تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۸
۰
plusresetminus
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان:

در استان کرمان از کمبود نیروی ماهر ضربه خوردیم/ کشاورزی نباید فدای معدن شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان از نبود نیروی کار تخصصی و ماهر در سطح استان انتقاد و اظهار کرد: در شمال استان از این مسئله ضربه خوردیم و این تجربه نباید در جنوب کرمان تکرار شود.
در استان کرمان از کمبود نیروی ماهر ضربه خوردیم/ کشاورزی نباید فدای معدن شود
به گزارش سرویس اقتصاد راه آرمان به نقل از ایسنا؛ امیر حسن‌زاده در جمع مدیران بخش صنعت و معدن جنوب کرمان عنوان کرد: با توجه به اینکه توسعه جنوب کرمان مدنظر است لذا مصوباتی در این راستا تدوین شده که  بررسی آخرین وضعیت منطقه به صورت جدی در دستور کار است.


سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با انتقاد از رویکرد جدید که بعضا کشاورزی جنوب کرمان را غیراقتصادی می‌دانند، افزود: در حال حاضر داریم کشاورزی را فدا می‌کنیم و این اشتباه راهبردی را در شهرستان زرند انجام دادیم که بخش معدن در مسیر توسعه قرار گرفته اما کشاورزی سیر نزولی دارد و همچنان درجا می‌زند.

وی از کشاورزی به عنوان ظرفیت اول و آخر جنوب کرمان یاد کرد و افزود: کشاورزی جنوب کرمان باید به سمت بازارهای جهانی سوق داده شود و می‌طلبد ۷۰ درصد وقت مدیران صرف حل مشکلات بخش کشاورزی شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با یادآوری ظرفیت‌های کشت و صنعت جیرفت از عدم راهیابی این بنگاه به بازارهای صادراتی انتقاد کرد و گفت: کشت و صنعت جیرفت باید زیرساخت‌های توسعه بازارهای صادراتی را فراهم کند و مشکلات حل شوند و معادن را برای آیندگان بگذاریم.

وی از ایجاد ۲۵ میلیون شغل در بخش کشاورزی سخن به میان آورد که در بخش معدن این رقم یک میلیون است و اظهار کرد: وقتی جنوب کرمان در مقایسه با شمال استان فقط ۳۲۰ میلیون تن ذخیره معدنی دارد می‌طلبد اول  مراحل اکتشافات را تمام کنیم و بعد سرمایه‌گذاری بلندمدت را انجام بدهیم.

حسن زاده از عدم وجود نیروی کار تخصصی و ماهر در سطح استان انتقاد کرد و گفت: در شمال استان از این مورد ضربه خوردیم و نیروی ماهر نداریم و این تجربه نباید در جنوب کرمان تکرار شود زیرا در بازدید از کارخانه تیتانیوم کهنوج دغدغه مراجعین اشتغال در حد نگهبانی و راننده بود و جای آموزش خالی است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان از راه اندازی دو مرکز آموزشی در جیرفت و کهنوج با همکاری فنی حرفه ای و ایمیدرو خبرداد و گفت: به روزرسانی دانشگاه علمی کاربردی کهنوج به صورت جدی در دستور کار است که باید مرکز فنی و حرفه ای جیرفت و کهنوج به حوزه تخصصی آموزش در بخش صنعت و معدن تبدیل شوند و فاز اول آن باید از تابستان امسال آغاز شود.

وی توسعه گوهرسنگ‌ها را اقتصاد مردمی دانست که معادن را باید به خانه ها آورد و افزود: یکی مصادیق اقتصاد مردمی، گوهرسنگ است که به دوره های آموزشی تخصصی و به روزرسانی بازارهای هدف نیاز دارد که با حداقل هزینه می توانیم شغل ارزان قیمت ایجاد کنیم و در جیرفت و کهنوج آموزش را آغاز خواهیم کرد.

 سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کرمان تعیین تکلیف پل احداثی اسفندقه روی رودخانه هلیل، حل معارضین خط انتقال برق مورد نیاز معادن ساردوئیه، تعیین مبداء و مقصد خط انتقال برق کُتیج - رمشک، تامین برق و راه دسترسی معادن مطاع، جغین در منوجان و پیگیری مصوبات سفرهای مسئولان را به جنوب کرمان از دیگر سرفصل های مورد تاکید در توسعه و تامین زیرساخت های مورد نیاز در بخش صنعت و معدن عنوان کرد.

تقویت معادن کوچک مقیاس ضرورت دارد

ذبیح الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز توسعه راه‌های دسترسی به معادن را خواستار شد و گفت: آموزش و تامین راه دسترسی در توسعه معادن کوچک مقیاس موثر است.

وی از عدم رونق اقتصادی معادن بحرآسمان جیرفت انتقاد کرد و افزود: تعداد ۱۰۰ پهنه معدنی در منطقه بحرآسمان وجود دارد که تنها ۱۰ پهنه مجوز دارند و مشکل اصلی تامین برق مورد نیاز است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی از تامین قیر مورد نیاز برای احداث راه های دسترسی به معادن به صورت رایگان خبرداد که در دستور جدی مجلس و اظهار کرد: علاوه بر تامین راه دسترسی به معادن، جامعه محلی نیز از این مزیت بهره مند خواهند شد و همه دستگاه‌های متولی باید به تعهدات خود عمل کنند.

اعظمی از گوهر تراشی به عنوان یک تحول اقتصادی یاد کرد و از همکاری های ایمیدرو در این راستا تقدیر نمود.

 زیرساخت‌های معدن و صنعت قفل شدند

مسلم مروجی فرد رئیس سازمان صمت جنوب کرمان راه اندازی کارخانه های کوچک مقیاس را خواستار شد و گفت: تعداد ۵ کارخانه‌ در بخش ساردوئیه در حال راه اندازی است که زمینه اشتغال ۴۰۰۰ نفر را به همراه دارد.

وی از صدور بیش از ۳۸۰ پروانه اکتشاف خبرداد و افزود: ۱۱۴ پروانه بهره برداری در بخش معدن صادر شده که ۵۷ مجوز صنایع معدنی نیز اخذ شد و به معادن کوچک مقیاس نیاز است.

مروجی فرد تامین زیرساخت های توسعه صنعت و معدن را یادآور شد و افزود: در حال حاضر بهره برداری، افتتاح و تعریف پروژه های جدید در جنوب کرمان قفل است زیرا باید در  ۱۰ سال گذشته به شکلی برنامه ریزی می‌شد که امروز دچار چالش نشویم لذا می طلبد در این زمینه چاره اندیشی شود.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان تقویت زیرساخت های قبل و تامین زیرساخت های فعلی را مورد تاکید قرار داد و گفت: عدم آموزش تخصصی از عمده مشکلات فراروی توسعه صنعت و معدن  محسوب می‌شوند که باید هرچه سریعتر مراکز آموزشی در جیرفت و کهنوج راه‌اندازی شوند.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcg3t9qqak9wt4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین