تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۰
۰
plusresetminus
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با صدور مجوز ورود ۱۰۰ هزار خودرو خارجی از سوی مجلس موافقت شده و هیچ محدودیتی برای واردات نیست اما وزارت کاهلی می‌کند.
وزارت صمت در خصوص واردات خودرو با کیفیت بهانه‌جویی می‌کند
به گزارش سرویس اقتصادی «راه آرمان» محمدرضا پورابراهیمی در آئین تجلیل از برگزیدگان بخش ایمنی حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان تصریح کرد: متاسفانه صنعت خودروسازی داخلی ایمن نیست و عملا برای نجات جان انسان‌ها هیچ برنامه‌ای ندارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از علت‌های اصلی تلفات جاده‌ای خودرو بی‌کیفت است، گفت: برای واردات خودرو در مجلس تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اعلام آمار سالانه ۱۷ هزار کشته جاده‌ای در سطح کشور تکان دهنده است، این آمار به اندازه یک جنگ نظامی است بنابراین اجماع ملی برای کاهش آمار تصادفات جاده‌ای شکل گرفته و نگاه دولت در همین مسیر قرار دارد.

محمدرضا پور ابراهیمی با بیان اینکه اهتمام کمیسیون اقتصادی مجلس به کاهش تلفات جاده‌ای نگاهی ملی است گفت: نجات جان یک نفر به منزله نجات یک جامعه است، کیفیت خودرو در کاهش خسارت مالی و جانی موثر است.

 
رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به این مطلب که برای تعدیل قیمت بازار خودرو و کیفیت آن در مجلس برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: سال ۱۴۰۰ مصوبه مجلس برای واردات خودرو انجام شد و اصلاحات  آن در سال ۱۴۰۱ از سوی شورای نگهبان ابلاغ شد و در اردیبهشت ۱۴۰۱ این مصوبه به اتمام رسید و امکان واردات با مصوبه مجلس فراهم شد و به وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد که  این امر برای کاهش قیمت خودرو ضروری است. 

وی با بیان اینکه مصوبه ممنوعیت ورود خودرو در سال ۱۳۹۷ توسط سران قوا به علت مشکلات ارزی ایجاد شده بود، گفت: قیمت خودرو در ایران سرسام‌آور و واقعاً نگران کننده است که این قیمت‌ها با هیچ ادبیاتی قابل توجیه نیست، ضمن اینکه کیفیت هم با قیمت همخوانی نداردو علت اصلی تلفات جاده‌ای ما همین بی کیفیت بودن است.
 
محمد رضا پور ابراهیمی ادامه داد: مجوز ورود ۱۰۰ هزار خودرو خارجی به وزارت صمت داده شد و در حال انجام است و چند روز پیش جلسه‌ای با مسئولین ارشد گمرک داشتم و تا امروز ۱۲۰۰ خودرو در گمرک آماده ترخیص هستند، یعنی یک درصد مجوز محقق شده است، بنابراین وزیر صمت باید پاسخ بدهد چرا تعلل کرده است.

نماینده کرمان و راور در مجلس افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص کاهلی در انجام وظیفه در قبال خودرو اعلام کرده است، مشکل با استاندارد و ... دارند اما  هیج کدام این علت‌ها  برای ما قابل توجیه نیست و وضعیت نابسامان خودرو را از سوی وزارت صمت  شاهد هستیم. 

وی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو بالای ۵ سال کار کرده، گفت: به وزیرصمت هم اعلام کردیم که شما در واردات خودرو با منشاء ارز خارجی و با تایید بانک مرکزی هیچ محدودیتی ندارید و وزیر باید پاسخگو باشد، ضمن آنکه هیچ محدودیتی برای خودروهای با پنج سال کارکرد و به اصلاح مستعمل نیز وجود ندارد. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: یکی از راهکارهای کاهش تلفات جاده‌ای افزایش کیفیت خودرو است و این مهم و تعدیل قیمت در گرو رقابتی کردن بازار است. 

پورابراهیمی افزود: بخشی از مسائل واردات در دولت قابل حل است، دولت را کمک می‌کنیم و کنار دولت هستیم ضمن اینکه برای ایمنی راه‌ها نیز اعتبارات راهداری حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و راهداری با ۷۰ درصد تخصیص در بین کل دستگاه‌ها در این زمینه رتبه اول را دارد. 

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcaoyn6i49new1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما