تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۰
۰
plusresetminus
طی سلسله‌ مراحلی اخلاق و ویژگی‌های یک فرد اصلاح را برای انتخاب برخواهیم شمرد تا نسبت به اخلاق انتخاباتی نامزدها بیشتر آشنائی یابید.
اخلاق انتخاباتی نامزدها چگونه باید باشد؟
به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان؛ همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات قرار است در یادداشتی چند مرحله‌ای به توصیف انتخابات و شرایط انتخاب از افراد شرکت‌کننده بپردازیم.

قسمت اول؛
جمهوریت یکی از عناصر مهم و تشکیل‌دهنده نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در جهت عینیت بخشیدن به آن، همه ساله، انتخابات متعدد و مهمی برگزار می‌شود و مقام‌های عالی رتبه و صاحب منصب‌های مهمی به وسیله مردم ، با واسطه یا بدون واسطه انتخاب می‌شوند.

در هر انتخابات افراد و گروه‌های مختلف با افکار و اهداف متفاوت می‌کوشند با ارائه شایستگی‌های خود در رقابتی طاقت فرسا، آرای مردم را از آن خود کنند تا توفیق خدمت هر چه بیشتر به مردم و نظام اسلامی و رضایت خداوند را بدست آورند، به همین دلیل، از آغاز تا پایان تبلیغات و از پیروزی یا شکست تا پس از آن، افراد و گروه‌ها،  نامزدها و هوادارانشان و پیروز شدگان و شکست خوردگان در انتخابات باید، در همه حال، اخلاق و آداب اسلامی را رعایت کنند و از انصاف و عدالت خارج نشوند که توفیق خدمت و رضایت خداوند جز از این طریق به دست نمی‌آید.

بنابراین، تبیین انتخابات با تمامی مراحل و جنبه‌های آن از دیدگاه احادیث و آیات الهی  امری بسیار ارزشمند و پسندیده است تا با عمل به آن الگویی مناسب در اختیار جهانیان و همه پویندگان راه حق قرار دهیم و راه و روش خود را از جویندگان زر و زور و قدرت جدا کنیم که «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» خدا را نه دنیاطلبی و خودخواه را می‌خواهیم. 

اخلاق انتخاباتی نامزدها و معیار تقدم خود بر دیگران چیست‌؟

آنان که قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند ،لازم است معیارهایی را در وجود خود جستجو کنند و در صورت دارا بودن چنین صفاتی وارد عرصه انتخابات گردند و آن معیارها عبارتند از :
۱- عبادت و بندگی خدا کردن
وی باید در تمام امورات عامل به آنچه که خداوند متعال فرموده، باشد و در تمام مراحل زندگی از یاد خدا غافل نشود ، اگر در همه لحظات زندگی خود را در محضر خداوند سبحانه و تعالی دید، تمام کارایی رنگ و بوی خدایی می‌گیرد که: «صبغه‌الله و من احسن من الله صبغه» در اینجاست که شیفته جاه و مقام و زرق و برق دنیا نخواهد شد، عبادت را جز در خدمت به خلق نخواهد دید و در نتیجه ، انجام کارهای مدیریتی و حکومتی را وسیله‌ای برای قرب به پروردگار می‌بیند ، یاد خدا به آدمی بینش می‌دهد و او را در مشکلات یاری می‌کند و موجب موفقیت و برکت در کارها می‌شود،  در غیر این‌صورت راه‌های گوناگون سقوط را برای خود باز کرده و خسرالدنیا والاخره خواهد شد.


۲- کاردان و امورات

اسلام این اصل عقلی را که باید کار را به کاردان سپرد قبول دارد و در آموزه‌های خود آموزش می‌دهد که اداره امور در بخش‌های گوناگون جامعه باید به کسانی سپرده شود که دانش آن کار را داشته باشند.

قرآن کریم به عنوان اصلی کلی  پیروان خویش را اینگونه راهنمایی می‌کند، : فسئلوا اهل‌الذکر ان کنتم لا تعلمون . همیشه آگاهی‌های خود را از آگاهان و دانایان بگیرید(نحل ۴۳)
برخورداری از فکر، اندیشه و تجریه انسان‌های دیگر ، فرد را نیرومند می‌سازد و از لغزش‌ها می‌کاهد ، چنان که امام علی ع  می‌فرمایند: العقل غریزه یزید التجارب ، عقل غریزه‌ای است که با علم و تجریه زیاد می‌شود. 

ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند:  من قلت تجربه خدع و من کثرت تجربته قلت عزته، کسی که کم تجربه بود  فریب خورد و کسی که تجربه‌اش زیاد بود لغزش‌هایش کم گردد.
به همین دلیل در نامه ۵۳ و ۷۳ به والیان خود در بیان معیارهای مدیران حکومتی می‌نویسد : و توخ منهم اهل تجربه والحیا ، یعنی آنان را از میان مردم باتجربه و با حیا انتخاب کن. 

۳- پایداری در برابر مشکلات 

پایداری در مشکلات و جدیت در کار یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که رهبران و حاکمان باید از آن بهرمند باشند این عوامل زمینه‌ساز نفوذ مدیران و صاحب منصبان خواهد شد.
از نشانه‌های دیگر پایداری در برابر مشکلات، برخورداری از صعه صدر به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای مدیریتی است.

امام علی (ع) می‌فرماید: اله‌الرئاست سعه‌الصدر ، یعنی ابزار ریاست سعه صدر است.
ایشان در فرازی دیگر می‌فرماید: خض‌الغمرات للحق حیث کان تفقه فی‌الدین و عود نفسک التصبرعلی المکروهو نعم الخلق التصبر فی‌الحق و الجاءنفسک فی امورات کل‌ها الی الهی فانک تلجئها الی کهف حریز و مانع عزیز؛ یعنی برای حق، در مشکلات و سختی‌ها شنا کن، شناخت خود را در دین به کمال رسان ، خود را برای استقامت در برابر مشکلات عادت ده ، که شکیبایی در راه حق عادتی پسندیده است، در تمام کارها خود را به خدا واگذار، که به پناهگاه مطمئن و نیرومندی رسیدی.

این یادداشت ادامه دارد..

نویسنده: محمد مهدی پورغلامعلی

انتهای خبر/ طهماسبی
  https://armanekerman.ir/vdcdk50foyt0s96.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین