تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۲
۰
۱
plusresetminus
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان:

مابه‌التفاوت قیمت خرید گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان گفت: اگر قیمت خرید فعلی گندم افزایش یابد، مابه‌التفاوت آن به کشاورزان پرداخت خواهد شد.
مابه‌التفاوت قیمت خرید گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود
به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ استان کرمان به واسطه اقلیم خوبی که دارد در خصوص کشت گندم، خرید قراردادی کشت و تضمین خرید گندم هر ساله موفق عمل کرده است و حاصل آن برداشت گندم مرغوب و ذخیره‌سازی آن در استان بوده است همین امر سبب شد تا واردات کمتری نسبت به سال‌های گذشته برای استان باشد و گندم محلی و بومی برای مردم توزیع شود.

در حالی که تمام استان‌ها در سال گذشته با مشکلاتی همچون حمل و نقل، عدم پرداخت خرید گندم به کشاورز و کمبود سوخت روبه‌رو بودند اما استان به خوبی توانست این مباحث را مدیریت کند و هر سه قشر سیلودار، کامیون‌دار و کشاورزان از وضعیت راضی بودند.

در سال جاری طبق آمار اعلامی امسال از سطح ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم در فاریاب، بیش از ۲۵ هزار تن محصول برداشت می‌شود و با افزایش  ۷۰ درصدی کاشت گندم در رودبار جنوب پیش‌بینی‌ها حاکی از برداشت۹۰ هزار تن گندم  از  ۳۰ هزار هکتار  اراضی کشاورزی این شهرستان است.

نرخ قیمت در ابتدای سال گذشته برای کشاورزان ۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود که براساس قیمت جهانی به نرخ ۱۱ و ۵۰۰ تغییر کرد و کشاورزان را در این عرصه امیدوار کرد اما امسال در حالی که نرخ جهانی گندم افزایش یافته و ایران با تورم ۵۰ درصدی روبه‌رو است، هنوز از سوی دولت قیمت مصوبی مشخص نشده و خرید در اکثر استان‌ها با تعلل روبه‌رو شده است، همین امر سبب شد تا جزییات خرید امسال را از مدیر کل غله استان جویا شویم.

داریوش ماهری در گفتگو با سرویس اقتصادی راه آرمان عنوان کرد: نرخ خرید تضمینی گندم هنوز مانند سال گذشته به قیمت ۱۱ هزار و پانصد تومان تعیین شده است که به کشاورزان در حال پرداخت است و در این عرصه کوتاهی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه عدم پرداخت به کشاورزان به علت مشخص نبودن نرخ گندم صحت ندارد گفت: در حال حاضر پرداخت هزینه خرید گندم به کشاورزان در حال انجام است و به محض اعلام نهایی نرخ مصوب از سوی دولت مابه‌التفاوت قیمت به کشاورزان پرداخت می‌شود.

ماهری تاکید کرد : خوشبختانه امسال ۱۸۰ هزار تن گندم از مزارع جنوب استان جمع آوری و در سیلوها ذخیره شده است که نسبت به سال گذشته رشد ۶۰ درصدی را تاکنون تجربه کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: آمار اعلامی فقط متعلق به جنوب استان است و ما هنوز از میزان برداشت در شمال استان اطلاع دقیقی نداریم که برای نرخ رشد برداشت میزان را تخمین بزنیم که به محض آغاز ذخیره‌سازی گندم شمال آن را نیز اعلام خواهیم کرد.

فاطمه میرساردو نیز ضمن تایید سخنان مدیرکل غله استان به خبرنگار ما اذعان کرد: کار خرید تضمینی گندم توسط شرکت تعاونی روستایی اسلام‌آباد رودبار تنها مرکز خرید بخش تعاونی در جنوب کرمان و به عنوان مباشر شرکت غله از ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ آغاز و تاکنون ۲۲ هزار و ۱۸۰ تن گندم خرید تضمینی شده است و روند خرید همچنان ادامه دارد. 
 
مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان تاکید کرد: از این میزان خرید ۲۰ هزار ۹۴۱ تن گندم حاصل از خرید تضمینی بارگیری و به سیلوی ماهان کرمان، سبزوار، تربت جام و تربیت حیدریه ارسال شده است. 
 
وی تصریح کرد: سال گذشته مقدار ۹ هزار و ۷۲۳ تن گندم توسط مرکز خرید شرکت تعاونی روستایی اسلام آباد خریداری شد و پیش بینی می شود تا پایان فصل خرید امسال رشد بالای دو برابری محقق شود.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcdzo0fxyt0s96.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خوب است وجه مابه تفاوت به کار کشاورزان بخرد که همچنان کشت ذرت رسید هنوز دولت وحد وید مید این بدرد کشاورز نمی خورد باید کشاورز حزینه کند ولی از قیمت نهای گندم خبری نیست
آخرین عناوین