تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۳
۰
plusresetminus
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان تشریح کرد:

از افتتاح ۱۰ پروژه در دهه فجر تا اجرای تمهیدات آبی برای تابستان

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان از افتتاح ۱۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۴۵ میلیارد تومان در دهه فجر و حفر ۹۳ حلقه چاه برای تأمین کسری آب در تابستان خبر داد.
از افتتاح ۱۰ پروژه در دهه فجر تا اجرای تمهیدات آبی برای تابستان
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«راه آرمان» بعد از ظهر امروز نشست خبری علیرضا عبدیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان برگزار شد.

وی در این نشست با اشاره به این‌که ۹۴ درصد آب شرب استان وابسته به منابع زیرزمینی است، بیان کرد: برای روستاها ۱۲۰ میلیون مترمکعب از ۵۶۴ حلقه چاه است که ۲ هزار و ۷۰۰ روستا مشترک آب هستند و ما آب این روستاها را تامین می‌کنیم

عبدیان ادامه داد: تاکنون توانسته‌ایم ۹۹/۲ درصد آب شرب شهری و ۷۲ درصد روستایی را تامین کنیم، از این‌رو تاکنون توانسته‌ایم در سال ۱۴۰۲ تعداد هفت هزار و هشتصد روستا را از آب شرب  بهر‌ه‌مند کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اظهار کرد: تاکنون تصفیه‌خانه آب شهر نگار، آب اضطراری کرمان و رفسنجان افتتاح، ۳۷۰ کیلومتر خط توزیع انتقال آب را اجرا  و ۳۴۱ کیلومتر خطوی انتقال آب نیز بازسازی شده است.

وی با بیان این‌که  ۵ هزار و ۸۰۰ اشتراک غیرمجاز در استان وجود دارد، ابراز کرد: تاکنون تعویض ۱۹ هزار کنتور خراب را انجام داده‌ایم.

عبدیان عنوان کرد: ۶۶۹ روستا به مبلغ ۱هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان با کمک قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)  قرار داد آب‌رسانی انجام شده که  ۴۶۴ روستا توسط سپاه استان و ۲۵۱ روستا نیز توسط قرارگاه خاتم آبرسانی شده‌اند  که جمعاً تاکنون ۷۱۵ کیلومتر لوله‌گذاری شده است، همچنین ۵۴ حلقه چاه حفرشده و ۱۳۵ روستای دیگر نیز توسط معین‌ها(سپاه استانی و قرارگاه خاتم) به بهره‌برداری رسیدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با قرارگاه امام حسن‌مجتبی(ع) گفت: به‌زودی تفاهم‌نامه دوم نیز امضا می‌شود تا کار آب‌رسانی به روستاهای جامانده اجرا شود.

وی ابراز کرد: یک‌هزار و ۹۳۵ کیلومتر تصفیه‌خانه انجام خواهد شد که یک‌هزار و ۲۵۰ کیلومتر و نود هزار متر مکعب با پیشرفت ۹۵ درصدی توسط فولاد بوتیا انجام شده است و دهه فجر آينده بخش مایع آن افتتاح شده و سیفون‌های آن فعال شد.

عبدیان توضیح داد: این تصفیه‌خانه ۲۶ هزار کیلومتر در سیرجان و زرند ۲۵۰ کیلومتر مسیر دارد و تصفیه خانه به سر انجام خواهد رسید، ضمن‌این‌که صنایع باید از آب غیرمتعارف استفاده کنند و آب متعارف برای مصارف شرب و آب‌خوان‌ها داده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به این‌که صنایع بالای مصرف ۱۰ لیتر آب شناسایی شدند، ۷۷ کیلومتر مربع آب استفاده می‌کنند، تشریح کرد: تفاهم‌نامه‌ایی در استانداری مبادله شد تا در راستای بازتخصیص در شهرهای رفسنجان، رابر، خرسند خاتون آباد با سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد تومان با مس ایران اجرایی شود.

عبدیان عنوان کرد: در ایام دهه فجر ۱۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۴۵ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد تا ۲۲ روستا در قالب طرح محرومیت‌زدایی و جمعا ۷۳ روستا محرومیت‌زدایی شود همچنین برای تأمین اضطراری آب شهرستان زرند ۵ پروژه را با اعتباری بالغ بر ۱۳۸ میلیارد تومان در دهه فجر گلنگ‌زنی خواهیم کرد.

وی افزود: سه طرح بزرگ آب‌رسانی در کرمان درحال اجراست از جمله پروژه خلیج فارس برای آب‌رسانی به بخش صنعت نزدیک ۵ میلیون متر مکعب در سال که امیدواریم تا پایان سال جاری به بهره‌برداری باید برسد؛ طرح دوم آب‌رسانی به کرمان از خلیج فارس به صنعت، ۲۵ میلیون متر مکعب و شرکت آب‌نیرو در حال اجراست و امیدواریم تا تابستان این آب به کرمان برسد و طرح سوم آب از رابر و از سد شهیدان امیرتیموری نزدیک به سه میلیون متر مکعب تا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به این‌که در سال چهارم خشک‌سالی پیاپی هستیم و عملاً شاهد کاهش بارش‌ها هستیم، تأکید کرد: نیاز است تا مدیریت علمی و جهادی را در سرلوحه کار خودمان قرار دهیم و برای گذر از تابستان با توجه به کاهش بارش‌ها پروژه‌هایی تعریف کردیم و باید در شهرها ۹۳ حلقه چاه را حفر کنیم و ۶۳ کیلومتر خط برق و ۲۹۳ خط انتقال آب و در روستاها ۴۴ حلقه و ۱۵ کیلومتر برق و ۹۶ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شود.

عبدیان با اشاره به‌این‌که کمیته بحران آب را شکل داده‌ایم و هر دو هفته یکبار تامین آب را بررسی می‌کنیم، اظهار کرد: از  آذرماه کار را شروع کردیم  و ۲۲ حلقه در شهر کرمان باید حفر کنیم.

وی ادامه داد: در منطقه سیدی هشت کیلومتر لوله‌ چدن ۴۰۰ از پارک مادر در حال لوله‌کشی هستیم تا سیدی و چاه‌ها به صورت پدافندی در حال حفر هستند دشت چاری،  قریه‌العرب و بهرامجرد حداقل ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب‌رسانی خواهد کرد و ۱۴ میلیون متر مکعب را تولید کند هم‌چنین چاه بلدالامین هم پیشرفت، ۲۰ درصدی دارد.

عبدیان با بیان این‌که در شهرستان رفسنجان پنج حلقه چاه در حال نصب است، تشریح کرد: سد تنگوییه سیرجان را برای بهره‌برداری از دست داده‌ایم زیرا تاکنون وضعیت بارش خوبی نداشته و آب‌گیری نشده است، بنابراین  هشت حلقه چاه برای سیرجان و برای زرند هم ۶ حلقه چاه را برای حفاری تدبیر کرده‌ایم. ضمن این‌که در جیرفت نیز کسری داریم و قرار است سه حلقه چاه اضافه شود، برای تابستان سال جاری کهنوج  هم سه حلقه چاه برای آب‌رسانی اضافه خواهد شد.

عبدیان در پایان تأکید کرد: با دستور استاندار کرمان مقرر شده است که قرارگاه آب استان هر دو هفته یک‌بار تشکیل شود تا چالش‌های پروژه‌ها رفع و تأمین اعتبار شوند تا در تابستان دچار جیره‌بندی و کسری آب نشویم.

انتهای خبر/ پسند https://armanekerman.ir/vdccp4qso2bq1o8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما