تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۳۶
۰
plusresetminus
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان عنوان کرد:

تاخیر در تحویل نهاده‌های دامی عامل افزایش قیمت مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان گفت: کمبود تولید و افزایش قیمت جوجه‌یک‌روزه و تاخیر در تحویل نهاده‌های دامی، عواملی هستند که سبب افزایش قیمت نهایی مرغ شده‌اند.
تاخیر در تحویل نهاده‌های دامی عامل افزایش قیمت مرغ
به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ مرغ و پروتئین مرغی از جمله مباحثی است که به علت قیمت مناسب‌تر در سفره ایرانیان جایگاه  ویژه‌ای دارد و معمولا مورد استقبال بیشتری است زیرا گوشت قرمز قیمتی بالاتر دارد و عملا به علت رشد تورم استفاده از این نوع پروتئین در سبد خانوار با چالش روبه رو است که همین امر سبب استفاده بیشتر مردم از پروتئین مرغی شده است.

هر چند وقت یکبار نیز پروتئین مرغی تحت تاثیر نوسانات ارزی، تورمی، و ... قرار می‌گیرد که با افزایش قیمت و کمبود این محصول در استان روبه رو می‌شوم ، گرچه استان کرمان جزو استان‌های تولید کننده مرغ نیست اما معمولا با عرضه مرغ منجمد به صورت تنطیم بازار سعی در برقراری تعادل در بازار عرضه و تقاضا می‌کند اما با آغاز سال ۱۴۰۲ و تورم  ۲۵ درصدی این عرصه را نیز با چالش روبه‌رو ساخت و قیمت مرغ گرم از کیلویی ۴۶ هزار تومان به ۶۱ هزار تومان رسید که این امر سبب کنکاش ما در خصوص رشد دوباره قیمتی این محصول شد.

برای بررسی افزایش دوباره قیمت به سراغ بخش خصوصی تولید مرغ و اتحادیه مرغداران استان رفتیم و این افزایش نرخ دوباره را مورد بررسی قراردادیم.

در سطح کشور با کمبود جوجه‌یک‌روزه روبه‌رو هستیم


سید حسن مهدی در گفتگو با سرویس اقتصادی راه آرمان علت اصلی افزایش نرخ قیمت مرغ را کمبود جوجه یک روزه در سطح کشور عنوان کرد و گفت: مهمترین چالش ما با مرغ اجداد و مرغ مادر که تولید کننده جوجه یک روزه اند، است، زیرا به طور متوسط ما  ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه برای کل کشور نیازمندیم که در حال حاضر این میزان تامین نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان اذعان کرد: برای تامین و رسیدن به تعداد ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه در سطح کشور نیاز به برنامه‌ریزی در سطح کلان است و کشور باید برای رسیدن به این عدد مسیری را طی کند که امر جوجه‌ریزی را تسهیل کند، اما در حال حاضر ما برای تولید جوجه یک روزه دچار کمبود هستیم.

وی ادامه داد: کمبود امور تسهیل‌گر در تولید پروتئین مرغی سبب شده است که تولید مرغ تقریبا از اواسط اسفندماه سال گذشته تا ابتدای فروردین ماه سال جاری تحت تاثیر قرار گرفته است و اگر ما جوجه یک روزه را که به طور متوسط با قیمت ۱۲ تا ۱۵هزار تومان را جهت پرورش خریداری می‌کردیم الان به بالای نرخ ۲۳ هزار تومان در هر قطعه رسیده است.


مهدی با بیان اینکه جوجه یک روزه از اواسط اسفندماه سال گذشته کمتر تولید شده است، گفت: با کاهش تولید جوجه یک‌روزه و عدم عرضه برای آن سبب شده است که  تقاضا ازسوی پرورش‌دهنده‌گان مرغ‌گوشتی برای جوجه یکروزه بالاتر باشد که همین امر سبب افزایش قیمت جوجه یک روزه و در نهایت قیمت تمام شده مرغ گردیده است.

وقتی قیمت‌ تمام شده مرغ واقعی نیست

مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان کرمان با اشاره به صحبت تولیدکنندگان جوجه یک روزه، گفت: گرچه از نظر ما جوجه یک روزه افزایش قیمت فاحشی را تجربه می‌کند، اما تولیدکنندگان مدعی هستند که «این امر افزایش قیمت نیست، بلکه قیمت‌ها تازه واقعی شده‌اند»، بنابراین ما در این زمینه اظهار نظری نمی‌کنیم زیرا قطعا کارشناسان این حوزه در امر تولید جوجه یک روزه اظهارنظر خواهند داشت.

وی ادامه داد: مبحث مربوط به تولید جوجه‌یک‌روزه به عنوان یک اِلمان مهم در تولید مرغ است و دیگر عاملی که بر افزایش قیمت تمام شده مرغ اثرگذار است، خوراک، نهاده‌های دامی و هزینه‌های نیروی انسانی است.

مهدی تاکید کرد: ما از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲۷درصدی حقوق و دستمزد کارگران روبه‌رو شده‌ایم و به نظر می‌رسد که وقتی جزئیات دیگر را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم شاهد افزایش بیشتر قیمت نیز خواهیم بود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان اذعان کرد: قیمت تمام شده واقعی مرغ و نرخ‌گذاری فعلی از سوی جهادکشاورزی باهم هم‌خوانی ندارند، ما در روزهای پایانی سال گذشته نیز به حضور مسئولان جهادکشاورزی رسیده و گفته بودیم؛ «قیمت مصوب و اعلامی از سوی جهادکشاورزی با قیمت تمام شده در سطح مرغداری‌ها هم خوانی ندارد» اما به علت تکلف خودمان برای تامین مایحتاج سبد خانوار در شب عید و ماه مبارک طبق همان نرخ‌گذاری جلو رفتیم.

وی با بیان اینکه خدا را شاکریم که در عرضه و توزیع مرغ در سطح استان در دو زمان حساس مانند شب عید و ماه مبارک وضعیت آرام و بدون از تنشی را طی کردیم، گفت: در روزهای پایانی ماه مبارک که عید فطر را پیش رو داریم کمبود مرغ نداریم و اگر هم به علت تقاضای زیاد کمبود شود تنها ۲۰ درصد خواهد بود که با توزیع مرغ منجمد این مسئله حل شدنی خواهد بود.

۳۰ تا ۳۵ درصد مرغ استان کرمان وارد می‌شود

مهدی تاکید کرد: تعداد واحد‌های پرورش مرغ گوشتی در سطح استان کرمان کم است و همین امر سبب شده که ما ۳۰ تا ۳۵ درصد از مرغ مورد نیاز بازار را از استان‌های همجوار که تولیدکننده هستند، وارد کنیم و این روال همیشگی است، بنابراین هر زمان به هر دلیلی که یکی از آنها کاهش جوجه‌ریزی باشد مقدار کسری که استان باید وارد کند، دچار چالش می‌شود ضمن اینکه واحدهای داخل استان هم با نبود جوجه یک‌روزه در حال حاضر دچار چالش شده اند.

مدیر عامل اتحادیه مرغ‌داران استان ادامه داد: ما پیشنهاد داده‌ایم؛ که « قیمت جوجه‌‌یک‌روزه از مرز ۱۷ تا ۱۹هزار تومان نباید افزایش قیمت پیدا کند و عملا باید شاهد یک ثبات در این زمینه باشیم، که اگر این ثبات قیمتی رخ دهد، سبب افزایش جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش مرغ خواهد شد و  عرضه مرغ در سطح بازار با قیمت مقطوع‌تری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: معضل اصلی مرغدارها از ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۱، افزایش قیمت جوجه‌یک‌روزه و تاخیر زیاد در تحویل نهادهای دامی از زمان خرید تا رسیدن به دست مرغدار است، زیرا مرغداران به محض اینکه جوجه‌یک‌روزه را وارد محیط رشد کردند باید بلافاصله بحث تغذیه آن را شروع کنند اما تاخیر در تحویل نهاده مرغدار را دچار چالش می‌کند.

مهدی اذعان کرد: بعد ازاینکه مرغداران در سامانه بازارگاه ثبت درخواست خرید نهاده‌دامی را انجام می‌دهند در بازه ۳۰ تا ۴۰ روزه نهاده به دست آن‌ها می‌رسد که این امر سبب می‌شود، جوجه، مرغدار بدون خوراک بماند که باید برای زنده نگه داشتن جوجه‌یک‌روزه در سالن پروزش، دست به دامن بازار آزاد شود تا خرید انجام شده بدستش برسد که این امر سبب تحمیل افزایش هزینه به مرغدار می‌شود.

مشکلی برای تامین مرغ روزهای پایانی ماه‌مبارک نداریم

مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان کرمان تاکید کرد: فضای جوجه‌ریزی که د‌ر سال گذشته برای شب عید و ماه مبارک تدوین و طراحی شده بود، بسیار خوب پیش رفت و امروز دچار مشکل عدم تامین نیستیم اما از اواخر اسفندماه که برای دو ماه اردیبهشت و خرداد باید برنامه‌ریزی می‌شد با چالش افزایش هزینه‌های تولید روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: قیمت کارشناسی و اعلامی وزارت جهاد کشاورزی با  قیمت تمام شده فعلی تفاوت زیادی دارد، زیرا جهادکشاورزی قیمت ۶۳ هزار تومان را برای هر کیلو مرغ را برای مصرف‌کننده اعلام کرده است، در حالی که از نظر ما فقط قیمت یک مرغ زنده ۵۱ هزار تومان است که با ۱۰ درصد سود خالص مرغدار به قیمت پایه ۵۶ هزار تومان در یک مرغ زنده خواهد رسید که بعد از کشتار، بسته‌بندی و ... تا رسیدن به دست مصرف کننده بی‌شک مبلغ ۶۳ هزار تومان نیست و بسیار بالاتر است.

مهدی در پایان خاطر نشان کرد: همیشه افزایش و یا کاهش قیمت از حد پایه تعیین شده در استان‌های تولیدکننده مرغ هزار تومان کمتر و در استان‌های وارد کننده هزار تومان بیشتر است اما در یک مبلغ پایه همه تفاهم دارند که البته قیمت مرغ با این میزانی که اعلام شده است با قیمت نهایی هزینه تولید تفاوت فاحشی دارد و قیمت مرغ تولید شده در سطح مرغداری‌ها بسیار گرانتر از نرخ اعلامی است.

انتهای خبر/ طهماسبی




  https://armanekerman.ir/vdcdss0f5yt0sn6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین