تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۴۸
۰
plusresetminus
مدیرعامل شرکت گوارکویر آریا گفت: ما توانسته‌ایم در دو سایت بزرگ رفسنجان و چابهار با مساحت ۳۰۰ هکتار تولید انواع مشتقات آرتميا با روش‌های نوین تولید صنعتی را بومی‌سازی کنیم.
اولین و بزرگترین دهکده آرتمیا خاورمیانه در کرمان است
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان؛ آرتمیا با نام علمی (Artemia) )جانداری است، سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند، پیش ازبروز تغییرات اقلیمی و تنش آبی، دریاچه ارومیه یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شد؛ آرتمیا به عنوان غذا در صنایع تکثیر و پرورش میگو، ماهی و سایر آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آرتمیا اورمیانا جزو هفت گونه  دوجنسی شناسایی شده در دنیاست و یکی از گونه‌های منحصر به فرد به شمار می‌رود که میزان بالای شوری آب را تحمل می‌کند و در بخش غذایی لارو آبزیان بی‌رقیب است.

ارزیابی‌ها در گذشته نشان می‌داد، ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۹، می‌توانست ۹۰ درصد از نیاز کشور به این محصول را تأمین کند زیرا این ماده غذایی باعث افزایش ایمنی و بقای لارو آبزیان می‌شود و در تغذیه مرحله پست لارو میگو جایگزینی ندارد.

طبق آمار مشخص شده، سالانه ۷۰ تن «سیست آرتمیا» که نیاز صنعت شیلات به آن است، وارد کشور شده و برای هر کیلوگرم آن ۸۰ تا ۱۰۰ دلار هزینه می‌شود.

همین امر سبب شد تا با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که بر روی رودخانه شور رفسنجان کشت آرتیمیا را آغاز کرده است تا نیاز کشور را در تأمین خوراک مورد نظر برای پرورش آبزیان را برطرف کند به صحبت بنشینیم.

امیدهاشمی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری راه آرمان در خصوص پرورش خوراک آرتمیا عنوان کرد: شرکت گوارکویر آریا به عنوان شرکت پایه مجموعه کنسرسیوم « ایران آرتمیا »، از سال ۱۳۷۹ در منطقه نوق رفسنجان استان کرمان مشغول به فعالیت شد و این شرکت توانسته است با تولیدات دانش‌بنیان و کاملا بهداشتی خود سهم قابل ملاحظه‌ای در توسعه دیگرصنایع شیلاتی ازجمله تکثیر میگو و ماهیان خاویاری و .دریایی و ... داشته باشد.

وی افزود: سایت رفسنجان با مساحت ۲۵۰هکتار که ۱۴۰هکتار آن تحت پوشش است، از قدیمی‌ترین و بزرگترین سایت‌های تولید و پرورش آرتمیا در ایران است زیرا این ماده غذائی یک خوراک کلیدی برای مراحل لاروی انواع میگو و ماهی‌های تجاری در سراسر جهان است.

مدیرعامل شرکت گوارکویر آریا ادامه داد: افزایش تقاضای جهانی برای سیست‌آرتمیا می‌تواند یک تنگنای بسیار حیاتی برای رشد صنعت آبزی پروری باشد، زیرا تأمین‌ آن در حال حاضر بسیار به دریاچه‌های شور طبیعی جهان وابسته است و تنها یک دریاچه در آمریکا بزرگترین منبع پرورش این نوع از آرتمیا است.

وی با بیان اینکه ما اولین و بزرگترین دهکده آرتمیا در خاورمیانه را داریم، گفت: مديران شرکت با تجربه‌ای بيش از۲۰ سال در زمينه توليد سيست و بیومس آرتميا ضمن استفاده از تجربیات موفق کشورهای تولید کننده آرتميا، در دو سایت بزرگ رفسنجان و چابهار با مساحت ۳۰۰ هکتار، توانسته است با تولید انواع مشتقات آرتميا، در محیطی کاملا بهداشتی و عاری از هرگونه آلودگی و با به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته بسته‌بندی و فرآوری با روش‌های نوین، تولید صنعتی آرتميا را بومی‌سازی کنند.

هاشمی تأکید کرد: اکنون محصولات ما با نام تجاری ایران آرتمیا در بازار توزیع و به فروش می‌رسند، ضمن اینکه باهدف تأمین نیاز مراکز تکثیر و پرورش میگو، ماهیان خاویاری، دریائی، زینتی، سردابی و گرمابی به فرآورده‌های مختلف این محصول استراتژیک، نقش کلیدی در صنعت پایه آبزی‌پروری کشور داریم.

مدیرعامل شرکت گواراکویر به پرورش دیگر آبزی مغزی اشاره و ادامه داد: لارو شيرونومیده (کرم خونی) یکی از غذاهای زنده شناخته شده در اکثر کشورها است و در اغلب اکوسیستم‌های آب شور و شیرین گسترش دارد.

وی افزود:  این موجودات پتانسيل بالایی در تولید مثل دارند، لاروهای خانواده شيرونومیده یکی از اقلام غذایی با ارزش برای بسیاری از ماهیان به شمار می‌روند زیرا  خانواده شيرونوميده مهمترین گروه از حشرات آبزی هستند که در همه انواع محیط‌های آبی گسترش دارند.

هاشمی تأکید کرد:  این کرم‌ها همانند دیگر گروه‌های حشرات دارای چهار مرحله زندگی تخم، لارو، شفيره و حشره بالغ هستند

مدیرعامل شرکت‌گوار کویر آریا ادامه داد: از ویژگی‌های بسیار مهم آرتمیا نحوه تغذيه آن به روش فیلتر کردن غیر انتخابی است، این خصوصیت، آرتمیا را به ابزاری بسيار مناسب برای انتقال انواع داروها، ويتامين‌ها و سایر مکمل‌ها به درون بدن انواع آبزیان تبدیل نموده است.

وی اذعان کرد: شرکت گوارکویر آریا با داشتن متخصصین جوان در زمينه غنی‌سازی آرتمیا و به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته فرآوری، در محیطی کاملا بهداشتی، توانایی غنی‌سازی آرتمیا با انواع افزودنی‌ها براساس سفارش مشتریان خود را دارد.

هاشمی تأکید کرد: محصول کپسولی غنی شده آرتمیا با فرمالیسیون‌های مختلف (سفارشی) به صورت بسته‌های ۵۰ و ۱۰۰ گرمی جهت مصارف آکواریومی تولید شده و جهت مصارف عمده مطابق سفارش تولیدکنندگان محترم با فرمولاسیون درخواستی تولید و عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت گوار کویر آریا به محصول سیست آرتمیا دارای خاصیت مغناطیسی Cyst Art-S اشاره کرد و گفت: تا چندی پیش، تنها یک شرکت بلژیکی در دنیا بود که دانش تولید این نوع سیست آرتمیا را در اختیار داشت اما اکنون تیم تحقیق و توسعه شرکت گوار کویر آریا پس از مدت‌ها فعالیت تحقیقاتی موفق به توسعه این پروتکل در مقیاس تجاری برای کشور عزیزمان شده و آماده عرضه این نوع از سیست به بازار داخلی و بازارهای بین‌المللی به عنوان دومین شرکت تولیدکننده این نوع از سیست است.

وی به نوع دیگری از محصولات خود اشاره و افزود: «فريز دراید آرتميا» طی فرایند خشک کردن تحت سرمای شدید در دمای منفی ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد، توسط دستگاه پیشرفته فريزدرایر (خشک‌کن تحت سرما) تولید و عرضه می‌شود، مزایای خشک کردن با این روش سالم ماندن کامل آناتومی آرتمیا و حفظ ارزش غذایی آن است، این محصول به صورت حبه‌ای عرضه می‌شود و درصنعت آبزی‌پروری کاربرد فراوانی دارد.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcf0edycw6dmea.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما