تاریخ انتشار :شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۰
۰
plusresetminus
استاندار کرمان گفت: فرش راور ثبت ملی شده و کمک خواهیم کرد ثبت جهانی شود، ضمن اینکه دبیرخانه دائمی فرش نیز باید در کرمان دایر شود.
پیگیر ثبت جهانی فرش راور خواهیم بود
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان «محمدمهدی فداکار» شامگاه چهارم اسفندماه در مراسم اختتامیه اولین جشنواره و نهمین نمایشگاه قالی کرمان اظهار کرد: فرش قبل از اینکه یک کالای اقتصادی باشد، یک هنر است و در کرمان، فرش دارای سابقه طولانی است که چند دهه مهجور ماند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه‌ها و فعالیت‌های خوبی برای احیای فرش در حال انجام است، افزود: برای بازاریابی فرش در استان و کشور، فعالیت قابل توجهی انجام نشده و ضرورت دارد تبلیغ لازم برای فرش کرمان صورت گیرد.

استاندار کرمان با بیان اینکه اگر موزه فرش کرمان احیا شود، مجموعه ارزشمندی خواهد شد، گفت: بازار فروش فرش را نیز باید رونق داد و بستر اشتغالزایی آن را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه توجه به نقوش قدیمی فرش، طراحی، تأمین مواد اولیه و رنگرزها می‌تواند موجب احیا فرش کرمان شود، تصریح کرد: به بیمه بافندگان اگر کمک شود، مسئله بافت فرش کرمان نیز حل خواهد شد.
فداکار اظهار کرد: فرش راور ثبت ملی شده و کمک خواهیم کرد ثبت جهانی شود. ضمن اینکه دبیرخانه دائمی فرش نیز باید در کرمان دایر شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در نمایشگاه فرش فرهنگ و هنر کرمان نهفته است، اظهار کرد: با توجه به آثار بسیار فاخر در این جشنواره و نمایشگاه و سایر ظرفیت‌های استان، نیازمند راه‌اندازی خانه فرش هستیم.
همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: اقدامات لازم برای راه‌اندازی خانه فرش در محل شرکت فرش کرمان انجام شده و ان‌شاءالله به نتیجه خواهد رسید.

مهدی زین‌الدینی تصریح کرد: جشنواره فرش کرمان نیز طبق برنامه‌ریزی انجام شده در تهران برگزار می‌شود تا همه مردم و سفرای کشورهای خارجی با هنر مردم کرمان بیشتر آشنا شوند.

شایان ذکر است در پایان مراسم از شکرالله خواجه‌حسینی، محمد ابوالهادی، محمود یظهری، علی فرحبخش، رسول میسرجانی، رضا جعفری‌زاده، علی امیرماهانی، ماشاءالله بلوردی، حسین‌جان ابوالهادی، محمدرضا بقایی، محمدحسن دباغیان به‌عنوان پیشکسوتان قالی تجلیل شد.

همچنین رضا ابولهادی، بقایی، عباس ابولهادی، یظهری، حسین‌جان ابولهادی، محمدعلی ابولهادی، ولی رشیدی، حسین وزیری، عباس شعاعی، روح‌الهی، زندی، نوحی، محمودی، باقری، روح‌الامینی و مقیمی نیز به‌عنوان برگزیدگان اولین جشنواره قالی کرمان معرفی شدند.

رتبه‌های برتر در بخش فرش‌های حوزه عشایری و در رسته گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان به محمدحسین محمودی و قدرت‌الله روح‌الامینی و در بخش فرش‌های برتر قدیمی و نوبافت هم به محمدحسین دباغیان، حسین‌جان ابوالهادی، عباس ابوالهادی، رضا ابوالهادی و سعید نوحی رسید.

انتهای خبر/ طهماسبی

منبع: ایسنا https://armanekerman.ir/vdcfe1dytw6dmma.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما