تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۱
۰
plusresetminus
طی سلسله‌ مراحلی اخلاق و ویژگی‌های یک فرد اصلاح را برای انتخاب برخواهیم شمرد تا نسبت به اخلاق انتخاباتی نامزدها بیشتر آشنا شویم.
شعارگرایی و وعده واهی حکم فریب مردم را دارد
به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان؛ همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات قرار است در یادداشتی چند مرحله‌ای به توصیف انتخابات و شرایط انتخاب از افراد شرکت‌کننده بپردازیم؛ برای مشاهده قسمت اول اینجا را لمس کنید!

قسمت دوم؛

اخلاق انتخاباتی نامزدها در زمان انتخابات چیست‌؟

پس از اطمینان شخص از خود برای معرفی شدن به‌عنوان نامزد، بحث اخلاق انتخاباتی مطرح می‌گردد که برخی از شاخصه‌های اصلی آن به اختصار بیان می‌شود.
 

۴ - پرهیز از دادن وعده‌های واهی و بزرگ (که از عهده یک نماینده خارج است)

معمولاً صحنه انتخابات‌، نامزدها را ناچار می‌کند در جمع هواداران خود وعده‌هایی را بدهند که قادر به انجام آنها نیستند، متأسفانه برخی وعده‌ها در اثر فکرنکردن به عاقبت آن در فضای به وجود آمده گفته می‌شود، در این شرایط باید هنگام گفتار با تأمل و ازروی تعقل و عاقبت‌اندیشی سخن گفت.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «لا تعدن ایاک وعدا لیس فی یدک وفاءه» هرگز به برادرت وعده‌ای نده که انجام آن به دست تو نیست.

قرآن‌مجید در سوره «صف» درباره انسان‌هایی که به گفتار خویش عمل نمی‌کنند می‌فرماید: «یا ایهاالذین آمنوا لم تقولون ما لا تفعلون کبر مقتا عندالله ان تقولوا ما لا تفعلون» ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا چیزهایی می‌گویید که به آنها عمل نمی‌کنید، خدای تعالی به خشم می‌آید، چیزی را بگویید که به آن عمل نمی‌کنید. 

کلام مولا علی (ع) باید نصب‌العین همه باشد که می‌فرمایند: «وعدالکریم نقد و تعجیل، وعداللئیم تسویف و تعلیل»  وعده شخص بزرگوار، نقد و فوری است و وعده شخص فرومایه، امروز و فرداکردن و با بهانه‌جویی همراه است.

۵- پرهیز از شعارزدگی

برخی از نامزدها در زمان انتخابات شعارهایی را سر می‌دهند که قادر به انجام آن نیستند.

این‌گونه شعارگرایی، حکم فریب مردم را دارد و از منظر شرع، قانون و اخلاق‌، بسیار نکوهیده و ناپسند است، بنابراین، انسان‌های صالح، گوی سبقت را در میدان عمل از هم می‌ربایند و خدمت به خلق را نردبان قرب به خداوند متعال قرار می‌دهند.

امام علی (ع) درباره پیروان و اصحاب جمل می‌فرمایند: «و قد ارعدوا و ابرقوا و مع هذین‌الامرین الفشل، و لسنا نرعد حتی نوع و لا نسل حتی نمطرا» 
 چون رعد خروشیدند و چون برق درخشیدند، ولی کاری از پیش نبردند و سرانجام سست گردیدند، ما این‌گونه نیستیم، تا عمل نکنیم، رعدوبرقی نداریم و تا نباریم سیل جاری نمی‌سازیم.

آن حضرت یکی از علل شکست کوفیان را سردادن ادعاها و شعارهای تند می‌داند به‌گونه‌ای که در میدان عمل هیچ‌گونه یاری نمی‌رساندند.

۶-  پرهیز از اختلافات

در هر جامعه‌ای، سلیقه‌های گوناگون وجود دارد، بااین‌حال گروه‌ها باید با وجود اختلاف سلیقه‌ها و تعداد آرا در برابر منافع مشترک خود(ملی و دینی مذهبی) وحدت کلمه داشته باشند، از تفرقه و اختلاف به شدت پرهیزند.

آنان باید تنها برای رضای خداوندمتعال و ادای تکلیف شرعی به عرصه‌رقابت قدم بگذارند، پس پیروزشدن یا ناکامی در انتخابات برایشان تفاوتی نمی‌کند، زیرا در هر دو حالت به تکلیف خود عمل کرده‌اند.

نامزدها باید فضایی سالم و آرام فراهم کنند تا مردم بتوانند به‌درستی و با فراغ‌بال، درباره نامزدها، برنامه‌ها، شعارها و اهداف آنان تصمیم‌گیری کنند.

اختلاف فضایی را ایجاد می‌کند که قوه تفکر و عقل در آن از کار می‌افتد و تنها پیروی از هوی‌وهوس و تعصب‌های‌خشک و نادانی برجای می‌ماند که همین امر جامعه را به سمت تشنج، اغتشاش و نابودی نزدیک می‌کند.

امام علی (ع) درباره اثر اختلاف می‌فرمایند: «الخلاف یادم‌الرای»  اختلاف نابودکننده اندیشه است.

و در جای دیگر می‌فرماید : «لو سکت‌الجاهل ما اختلف‌الناس» اگر نادان خاموشی می‌گزید، مردم دچار اختلاف نمی‌شدند.

۷- دوری از فریب‌کاری

حال و هوای انتخابات،برخی از نامزدهارا برای کسب آراء بیشتر و درنهایت، پیروزی در انتخابات، آگاهانه یا ناآگاهانه، به سمتی پیش می‌برد که دست به فریب‌کاری،  نیرنگ‌بازی و حیله‌گری می‌زنند.

نامزدها و هواداران آنها باید با پرهیز از این گونه رفتار ،این سخن پیامبر اعظم (ص)  را آویزه گوش خود کنند که می‌فرمایند: «کسی که مسلمان باشد، نه نیرنگ می‌زند و نه حیله‌گری می‌کند، زیرا از جبرئیل (ع) شنیدم که می‌گوید : «همانا نیرنگ و حیله‌گری در آتشند»
باز به کلام مولا علی (ع) تمسک می‌‌جوییم که فرمودند: «ما در زمانه‌ای به سر می‌بریم که بیشتر مردم آن غدّاری و خیانت را زیرکی می‌دانند افراد بی‌خبر و نادان، این عده را به خوش فکری نسبت می‌دهند.

آنها را چه می‌شود! خدایشان بکشد! گاه باشد که مرد آزموده و دانا به زیر و زبر امور ،در هر موردی‌، حیله و نیرنگ آن را می‌داند، ولی اوامر و نواهی خدا مانع می‌شود و با آنکه می‌داند و می‌تواند این حیله‌ها را به کار بندد، ولی آنها را رها می‌کند.

  در مقابل، کسیکه در دین هیچ پروایی ندارد، فرصت را برای به کار بستن این ترفندها و نیرنگ ها غنیمت می‌شمرد، بنابراین در جامعه‌ای دین‌مدار، شایسته نیست که نامزدها برای کسب آراء بیشتر ،به خدعه و نیرنگ روی آوردند.

نویسنده: محمدمهدی پورغلامعلی

این یادداشت ادامه دارد....

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcc1mqsi2bq1o8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین