تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۴
۰
plusresetminus
با حضور پژوشگرانی از هفت کشور دنیا در کرمان مطرح شد؛

الهام‌گیری حاج‌قاسم از مکتب مقاومت در فتوحات انقلاب‌اسلامی

در نشست مقدماتی همایش بین‌المللی مقاومت، شهید‌القدس پژوهشگری از کشور افغانستان گفت: حاج‌قاسم مقاومت را از مکتبی که انقلاب را پیروزی‌ رساند، الهام گرفت.
الهام‌گیری حاج‌قاسم از مکتب مقاومت در فتوحات انقلاب‌اسلامی
به گزارش گروه سیاسی و فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان؛ پیش از ظهر امروز نشست مقدماتی همایش بین‌المللی مقاومت، شهید‌القدس، غزه با حضور مهمانانی از هفت کشور جهان در دانشگاه آزاداسلامی شهید حاج قاسم سلیمانی کرمان برگزار شد.

علی‌رضا منظری‌توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج‌قاسم سلیمانی کرمان در این نشست گفت: از افتخارات این دانشگاه است که در زمینه کار علمی در مکتب شهید حاج‌قاسم کارهای بسیار ارزنده‌ای انجام شده و بر اساس آخرین آمار در این دانشگاه بیش‌تر از ۱۸ هزار نفرساعت برروی نظامات مکتب حاج‌قاسم کار شده است.

وی افزود: حاصل این کار  تولید۷۵۰ مورد زمینه پژوهشی است که هر زمینه پژوهشی می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ عنوان رساله دکتری و پایان‌نامه ارشد باشد.

منظری‌توکلی بیان کرد: تا حدود یک ماه پیش، ۷۳۶ تقاضا برای کار در زمینه مقاومت داشته‌ایم؛ از این تعداد پایان‌نامه ۳۴۱ عدد قبول شدند که ۲۸۵ عدد پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد و ۵۶ عدد پایان‌نامه دکتری بوده است.

در ادامه این نشست حسن‌رضا نقوی پژوهشگری از کشور پاکستان گفت: در چند قرن اخیر در مورد هیچ شخصیتی مطلبی را نخواندم که مثل حاج‌قاسم به اسلام و تشیع خدمت کرده باشد و سپس به بیان اقدامات حاج‌قاسم در کشورهای منطقه پرداخت.

محمدتقی الچتری دیگر پژوهشگر از کشور عراق نیز عنوان کرد: اربعین حسینی در دهه اخیر به اصلی‌ترین رویداد جهانی تبدیل شده و نقش بزرگ شهید سلیمانی، ابومهد‌ی‌المهندس و رزمندگان حشدالشعبی در عراق، در ایمن‌سازی مسیر اربعین حسینی بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی، اجتماع میلیونی اربعین را بهترین فرصت برای رسیدن به هدفی که شهید سلیمانی در پی تحقق آن بوده، یعنی اتحاد، وحدت و به کارگیری آن در راستای نابودی رژیم استکبار، دانست.

محمد‌الجنید از یمن در این نشست پس از اشاره به طوفان‌الأقصی و افول نظام‌سلطه و همچنین ضربات یمنی‌ها به استکبار در دریای سرخ، مطرح کرد: ما عاشق قاسم سلیمانی هستیم و حتی برخی از یمنی‌ها ادعا می‌کنند که حاج‌قاسم از ماست.

وی افزود: حاج‌قاسم آموزش‌ها و تکنولوژی‌های وسیعی به محور مقاومت منتقل کرد، ما نیز جزئی از این محور بودیم و هستیم و از ایشان استفاده کردیم.

علی‌ عباس پژوهشگری از کشور سوریه ضمن بیان خاطره‌ای از شجاعت و کمک‌رسانی حاج‌قاسم در «نبل‌ و‌ زهرا» گفت: شما شهری به نام خرمشهر دارید و می‌گویید که خرمشهر را خدا آزاد کرد، ما نیز می‌گوییم که نبل و زهرا را حاج قاسم آزاد کرده‌ است.

وی ادامه داد: خوش‌ به حالتان که اهل کرمان هستید؛ جمعیت و مساحت کرمان در مقایسه با جهان ناچیز است؛ اما افتخار می‌کنیم که حاج‌قاسم اهل کرمان است؛ او کرمان را از یک شهر کوچک و غیرمعروف به قطب جهان تبدیل کرده و در نبل و زهرا که کرمان را نمی‌شناسد، پرچم کرمان بالا است.

سبحان‌الله سبحانی ازپژوهشگران کشور افغانستان در ادامه این نشست گفت: خداوند در سوره توبه می‌گوید که مقاومت باید با تمام وجود باشد و بعد خطاب می‌کند، ای کسانی که ایمان آوردید در راه خدا مقاومت کنید و در راه خدا علیه استکبار مبارزه کنید و علیه کسانی که خون مسلمان را می‌ریزند با مال‌ها و جان‌هایتان جهاد کنید.

وی افزود: حاج‌قاسم سلیمانی یکی از بارزترین مصداق‌های این کلام الهی بود که در منطقه علیه استکبار جهانی و دشمن اسلام ایستادگی و مقاومت کرد.

سبحانی خاطرنشان کرد: او این مقاومت را از مکتبی که در اوایل انقلاب، انقلاب را به پیروزی رساند و همچنین از کتاب مقدس قرآن و منجی عالم بشریت حضرت محمد(ص) الهام می‌گیرد و به سراغ برادران و خواهران فلسطینی، یمنی، سوریه و لبنانی خود می‌رسد از ناموس و عقاید اسلامی و اولین قبله مسلمانان دفاع می‌کند.

احمدشبیب دیگر پژوهشگر از کشور لبنان با اشاره به جنگ‌هایی که لبنان در سال‌های اخیر با آن‌ها درگیر بوده ، گفت: حاج‌قاسم در طول این سال‌ها تا لحظه شهادت نقش مهمی در آزادی لبنان داشته است؛ او یک انسان معمولی نبوده و مهم‌ترین نام‌دار در مبارزه با استکبار جهانی بود.

وی افزود: پس از حضور داعش در سوریه نیز نقش حاج‌قاسم در منطقه برای نابودی داعش بسیار قوی بود.

عباده امین پژوهشگری از کشور فلسطین با بیان اینکه حاج‌قاسم خصلت‌های منحصر به فرد زیادی داشتند به دو خصلت بصیرت و استدلال دقیق از شرایط منطقه و نقشه دشمن و خصلت جهاد میدانی وی اشاره کرد و گفت: این دو خصلت به ندرت در یک شخص جمع می‌شود و طبق معمول بین کارشناسان استراتژی و میدانی فاصله وجود دارد.

وی افزود: اما شهید سلیمانی ممتاز بود و در ترکیب این دو صفت متجلی است و زمانی‌ که در جبهه‌های مختلف می‌جنگید و در برابر سازمان‌ها و نیروهای مختلف مانند آمریکا در عراق و داعش در سوریه می‌جنگید؛ نگاه راهبردی‌اش این بود که نباید توجه خود را از فلسطین پرت کنیم.

انتهای خبر/کارگرزاده https://armanekerman.ir/vdcizvazyt1apz2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما