تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۷
۰
plusresetminus
مدیرامور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی:

نمایشگاه دستاوردهای انرژی‌اتمی برگزار می‌شود

مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی گفت: نمایشگاه دستاوردهای انرژی اتمی ۱۱ تا ۱۵ آذرماه جاری در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار خواهد شد.
نمایشگاه دستاوردهای انرژی‌اتمی برگزار می‌شود
به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ محمدتقی شجاعی صبح امروز در نشست خبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: در راستای جهاد تبیین، امیدآفرینی و تبیین دستاوردهای شگرف نظام، سازمان تصمیم گرفت نمایشگاه تخصصی صنعت هسته‌ای را در دانشگاه‌های کشور و به ویژه دانشگاه‌های مادر هر استان برگزار کند و این کار از سال ۸۷ آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که افتاده و دستاوردهای چند وقت اخیر، نمایشگاه امسال با رویکرد متفاوت نسبت به دوره‌های قبل برگزار می‌شود و برآنیم دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در زندگی مردم و آنچه که موجب رشد و توسعه کیفیت زندگی می‌شود را به نمایش بگذاریم.

شجاعی با اشاره به اینکه نمایشگاه شامل سه بخش کلی مرور چرخه سوخت، نیروگاهی و کاربردهای صنعت هسته‌ای در صنایع مختلف می‌شود، بیان کرد: بخش مرور چرخه سوخت شامل غرفه‌های ژئوفیزیکی هوابرد، تولید کیک زرد، معادن پرتوزا، فرآوری اورانیوم، غنی سازی، تولید آلیاژهای نوین و تولید قرص و مجتمع سوخت است.

مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی گفت: در بخش نیروگاهی علاوه بر واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر، درصد پیشرفت واحد دو و سه این نیروگاه، بخش بومی‌سازی قطعات واحد یک نیروگاه و نقشه راه بومی‌سازی ساخت نیروگاه های اتمی ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: در حوزه کاربردها، بخش تولید آب سنگین و زیست فناوری و رادیوداروها، توسعه فناوری پلاسما، لیزر اوپتیک و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای را ارائه خواهیم کرد و نمایشگاه توضیح محور با حضور کارشناسان سازمان در هر غرفه خواهد بود.

شجاعی با اشاره به اینکه نمایشگاه دستاوردهای انرژی از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۷ روزهای ۱۱ لغایت ۱۵ آذرماه جاری در دانشگاه شهید باهنر کرمان دایر خواهد بود، تصریح کرد: برای جامعه دانشگاهی، نخبگان، صنعتگران و دانش آموزان مقطع دوم متوسطه امکان بازدید از این نمایشگاه فراهم است.

وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه علاوه بر تبیین دستاوردهای صنعت هسته‌ای، برای نخبگان و اساتید دانشگاه و مردم، سرآغاز همکاری‌های مختلف بین سازمان انرژی اتمی و دانشگاه‌هاست.

مدیرامور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه پژوهشگاه افضلی پور دانشگاه شهید باهنر در حوزه هسته‌ای فعال است و همکاری خواهیم داشت، گفت: کرمان استان کشاورزی است و سامانه‌های پرتودهی مواد غذایی و پلاسما را در برنامه داریم که در این حوزه با استان همکاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کشور سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از خدمات رادیودارویی استفاده می‌کنند، در پایان افزود: کارخانه پلاسما برای حذف سموم آفلاتوکسین از محصولات کشاورزی به ویژه پسته، در رفسنجان راه‌اندازی خواهد شد. در باغات و نخلستان‌های جیرفت و بم نیز کار سم زدایی از طریق پلاسما دنبال می‌شود و تیم ما نزدیک به یک سال مستقر است.

دکتر حسین اکبری‌فرد رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این نشست اظهار کرد: ایران جزء کشورهای پیشرو در علوم پایه و بنیادی است و مسیری که خیلی از کشورها در دوره طولانی طی کردند، دانشمندان ما موفق شدند با سرعت بیشتر طی کنند.

وی افزود: در فناوری به ویژه فناوری هسته‌ای دستاوردهایی داریم که حاصل زحمات و تلاش شبانه روزی افرادی بوده که بعضاً عمر خود را در این راه گذاشته‌اند و امروز به این دستاوردها افتخار می‌کنیم که اگر به خوبی به نمایش گذاشته شود، امیدآفرینی مدنظر مقام معظم رهبری و نیاز امروز جامعه محقق خواهد شد.

اکبری‌فرد در پایان خاطر نشان کرد: در این راستا طبق رسالت دانشگاه و سازمان انرژی اتمی، نمایشگاه‌های بسیاری برگزار و بخشی از دستاوردها در حوزه‌های مختلف به نمایش گذاشته شده که در هفته پژوهش از ۱۱ تا ۱۵ آذرماه جاری نمایشگاه دستاوردهای انرژی اتمی در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/ طهماسبی
  https://armanekerman.ir/vdcbazb80rhbffp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما