تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
۰
plusresetminus
گفتگوی خواندنی با رئیس شورای هماهنگی تبلیغات کرمان؛

از عزم ایرانی‌ها در انقلاب تا شوق شنیدن سرود «الله الله»

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات کرمان گفت: شعار «الله الله» بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پخش شد، خانواده‌هایی که رادیو نداشتند به خانه همسایه‌ها می‌رفتند و منتظر می‌شدند تا این سرود از رادیو پخش شود.
از عزم ایرانی‌ها در انقلاب تا شوق شنیدن سرود «الله الله»
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» وقتی تقویم روزهای سال را ورق می‌زند و به بهمن‌ماه می‌رسد، نوید بهاری را می‌دهد که مردم ایران برایش تلاش‌های بسیار کردند و حتی از جان خود گذشتند. انقلاب اسلامی ایران حاصل تلاش زنان و مردانی است که ۴۵ سال پیش از ما، به عنوان یک آرمان و هدف برایش جان دادند تا جوانه بزند.

همین موضوع برای ما خبرنگاران بهانه‌ای است تا به مسئولان و یا افرادی که نقش‌ مؤثری در به‌ثمر نشاندن این انقلاب داشته‌اند سری بزنیم و با آن‌ها از چرایی انقلاب و حال و هوای آن روزها به گفتگو بنشینیم.

حسین انجم‌شعاع رئیس شورای هماهنگی تبلیغات کرمان است، فردی که در سِمت شغلی‌اش از جمله وظایفش تقویت نظام ، خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان و تقویت حضور مردم در صحنه است.
همین حضور در صحنه بودن مردم دلیلی شد تا با او به گفتگو بنشینیم و از حضور مردم در سال ۵۷ سخن بگوئیم.

راه آرمان- در سال ۵۷ شما چه سنی داشتید و آیا در مبارزات شرکت می‌کردید؟
من در سال ۵۷ کلاس چهارم دبستان بودم و ۱۰ سال داشتم. در ایام پیروزی انقلاب و زمان مبارزات مردم با شور، نشاط، علاقه در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردند، شاهد بودم که دانش‌آموزان با وجود این‌که سن و سالی نداشتند اما علاقه فراوانی برای حضور در راهپیمایی‌ها و چنین فعالیت‌هایی داشتند.
به‌یاد دارم که در مدارس ابتدایی، دانش‌آموزان در کلاس به‌خاطر این مسائل باهم درگیر می‌شدند؛ از این نظر که برخی موافق و برخی دیگر مخالف انقلاب بودند، خب از طرفی خانواده‌ها طرفدار امام (ره) و انقلاب بودند بچه‌ها نیز همین احساس را داشتند اما در مدارس تعداد کمی بود که این عقیده را نداشتند و این موضوعات باعث درگیری می‌شد.
یادم است روزی را که اتفاقاٌ به روزهای پیروزی نزدیک می‌شدیم، در کلاس درس صحبت مبارزات و پیروزی انقلاب شد، یکی از بچه‌هایی که ضد انقلاب بود به من حمله کرد و باهم درگیر شدیم.



راه آرمان- از حال و هوای مردم در آن زمان بگویید.
انجم‌شعاع- مردم در خیابان‌ها و در سطح شهر با هیجان و علاقه وافر حضور داشتند، اکثر مردم برای یک حماسه شعار می‌دادند، در تلویزیون می‌بینید که مردم با چه علاقه و شور شعارها را بیان می‌کردند، با این‌که سن زیادی نداشتم اما همیشه خاطرات آن سال‌ها در ذهن من وجود دارند و مرورشان می‌کنم، عزم و اراده مردم برای رسیدن به انقلاب مثال‌زدنی بود.

راه آرمان- شما چه دلایل و انگیزه‌ای را در مردم ایران برای به ثمر رساندن این انقلاب می‌دانید؟
انجم‌شعاع-مردم خواهان دین و اسلام بودند و از طرفی ظلم و ستم و خفقان در زمان طاغوت بر کشور حاکم بود، از سوی دیگر تحقیر می‌شدند، به اندازه‌ای که ایران ملت ایران در زمان رضاشاه و محمدرضا شاه و برخی پادشاهان قاجاری تحقیر شدند، در هیچ دوره‌ای این حقارت رخ نداد و در هیچ زمانی به‌اندازه دوران پهلوی، ایران وابسته به کشورهای دیگر نبود. مردم دیگر از این وضع خسته شده بودند لذا انقلاب ایران در جهان بی‌نظیرترین انقلاب از لحاظ مردمی و آرمانی بود.
 
راه آرمان کرمان- شما انقلاب ایران را بی‌نظیر در جهان خواندید، به چه دلایلی؟ این انقلاب دارای چه ویژگی‌هایی بود؟
انجم‌شعاع- انقلاب اسلامی ایران یکی از اتفاقات بزرگ و مهم در چند سده خیر است و حتی من معتقدم که بی‌نظیری‌ترین اتفاقی است که در این چند سده رخ داد است.
دلیل بی‌نظیر بودن این انقلاب از نگاه من این است که یک انقلاب با چنین هویت و با این اصل در دنیا سابقه ندارد چرا که انقلاب‌هایی که تاکنون در دنیا اتفاق افتاده به‌وسیله کودتا بوده است و یا توسط افراد و گروه‌های قدرتمند رخ داده است اما انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی است.
در انقلاب‌هایی که تا کنون در دنیا رخ داده است، مردم به این شکل در صحنه حضور نداشتند، حضور پررنگی از مردم که از جان و مال خود بگذرند آن‌هم برای رسیدن به پیروزی انقلاب؛ انقلاب جمهوری اسلامی ایران تلاش مردمی بود که به‌خاطر مذهب، دین، باورها و اعتقادات، اسلام و با رهبری حضرت امام (ره) تعداد زیادی تا پای جان ایستادند تا به انقلاب برسند؛ مهم‌ترین ویژگی این انقلاب مردمی بودنش است.
هویت این انقلاب؛ اسلامی است یعنی مردم انقلاب کردند تا اسلام، دین، ارزش‌ها، آرمان‌ها، دین و مذهب حاکم شود و به همین دلیل است که مردم بعد از انقلاب، پای انقلاب ایستادند. در هشت سال دفاع مقدس ایران در برابر همه کشورهای دنیا ایستاد از این رو اگر مردم نبودند و در صحنه حضور نداشتند، ما توان ایستادن در برابر همه دنیا آن‌هم این‌گونه آبرومندانه و پیروزمندانه نداشتیم.
 شما ببینید؛ بعد از انقلاب هنوز کارها منسجم نشده بود و نیاز به مدیریت بیشتری داشت و زمانی‌که هنوز کارها منسجم نشده بود به ایران حمله کردند. دشمنان تصور می‌کردند حالا که همه چیز به‌هم ریخته است می‌توانند به‌سرعت و راحتی در جنگ پیروز شوند و حتی صدام بیان کرده بود که یک ظرف یک هفته به تهران خواهند رسید اما دلیل شکست دشمن بازهم حضور همین مردم بود.


راه آرمان- به‌نظر شما مردم همچون گذشته در صحنه حضور دارند؟
انجم‌شعاع- این حضور و در صحنه بودن مردم ایران هنوز ادامه دارد و ما شاهد هستیم هر فتنه و یا توطئه‌ای که در ایران رخ می‌دهد بازهم به‌واسطه حضور مردم است که خنثی می‌شود.
البته باید گفت اکنون مردم گلایه دارنند، مشکلات وجود دارد اما وقتی مشکلی برای اصل نظام پیش می‌آید اما مردم حضور پیدا می‌کنند و از اصل نظام دفاع می‌کنند.
یک انقلاب با چنین خصوصیات اتفاق افتاده ازاین‌رو طبیعی است که دشمنان زیادی هم داشته باشد چرا که ویژگی اول آن یعنی مردمی بودن است و با آرمان‌های اسلامی و دینی همراه است.
باید توجه کرد که وقتی صحبت از آرمان‌های اسلامی و دینی می‌شود به‌این معناست که این انقلاب و نظام به کسی باج نخواهد داد و زیر بار زور و ظلم قدرت‌ها نمی‌رود و از مظلومین و مستضعفان حمایت می‌کند بنابراین وقتی یک انقلاب چنین ویژگی‌هایی داشته باشد خیلی از قدرت‌ها نمی‌پذیرند.
شاهد بودیم که در همان ابتدای پیروزی انقلاب قدرت‌های شرق و غرب به مخالفت با این انقلاب برخاستند اما چون مردم در صحنه بودند این نظام روزبه روز قوی‌تر و بالنده‌تر پیش می‌رود.

راه آرمان- از نظر شما عزت و اقتدار ملت و کشور ایران اکنون در مقایسه با دوران پهلوی چگونه است؟ 
انجم‌شعاع- بخواهیم گذرا یک مقایسه کنیم نیز به این نتیجه خواهیم رسید. در زمینه عزت و اقتدار ملت ایران با قبل از انقلاب اصلاً قابل مقایسه نیست؛ حقارت و تحقیر ایران و ملت ایران در دوران پهلوی گریه‌آور بود؛ برای مثال چگونه یک سفیر آمریکایی همه‌کاره بود و حتی شخص اول مملکت یعنی شاه هم بدون اجازه آن‌ها نمی‌توانست کاری را انجام دهد.
دست‌اندرکاران آن روز نیز خائن به ملت ایران بودند چرا که به‌دنبال هم‌کاری و سهولت‌سازی کارها بودند تا مردم ایران را تحقیر کنند اما اکنون شاهد هستیم که ایران در اوج عزت، اقتدار و قدرت است و اکنون به‌جایی رسیده است که کل منطقه را تحت نفوذ و کنترل خود را دارد و اکنون ایران است که آمریکا را مستاصل کرده است؛ درحالی‌که در دوران پهلوی انگلیس، آلمان، آمریکا و ... حاکم ایران بودند و دستور می‌دادند اکنون اما به جایی رسیده‌اند که در منطقه مستاصل و سردرگم هستند.
در یمن، لبنان ،فلسطین، سوریه و عراق مقاومت حرف اول را می‌زند، آمریکا چنان مستاصل و تحت فشار است که نمی‌تواند به ایران حمله کند و پاسخ دهد و از طرفی به‌خاطر آبروی خودش هم نمی‌تواند از منطقه بیرون رود.
همین موضوع کافی‌ است تا با دوران پهلوی مقایسه شود، در زمانی‌که رضا شاه بر ایران حکومت می‌کرد، انگلیس از جنوب به ایران حمله کرد و روسیه از شما به ایران حمله کرد اما ارتش ایران و رضا شاه کاری نمی‌توانستند انجام دهد اما اکنون این انقلاب عزت و اقتدار به ایران هدیه کرده است.
راه آرمان- از نگاه شما ایران کنونی به‌لحاظ علمی با دوران پهلوی چه تفاوت‌هایی دارد؟
انجم‌شعاع- قبل از انقلاب از لحاظ علمی پیشرفتی نداشتیم و در رده‌های آخر دنیا بودیم اما در طول این ۴۵ سال علی‌رغم تحریم‌ها و فشارها و همچنین ممانعت برای ورود علم به ایران اما ایران از نظر رشد علم مقام اول کشور را در دنیا دارد و به‌لحاظ تولید علم جایگاه پانزدهم را داریم.
بسیاری از کشورها پیش از انقلاب اسلامی ایران در حوزه علمی تلاش می‌کردند اما باید گفت ایران اگرچه تنها ۴۵ سال است که در این حوزه گام برداشته اما در مقایسه بسیار موفق‌تر عمل کرده است؛ در این ۴۵ سال آن‌قدر رشد علمی کشورمان بالا بوده که ما بسیاری از کشورها را عبورداده‌ایم و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی که قبل از انقلاب به لحاظ رشد علمی جلوتر ایران بوده‌اند اما اکنون بعد از ایران قرار گرفته‌اند.
در برخی سال‌ها ایران ۱۲ و یا حتی ۱۶ برابر میانگین رشد علمی جهان، رشد کرده است حتی در برخی زمینه‌های علمی ایران جزء چند کشور اول دنیا است باید افتخار کرد که با وجود تحریم‌ها و مشکلات اما چنین رشد کرده‌ایم برای مثال در هوافضا، نانو که جزء تکنولوژی‌های نو و پیشرفته جهان محسوب می‌شوند ایران حرفی برای گفتن دارد و ازجمله کشورهای برتر جهان در این زمینه است.

راه آرمان- چرا در زمان پهلوی افراد کم‌تر می‌توانستند به تحصیل بپردازند؟
انجم‌شعاع- یکی از مشکلاتی که قبل از انقلاب سد راه پیشرفت ایران بود، قدرت‌هایی مثل آمریکا، شوروی، انگلیس و ... بودند که اجازه نمی‌دانند که کشورها پیشرفت کنند، مدرسه و امکانات وجود داشت اما باتوجه به رابطه دوستانه شاهان پهلوی با این قدر‌ت‌ها باید از آنان در این رابطه اجازه گرفته می‌شد یعنی اگر قدرت‌ها مایل بودند و اجازه می‌دانند ایران در بسیاری زمینه‌ها می‌توانست سریع‌تر رشد کند اما این اجازه داده نمی‌شد چراکه هدف‌شان ایجاد وابستگی بود.
سیاست قدرت‌ها این بود که سایر کشورها هر کدام میزانی به آن‌ها وابسته باشند تا مطیع‌شان باشند و اگر مطیع نبودند این قدرت‌ها بتوانند از طریق اهرم کشورها را تحت فشار قرار دهند.
بعد از انقلاب اما این موضوع در ایران برعکس شد، علی‌رغم این‌که ما دیگر با اروپا و آمریکا نبودیم و همچنین غرب حاضر نشد بعضی از تکنولوژی‌ها را به ما بدهد اما چون خواست مردم و نظام بود اما ایران پیشرفت‌های زیادی کرد.

راه آرمان- قبل از سال ۵۷ آزادی بیان و رسانه‌ها تا چه میزان بود؟
انجم‌شعاع- آزادی بیان تا زمانی‌است که منافع غرب را تامین کند و آن‌ها حرف اول را بزنند اما اگر روزی آزادی بیان منافع آنان را به‌خطر بیاندازد، با آن مقابله خواهند کرد.
اکنون آزادی بیان به نسبت قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، قبل از انقلاب آن‌قدر خفقان بود که هیچ‌کس جرئت نمی‌کرد نام شاه را بدون کلمه اعلی‌حضرت ببرد و در صورت بکاربردن تنها واژه شاه؛ با فرد یا افراد برخورد می‌شد. اگر کسی نسبت به اسرائیل چیزی می‌گفت بازداشت می‌شد و یا اگر کسی می‌خواست نسبت به خاندان پهلوی حتی کوچکترین مطلبی بنویسد با او برخورد و بازداشت می‌شد اما بعد از انقلاب یکی از افتخارات جمهوری اسلامی، آزادی است و باید گفت که یکی از جلوه‌های آزادی، آزادی بیان است.

در انقلاب شعاری داشتیم با سه هدف، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ؛ اکنون مدعی هستیم که مستقل‌ترین کشور جهان هستیم و در تصمیم‌گیری‌های خود از هیچ کشوری اجازه نخواهیم گرفت.
در خصوص آزادی نیز مدعی هستیم آزادی در ایران برای رسانه‌ها، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، فضای مجازی و مردم وجود دارد در هیچ کشوری از جهان وجود نخواهد داشت، در غرب آزادی بیان مطرح می‌شود اما برای آن خط قرمز تعیین می‌کنند و برخلاف منافع آنان نباید باشد.

راه آرمان- یک خاطره جذاب از روزهای انقلاب برایمان بگویید.
انجم‌شعاع- یادم است شعار «الله الله» بعد از ظهر پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن برای اولین بار پخش شد. برخی خانواده‌ها رادیو نداشتند، یادم است همسایه‌ها به خانه‌ای می‌رفتند که رادیو داشت و منتظر می‌شدند که این سرود را گوش دهند، چه‌قدر خوشحال می‌شدیم با شنیدن این سرود و بر جان و تن همه می‌نشست.

انتهای خبر/ پسند https://armanekerman.ir/vdcb59b89rhbfgp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما