های اعصاب و روان در رسانه‌ها
صالحی رئیس بیمارستان در ادامه گفت: متاسفانه انعکاس رسانه‌ها از بیماران و یا بیمارستان های روان پزشکی درست نیست و در حق این بیماران و بیمارستان‌ها اجحاف می‌کنند.

وی ادامه داد: انعکاس‌های مخوفی از بیمارستان‌های روان‌پزشکی در بیمارستان‌ها است؛ برای مثال در فیلم‌های خارجی یا حتی داخلی این گونه به تصویر می‌کشند که بیمار را به زور گرفته‌اند و در حق آن اجحاف می‌کنند و یا به گونه‌ای بیماران را نشان می‌دهند که قاتل حرفه‌ای هستند در حالیکه در واقعیت جامعه این افراد بسیار مظلوم و بیچاره هستند و اتفاقا در جامعه هزاران بلا سر این افراد می‌آید اما رسانه می‌خواهد به سمت شخصیت ترسناک و مخوف یا مکان ترسناک و مخوفی برای مخاطب‌هایشان ایجاد کند ، بیمارستان‌ها و بیماران اعصاب و وران را دست آویز قرار می‌دهد.

استانداردهای بیمارستان
رئیس بیمارستان شهید بهشتی کرمان توضیح داد: همه بیمارستان‌ها از دو مرکز یعنی دانشگاه علوم پزشکی و وزارت‌خانه دوسالانه پایش می‌شوند از این رو بیمارستان ها باید بسیاری از استانداردها را رعایت کنند.


صالحی با تاکید بر این که بیمارستان‌ها علی الخصوص بیمارستان‌های روان پزشکی باید مطابق استانداردها انجام وظیفه کنند و نه مطالبق میلشان، توضیح داد: هر دوسال کارشناسان اعتبار بخشی وزارت از تهران می‌آیند و با وسواس بسیاری به بررسی بیمارستان می‌پردازند و در صورت کم‌کاری و یا رعایت نکردن قوانین، به مسئولین گوشزد می‌کنند از این رو ما باید پاسخگو باشیم.

وی توضیح داد: مسئولین بیمارستان در مقابل همه چیز پاسخگو هستند، از این رو می‌خواهیم به مخاطبان شما این آرامش و اطمینان را بدهیم که بیمارستان‌ها خصوصا بیمارستان‌های روان پزشکی خود مختار نیستند بلکه تحت پایش شدید دانشگاه علوم پزشکی استان و وزارت‌خانه هستند ضمن این که تمام هم و غم ما نیز این است که همه موارد درست باشد.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی کرمان با اشاره به بازدید برخی از کشورهای همسایه از بیمارستان شهید بهشتی کرمان، تشریح کرد: خوشبختانه این بیمارستان به حدی توانمند بوده که از کشورهای همسایه الگوی اجرایی و یا چارت سازمانی این بیمارستان درخواست شده و یا حتی افرادی از طرف دانشگاه های دیگر برای تحقیق در حوزه ی اعتیاد و بیماران روانی به این بیمارستان ارجاع شده‌اند.

نحوه بررسی اتهامات به بیمارستان و پرسنل
صالحی به موضوع اتهام و مجرم بودن اشاره کرد و گفت: متاسفانه بخاطر شکل کار بیمارستان روان‌پزشکی به کارکنان این بیمارستان اتهام وارد می‌شود اما پس از بررسی کانال‌های مختلف از جمله چک کردن دوربین‌های بیمارستان به جرم تبدیل نمی‌شود.

وی ابراز کرد: برای مثال پدری می‌آید و اینگونه مطرح می‌کند که در این بیمارستان خلاف قانون و رفتار انسانی با فرزندم برخورد شده است اما بعد از چک کردن دوربین‌ها و خواندن گزارشات متوجه می‌شود که فرزندش مشکل دیگری داشته است از این رو در این بیمارستان اتهام‌هایی که تبدیل به جرم شود بسیار کم بوده است.
بیمارستان‌های اعصاب و روان‌ پزشکی قانونی
رئیس بیمارستان شهید بهشتی کرمان توضیح داد: در همه جای دنیا بیمارستان‌هایی تحت عنوان بیمارستان‌های روان‌پزشکی قانونی وجود دارد که زیر مجموعه  پزشکی قانونی است به این معنا که قوه‌قضائیه برای مجرم‌هایی که قصد تشخیص، پیشگیری و درمان آن‌ها را داشته باشد،افراد را به چنین بیمارستان‌هایی ارجاع می دهد.

صالحی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما چنین بیمارستان‌هایی وجود ندارد در نتیجه بار این بیماران بر دوش دانشگاه‌های علوم پزشکی است متاسفانه قوه قضائیه برای بیمارانی که ارجاع می‌دهد هیچ ردیف مالی در نظر نگرفته است و هزینه  آنها را تقبل نمی‌کنند در حالی‌که قاضی نامه می‌دهد و ما باید حتی نصف شب‌ها چنین بیمارانی را پذیرش کنیم و هزینه مالی این افراد نیز دامن گیرمان شود.

وی با اشاره به مشکلات مالی بیمارستان که عمدتا از سوی برخی نهادها و سازمان ها به این بیمارستان تحمیل می شود، ابراز کرد: از نظر مالی هم یک شبهه برایمان پیش می‌آید که انگار این بیمارستان خیریه است، بهزیستی، قوه قضائیه ،دانشگاه همه مراجع مربوطه توقع دارند ما کارها را انجام دهیم در حالی که هیچ تقبل هزینه‌ایی هم ازجانبشان انجام نمی‌شود در نتیجه با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

سلامتی و ایمنی پرسنل کار و محیط بیمارستان
کاویانی در خصوص سلامتی و ایمنی پرسنل کار و محیط بیمارستان، گفت: سلامتی و ایمنی پرسنل کار و محیط بیمارستان،سنجش‌های کاری، سلامت و ایمنی بیمار برایمان خیلی مهم است به این معنا که برای تمامی پرسنل، کادر مدیریتی و درمانی نهادینه شده که اقداماتی انجام شود تا ایمنی بیمار بهم نخورد.

وی با اشاره به موارد مهم در راستای ایمنی بیمار توضیح داد: غذا خوردن،راه رفتن، نبود لبه های تیز و ... در بیمارستان لحاظ شده یعنی اگر شما به محیط بیمارستان بنگرید هیچ لبه تیزی و یا قطعه ای که برق داشته باشد، وجود ندارد همه این ها کنترل می‌شود از این رو کمیته‌ای برای انجام ایمنی و کارشناسان ایمنی در بیمارستان وجود دارد چرا که اعتبار سنجی ایمنی موضوع بسیار حائز اهمیتی است.

نحوه مدیریت بیماران در زمان شیوع بیماری کرونا
کاویانی در پاسخ گفت: در مورد وضعیت بهداشت باید گفت لباس بیماران ما هر روز تعویض می‌شود،یک سری نیرو داریم به نام نیروهای حمامی، مسئول استحمام بیماران هستند، حتی ما بیمارهایی داریم از مناطق خیلی محروم می‌آیند و شپش دارند این‌ها در بدو امر حمام و اصلاح می‌شوند.

وی ادامه داد: نیروهای حمامی برای خانم‌ها و آقایان جدا هستند و هر روز بیماران را استحمام می‌کنند، تعویض لباس انجام می‌شود.

مدیر بیمارستان شهید بهشتی کرمان تاکید کرد: یک سری وسایل مثل شانه، مسواک، دمپایی در اختیار بیمار قرار داده می‌شود، مسواک هر بیمار در کمدهای پرستاری مختص خودش به او تحویل داده می‌شود، ولی یک بعضی از بیماران ما شرایط ویژه دارند مثلا ما برای بیماری که سایکوتیک است و جنون دارد به چنین شخصی شما نمی‌توانید ماسک رو بفهمانید و بقبولانید.

کاویانی عنوان کرد: فرض کنید مسواک اختصاصی بیمار را به او می‌دهید می‌بینید بیمار مسواکش را به فردی دیگر داده است، تا جایی که امکان داشته باشد تعداد نیروی که برای نظارت داریم و پرستارها تا جایی که بشود اجازه این کار را نمی‌دهند و نظارت می‌کنند.
 
وی اظهار کرد: دریافت تغذیه از خانواده‌ها و رساندن آن به بیماران دارای پروسه است برای مثال خوراکی‌ها دم در تحویل گرفته می شود، اسامی روی آن‌ها نوشته می‌شود بعد از بازدید کامل تحویل بخش‌ها می‌شود اما نکته‌ای که وجود دارد بعضی از بیمارهای ما بخاطر مدتی که در این‌جا هستند دوست پیدا می‌کنند و خوراکی‌هایشان را با دوستانشان تقسیم می‌کنند اما پدر مادر گلایه می کنند که این همه خوراکی به تو دادیم چه شد می‌گوید تمام شد و این ذهنیت برای خانواده پیش می‌آید که حتما بدست فرزندمان نرسیده یا کسی از او سوء استفاده کرده غافل ازاینکه فرزندشان دوست یابی کرده و خوراکی‌هایش را پخش کرده است.

مدیر بیمارستان شهید بهشتی کرمان ادامه داد: متاسفانه برخی خانواده‌ها به دنبال این هستند که برای آرامش فرزندشان به او مواد مخدر بخورانند از این رو به هر نحو که شده به دنبال جاسازی مواد مخدر در خوراکی بیمارشان هستند از این رو مجبوریم در ابتدا به طور کامل خوراکی بررسی شود و پس از آن بر وی خوراکی برچسب نام بیمار را می‌زنیم تا به دستش برسد.

کاویانی با تاکید بر حضور کارشناس کنترل عفونت در بیمارستان، عنوان کرد: با توجه به این که مسائل گوارشی برای ما خیلی مهم است، یک اپیدمی بیماری عفونی می‌تواند کل بیمارستان را درگیر کند که الحمدالله در چند سال اخیر هیچ مشکلی نداشتیم.

وی ادامه داد: غذا در ظروف یکبار مصرف به مریض‌ها داده می‌شود، در دوران کرونا شست‌و‌شوی دست قبل از ناهار و شام  یکی از الزامات بود ضمن این که مواد ضدعفونی کننده در اختیار بیماران گذاشته می‌شد تا دست‌های خود را ضدعفونی کنند.

مدیر بیمارستان شهید بهشتی کرمان با اشاره به این که تمام هزینه اقلام نظافتی بر عهده بیمارستان است، توضیح داد: هیچ هزینه‌ای از بیماران گرفته نمی‌شود، در رابطه با ماسک نیز هر بیماری که درخواست کند ماسک در اختیار او قرار داده می‌شود.

کاویانی بیان کرد: :گاهی در بخش مشاهده می‌شود بیمار ماسک را دور پا یا دست خود پیچانده و با آن بازی می‌کند و یا به بیمار دیگری می‌دهد، در این رابطه باید گفت که پرسنل بیمارستان تا حد توان، کنترل و مدیریت می‌کنند.

میزان هزینه دریافتی از بیماران
رئیس بیمارستان شهید بهشتی گفت:هزینه در مراکز دولتی تعرفه‌ها مشخص است، نظارت مالی و سیستم مالی مراکز دولتی کاملا مشخص است نه تنها اینجا هزینه اضافه گرفته نمی‌شود بلکه ما از دانشگاه و درآمد بیمارستان هم به بیماران اختصاص می‌دهیم از طرفی اکثر بیماران ما از مناطق محروم‌اند و خانواده‌های بیماران متاسفانه از اینکه فرزندانشان در بیمارستان باشند خوشحال می‌شوند.

وی ادامه داد: بیمار داشتیم که بعد از فوت او خانواده‌اش شیرینی آورده و یا مواردی که مریض به اورژانس مراجعه کرده،از بیمار پرسیدیم چه شده که تو را به اینجا آوردند و او پاسخ داده که خانواده قصد مسافرت دارند، می‌خواهند این دو هفته به آنان خوش بگذرد.

صالحی ابراز داشت: بعضا بیماری داریم که هیچ کسی را ندارد و کارتن خواب است، قوه قضایه آن را به بیمارستان ارجاع داده اما او اصلا کسی را ندارد که هزینه‌هایش را بپردازد و دلسوزی‌اش را بکند از این رو بیمارستان حمایت می‌کند بدون چشم داشتی از او مراقب می‌کند.

کم لطفی خیرین به بیماران اعصاب و روانی
رئیس بیمارستان شهید بهشتی با بیان این که بیمارستان بهشتی بیمارستان مظلومی است، عنوان کرد: سایر بیمارستان‌ها خیرین به کمکشان می‌آیند اما باید گفت در این بیمارستان، مردم باید بیایند برای خود مردم کاری کنند شما وقتی دستتان زخم است پانسمانش می‌کنید، این قشر جامعه بیمار است اما انگار این بخش دیده نمی‌شود، بیماران اعصاب و روان، مظلوم هستند چرا که اکثر این افراد استطاعت مالی ندارند.

در پایان محمد کاویانی مدیر بیمارستان شهید بهشتی کرمان تاکید کرد: کاش خیرین هم بدانند بیماران اعصاب و روان هم جزء بیماران هستند، با خیلی ازخیرین که تماس می‌گیریم می‌گویند من ترجیح می دهم پولم را به بیماران سرطانی بدهم  درست است که همه مستحق دریافت خدمت هستند اما خانواده بیماران اعصاب و روان مستاصل هستند و بیشترین زجر روانی به خانواده منتقل می‌شود از طرفی خانواده درمانده است و پولی هم ندارد خیلی‌ها با حمایت سازمان بهزیستی است که شرایط زندگی شان کمی بهبود بخشیده شده است.
 
انتهای خبر/پسند https://armanekerman.ir/vdcgyy9qtak9xt4.rpra.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین